1

پیشنهادِ شفاف‌سازی رییسِ منتقدان خانه‌سینما را جدی بگیرید!

پیشنهادی که رییس منتقدان خانه سینما درباره شفاف سازی داده به شدت کاربردی است. برای روشن شدن قضایا هم که شده یک بار شفاف سازی را پیشه خود سازید؛ در این شفاف سازی هم نه فقط قراردادهای بولتنهای مقاومت و عمار که قراردادهای یک سال اخیر تهیه بولتن یا راه اندازی ستاد خبری و برگزاری نشستهای نقد و بررسی و حتی انتشار کتاب و کاتالوگ تمامی جشنواره های دیگر از کودک گرفته تا یاس و البته سینماحقیقت و همین جشنواره فجر ارائه شود.

سینماژورنال: فکر نمی کنیم طرح سوال درباره شبهات پیرامون صنفی که نام منتقدان را بر خود گذاشته ایرادی داشته باشد. وقتی مدیرعامل مرکز گسترش به صراحت از ثبت قرارداد با انجمن منتقدان خانه سینما صحبت میکند و اینکه با هیات رییسه این انجمن قراردادی منعقد شده تا برای جشنواره شان نقد بنویسند به هر حال این سوال ایجاد میشود که چرا کار صنفی مستقل باید آلوده چنین قراردادهایی شود.

به گزارش سینماژورنال وقتی ابتدای امسال رییس انجمن منتقدان خانه سینما به دلیل خودمحوری یکی از اعضای هیات رییسه استعفا داد این سوال مطرح شد که دلیل اصلی این استعفا چیست؟ صحبتهای رییس سابق درباره دور خوردن انجمن منتقدان و سوء استفاده از نام این انجمن برای انعقاد قرارداد با جشنواره سی و دوم سوالی دیگر را مطرح ساخت با این مضمون که چرا یکی از اعضای هیات رییسه انجمن باید یکی از پیشکسوتان حاضر در هیات رییسه را دور بزند؟

کدام اصل آیین‌نامه انجمن توجیه‌گر این قراردادهاست؟

امسال هم که جسته و گریخته درباره انعقاد قرارداد همان عضو سابق هیات رییسه با جشنواره صحبتهایی مطرح شد باز هم بخشی از منتقدان عضو این انجمن بودند که در گعده های خصوصی به در پیش گیری چنین روندی اعتراض کردند و این سوال را مطرح کردند که با کدام مجوز و برمبنای کدام اصل از آیین نامه انجمن منتقدان میتوان از اعتبار انجمن برای زدوبندهای این چنینی بهره جست؟

با این حال باز هم به جای کمترین شفاف سازی، فرار رو به جلو بود که رخ داد و او که بواسطه همان قراردادی که واهمه فراوان از افشایش دارد این قدرت را دارد که هر زمان که بخواهند میکروفن دست بگیرد و روی سن برود باز هم روی سن رفت و بجای اینکه معارفه فیلم مصطفی کیایی را برگزار کند از این گفت که خوشحال است که رقم قراردادش از 200 میلیون به 100 میلیون کاهش یافته است! ایشان این مساله را هم بیان کرد که قراردادش برای اداره جلسات نقد و بررسی کاملا شخصی است و ربطی به انجمن ندارد و البته که پیشنهاد جالبی را هم مطرح ساخت؛ پیشنهادی با این مضمون که آنها که بولتن جشنواره های مقاومت و عمار را منتشر کرده اند اسناد قراردادهای مالیشان را منتشر کنند تا وی نیز قراردادش را رسانه ای کند.

این شفاف سازی را هر چه زودتر انجام دهید

به نظر می رسد پیشنهادی که ایشان درباره شفاف سازی داده به شدت کاربردی باشد. برای روشن شدن قضایا هم که شده یک بار شفاف سازی را پیشه خود سازید. در این شفاف سازی هم نه فقط قراردادهای بولتنهای مقاومت و عمار که قراردادهای یک سال اخیر تهیه بولتن یا راه اندازی ستاد خبری و برگزاری نشستهای نقد و بررسی و حتی انتشار کتاب و کاتالوگ تمامی جشنواره های دیگر از کودک گرفته تا یاس و البته سینماحقیقت و همین جشنواره فجر ارائه شود. قراردادهایی که این عضو هیات رییسه با جشنواره های مختلف از فجر تا حقیقت و حتی گروه سینمایی هنروتجربه بسته نیز عرضه شود.

البته که میتوان در این شفاف سازی این موضوع مهم را به بحث گذاشت که چه کسی یا چه کسانی از اعتبار انجمنی که وابسته به بیش از 400 عضو است برای بستن قراردادهای چرب با جشنواره هایی چون سینماحقیقت سود جسته اند و چه کسانی به واسطه توانایی حرفه ای خویش در خلق مطلب و تولید محتوا امکانات انتشار بولتن را به دست آورده اند؟