1

پیچاندن بی‌دلیل یک فرآیند ساده⇐راه‌اندازی یک دفتر تازه و تنظیم آیین‌نامه‌ای با ۴۴پاراگراف(!) برای توزیع یک عیدی حداقلی میان سینماگران!؟

سینماروزان/کیوان بهارلویی: خانه سینما به‌جای توزیع مساوی تسهیلات ارشاد میان تمام سینماگران اقدام کرده به‌‌ راه‌اندازی دفتری تازه و تنظیم آیین‌نامه‌ای تازه با پسوند “کمک‌های رفاهی”.

به گزارش سینماروزان در سالهای اخیر مدام سینماگران از ضرورت توزیع منصفانه کمک‌های معیشتی میان بدنه سینما گفتند ولی دولت اعتدال به انتها رسید و درنهایت توزیع عیدی میان سینماگران به سامان نرسید.

در تازه‌ترین شاهکار صورت گرفته از سوی بالادست خانه سینما، آیین‌نامه‌ای حاوی ۴۴پاراگراف تنظیم شده درباره چگونگی توزیع خدمات رفاهی و ازجمله عیدی میان خانه سینما.

عجبا که هیچ حرف تازه‌ای در این ۴۴پاراگراف نیست جز توزیع خدمات به همان روال سابق یعنی از طریق تاییدیه‌های صنوفی که در این سالها اغلب نام روسای‌شان در فهرست عیدی‌گیرندگان به چشم خورده.

عجیب‌تر این که برای توزیع همین خدمات هم دفتری با نام “دفتر خدمات رفاهی” در خانه سینما راه افتاده! اینکه برای این دفتر هم بودجه جدا درنظر گرفته شده یا نه را نمی‌دانیم؟؟

بعید است این بوروکراسی تازه کمکی کند به توزیع منصفانه خدمات میان سینماگران. آنچه سینماگران می‌خواهند داشتن اختیار در دریافت یا عدم دریافت خدمات است نه اینکه افرادی خاص(!) به نام‌ صنف، برخی را مستحق کمک بدانند و برخی را نه.

اگر عیدی یا هر کمک دیگری به نام سینماگران از دولت یا ارگانها گرفته می‌شود باید به طور مساوی و میان تمام اعضا تقسیم شود و این خود اعضا باشند که درباره سرنوشت سهم خود تصمیم‌گیری نمایند نه آن که حلقه‌ای چندنفره برای اکثریتی چندهزارنفره تعیین تکلیف کنند.

متن آیین‌نامه کمک‌های رفاهی خانه سینما در ادامه آمده است:

ماده ۱- دفتر امور رفاهی و اجتماعی خانه سینما:

به منظور برنامه ریزی ، شناسایی ، رسیدگی و اجرای فعالیت کمک به امور رفاهی و معیشتی سینماگران و ارائه گزارش به مبادی ذیربط ” دفتر امور رفاهی و اجتماعی » متشکل از رییس هیات مدیره خانه سینما ، مدیرعامل خانه سینما ، یک نفر از اعضای هیات مدیره خانه سینما ( مسئول دفتر امور اجتماعی و رفاهی ) به انتخاب هیات مدیره تشکیل می‌شود .

۱-۱- مسئول دفتر امور اجتماعی و رفاهی هماهنگی برگزاری جلسات و دریافت و ثبت تقاضای اصناف سینمایی و متقاضیان و تهیه صورتجلسه و مصوبات دفتر را برعهده دارد .

۱-۲- دفتر امور اجتماعی و رفاهی در خانه سینما مستقر خواهد بود .

۱-۳- جلسه دفتر امور اجتماعی و رفاهی با حضور حداقل دو نفر از اعضای دفتر که یکی از آنها باید مدیرعامل خانه سینما باشد، رسمیت می‌یابد و صورتجلسه تصمیمات دفتر باید به اطلاع و امضای کلیه اعضای دفتر برسد.

۱-۴- وظایف دفتر امور اجتماعی و رفاهی:

الف : ارتباط مستمر با تشکل ها و اصناف سینمایی

ب : استفاده از ظرفیت سامانه خانه سینما برای اطلاع رسانی ، شناسایی و ثبت نام و ارائه خدمات به متقاضیان

ج : تلاش برای تامین منابع و امکانات  نقدی و غیر نقدی از نهادهای دولتی و غیر دولتی و حامیان بخش خصوصی

د: مدیر دفتر موظف است گزارش ادواری عملکرد را به هیأت مدیره ارائه کند.

ماده ۲ – مشمولان :

۱- زنان سرپرست خانوار

۲- اعضای از کار افتاده اصناف سینمایی

۳- اعضای دارای بیماری خاص (خارج از تعهدات بیمه ای )

۴- بیکاران فصلی (غیر ارادی)

۵- سینماگران معرفی شده از سوی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری

۶- اعضای تحت پوشش

تبصره ۱ – اعضای تحت پوشش شامل اعضای نیازمند فوریت های پزشکی خارج از تعهدات بیمه ای، خانواده درگذشتگان با رعایت سن قانونی و سایر اعضای مشمول موضوع ماده (۲) که فهرست آنان بطور سالانه با معرفی اصناف سینمایی و تایید دفتر امور رفاهی و اجتماعی خانه سینما تهیه و تحت عنوان « اعضای تحت پوشش » از حمایت‌های این آیین نامه برخوردار خواهند شد.

تبصره ۲ –  اعضای مشمول موضوع ماده (۲) آیین نامه به تشخیص هیات رسیدگی حداکثر دوبار در سال از کمک های موضوع این آیین نامه می‌توانند بهره‌مند شوند مگر در شرایط استثنایی(سوانح و حوادث و… ).

تبصره ۳ –  دفتر امور رفاهی و اجتماعی موظف است تاییدیه اصناف سینمایی را برای بررسی درخواست متقاضیان و معرفی شدگان  برای تهیه لیست کمک های معیشتی در زمان­های خاص نظیر عید نوروز اخذ نماید.

تبصره ۴ –  حمایت‌های عمومی موضوع این آیین نامه نظیر کمک معیشتی(عید نوروز) به اعضای اصناف کارفرمایی و اعضایی که کارمند دولت و یا شاغلین تامین اجتماعی و بازنشستگان حقوق بگیر باشند؛ تعلق نمی‌گیرد.

ماده ۳ – انواع حمایت ها و کمک های رفاهی و معیشتی :

کمک های رفاهی و معیشتی موضوع این آیین‌نامه که به صورت نقدی یا غیر نقدی خواهد بود به ترتیب انواع حمایت های زیر می باشد:

۱- کمک های بیمه ای (تامین اجتماعی ، تکمیلی و …)

۲- کمک های درمانی

۳- کمک هزینه معیشتی

۴- کمک هزینه تشییع و تدفین

۵- عضویت و بهره مندی از حمایت های صندوق اعتباری هنر

۶- کمک های غیرنقدی (بن خرید کالا و… )

تبصره – میزان و سقف حمایت‌های برشمرده مذکور بطور سالانه توسط دفتر امور رفاهی و اجتماعی خانه سینما بر حسب فوریت و اولویت و سابقه متقاضی در بهره‌مندی از حمایت های موضوع این آیین‌نامه معین و اعلام خواهد شد.

ماده ۴  – منابع مالی و غیر مالی :

۱- کمک های سازمان امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۲- کمک های سایر نهادها و دستگاههای اجرایی دولتی

۳- کمک شهرداری تهران و سایر نهادهای غیر دولتی

۴- کمک سایر اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی

ماده ۵ –  شیوه‌های اعطای کمک (نقدی):

۱- پرداخت از سوی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری مطابق با صورتجلسه و لیست تایید شده دفتر امور رفاهی و اجتماعی

۲- پرداخت از طریق خانه سینما

۳- پرداخت با عاملیت صندوق اعتباری هنر

تبصره ۱ : کمک های نقدی موضوع این آیین نامه باید صرفا به حساب بانکی و یا کارت بانکی (هنر کارت) مشمولان واریز گردد.

تبصره ۲: کمک های غیر نقدی (بن کالا ، سبد کالا و …) به مشمولان از طریق خانه سینما و با مشارکت اصناف سینمایی توزیع خواهد شد.

تبصره ۳ : اعطای کمک های نقدی و غیر نقدی از محل کمک های سازمان امور سینمایی و سمعی بصری منوط به ارائه فهرست مشمولان مطابق با شرایط مقرر در آیین نامه و اخذ تاییدیه از سازمان امور سینمایی و سمعی بصری می‌باشد.

ماده ۶ – این آیین نامه در (۶) ماده، (۸) تبصره و (۲۵) بند در جلسه دی‌ماه ۱۳۹۹ هیات مدیره خانه سینما تصویب گردید.