1

چرا بازبین‌های تئاتر فجر به سراغ کــاهــانیِ کوچک رفتند؟

ابوالفضل کاهانی برادر کوچکتر عبدالرضا کاهانی که با نمایش “پذیرایی” در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت به دلیل پرده دری بیش از حد نمایش و البته استفاده از صدای خواننده زن لوس آنجلسی با مخالفت بازبین‌های نمایش مواجه شد!

سینماژورنال/پیمان اسماعیلی: همان قدر که عبدالرضا کاهانی کارگردان شناخته شده سینما به واسطه صراحت کلامش و البته مضامین فیلمهایش، حواشی خاص خود را دارد حالا برادر کوچکترش ابوالفضل که کارگردان تئاتر است هم نشان داده در حاشیه سازی کم از برادر ندارد.

ابوالفضل کاهانی در کنار تاثیرپذیری هنری از برادرش، کارش را با تئاتر دانشگاهی شروع کرده و چندی پیش نیز در سالن استاد انتظامی نمایش “جشن بیخودی” را روی صحنه داشت.

کاهانی کوچک با نمایش “پذیرایی” در بخش نسل نوی جشنواره تئاتر فجر حضور داشت. نمایشی که اجرایش توأم با حرف و حدیث های فراوانی بود.

بی پردگیهایی که توی ذوق می زند

ابوالفضل کاهانی فضاسازی نمایش خود را کاملا متاثر از اندیشه ها و سبک کاری برادرش خلق کرده و البته که شخصیتها نیز شباهتهای فراوانی با شخصیتهای آثار کاهانی بزرگ دارند.

در “پذیرایی” بسیاری از مسائل بی پروا، صریح و رک بیان می شوند و کارگردان سعی زیادی دارد که صراحت و بی پرده سخن گفتن آدمیان را جهت تصویرسازی رئالیستی از آنها به کار گیرد. با این حال این بی پردگی در برخی جاها به شدت توی ذوق مخاطب می زند.

اینکه کاراکترهای نمایش مدام سعی کنند به یکدیگر فحش دهند و از الفاظ حیوانی(!) برای خطاب قرار دادن هم استفاده کنند بیش از حد آزاردهنده میشود. همین طور است درگیریها و کتک کاریهای کاراکترها مقابل چشمان تماشاگران که اغراق در آنها فقط و فقط اعصاب خردی را موجب می شود.

پخش آوازخوانی خواننده زن لوس آنجلسی

شاید همین پرده دریها بوده که باعث شده بعد از اولین اجرای آن در جشنواره تئاتر فجر، بازبین های نمایش به برخی از صحنه های نمایش ایراد گرفته و از کارگردان بخواهند در جهت تعدیل ایرادات حرکت کند.

البته که گویا پخش صدای خوانندگان لوس آنجلسی و از جمله یکی از خوانندگان زن لوس آنجلسی که سالها قبل درگذشته است در بخشی از نمایش دیگر ایرادی بوده که بازبین ها به نمایش گرفته اند و خواستار حذف آن شده اند.

از فساد مالی برادر بزرگتر تا ماجرای طلاق خواهر ارشد

داستان نمایش “پذیرایی” درباره زندگی یک خانواده شهرستانی از طبقه متوسط جامعه است؛ خانواده ای که در حال برگزاری یک مراسم شادی در آستانه عید نوروز هستند اما هر کدام از اعضای خانواده با بحران و تنشی روبرو می شوند.

برادر بزرگتر در شهرداری کار می کند و در پرونده ای انگ فساد مالی به او می خورد و درگیر مرگ یکی از کارگران شهرداری می شود.

دختر بزرگتر خانواده از شوهرش جدا شده و به خانه برگشته است. پسر کوچک خانواده نیز بر سر یک دی.وی.دی با برادر بزرگترش دعوا می کند و از خانه بیرون می رود و صورتش بر اثر انفجار ترقه آسیب می بیند.!

فضای داستانی تقریبا مشابه همان فضای آشفته ای است که آدمهای فیلمهای عبدالرضا کاهانی با آن روبرویند؛ فضایی که بیشتر به سمت تباهی و نیستی کامل پیش میرود و امید برای بازگشت به آرامش اندک است.

به گزارش سینماژورنال نادر فلاح، فروغ قجاگلو، رامین سیار دشتی، علی باقری، معصومه بافنده، مجید یوسفی، سعید زارعی، باسط رضایی، رضا اخلاقی و حمید پازوکی بازیگران اصلی نمایش “پذیرایی” بوده اند.