1

پیشنهاد رییس اسبق انجمنی موسوم به منتقدان خانه سینما⇐حوزه علمیه باید کمپانی فیلمسازی تأسیس کند

سینماروزان: هرچند در سالهای اخیر در کنار گستردگی طرح کاراکترهای روحانی در آثار سینمایی و تلویزیونی، روحانیونی مانند امید آقایی و عباس روزمه را هم داشته ایم که وارد فاز تولید و کارگردانی شده اند اما اینکه مراکز مذهبی به تولید فیلم بپردازند هنوز چندان اجرایی نشده است.

به گزارش سینماروزان سعید مستغاثی از منتقدان و نویسندگان سینمای ایران که مدتی هم ریاست انجمنی موسوم به منتقدان خانه سینما را برعهده داشته به تازگی در گفتگو با «سینماپرس» از حوزه علمیه خواسته کمپانی فیلمسازی تأسیس کند.

سعید مستغاثی اظهار داشت: بنده معتقدم علمای دین و به خصوص حوزه علمیه باید به طور جدی وارد قضیه تولید آثار سینمایی و تلویزیونی مرتبط با وقایع و اتفاقات دینی و تاریخی شود. حوزه علمیه بایستی با برگزاری کلاس برای هنرمندان فعال و دغدغه‌مند در این حوزه و همچنین برگزاری جلسات با مدیران فرهنگی موجبات رشد و توسعه سینمای دینی و ارزشی در کشور را فراهم کند.
وی ادامه داد: هنرمندان قطعاً نمی‌توانند راجع به بسیاری از مسائل تاریخی و مذهبی اظهار نظر کنند و این علما هستند که باید با تفسیر تاریخ و دین، هنرمندان را از اصل اساسی حرکت‌های بزرگ اسلامی همچون حرکت بزرگی که منجر به واقعه عاشورای حسینی (ع) شد آگاه سازند. تا بزرگان دین و حوزه علمیه به صورت جدی و مستقیم وارد تولید آثار سینمایی ارزشمند درخصوص وقایع دینی نشوند ما شاهد تولید آثاری ضعیف و حتی تحریف شده راجع به دین و وقایع دینی در سینما و تلویزیون خواهیم بود که می‌تواند موجبات اعتراض برخی از علما را فراهم سازد.
مستغاثی خاطرنشان کرد: از این رو بسیار نیکو است علمای دینی به اجماعی برسند و تکلیف سینماگران و هنرمندان دغدغه‌مند در این زمینه را یک بار برای همیشه روشن نمایند؛ ما باید راجع به احکام دینی و اصول دین به زبان امروزی مبادرت به تولید آثار ارزشمند فرهنگی و هنری کنیم تا بتوانیم از این رهگذر توجه نسل جوان را هم به مقولات ارزشمند و مهم دینی و تاریخی جلب‌نماییم.
این منتقد سینما با تأکید بر اینکه مسئولان وزارت ارشاد نمی‌توانند در این مقوله بسیار مهم و حساس تعیین‌کننده باشند تصریح کرد: حوزه علمیه باید به عنوان یک عامل اصلی اختیار سینمای دینی و ارزشی را در دست بگیرد؛ حوزه علمیه بایستی یک کمپانی تأسیس کند و با پرورش و تربیت نیروهای جوان و دغدغه مند دست به نمونه سازی در آثار سینمایی و تلویزیونی و… بزند. نقش حوزه علمیه در این راستا مانند نقش یک فرمانده است؛ حوزه علمیه بایستی به وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، سازمان صدا و سیما، حوزه هنری و تمامی دستگاه‌ها و نهادهایی که در حوزه تولید فیلم و سریال فعالیت دارند الگو بدهد و تمامی این سازمان‌ها و نهادها باید موظف به استفاده از الگوهای ارائه شده از سوی مسئولان فرهنگی حوزه علمیه باشند.