1

پول بده، با “بابا پنجعلی” عکس بگیر…

سینماژورنال/محمد صادق عابدینی: رسانه ملی به دلایل مختلف که اصلی ترین آن کمبود منابع مالی است، چند سالی میشود به کسب درآمد مستقیم از بینندگان خود روی آورده و با ایجاد مسابقه، نظرسنجی و حتی اعلام هواداری بینندگان درباره موضوعی خاص، آنها را ترغیب به ارسال پیامک پولی می کند.

 یکی از سریال های مناسبتی ماه رمضان با همکاری یک اپراتور تلفن همراه مسابقه پیامکی راه انداخته، سریال دیگر نیز سایت هواداران ایجاد کرده و در آن مسابقه پیامکی و چند مسابقه دیگر با جوایز چشمگیر تدارک دیده، جالب اینجا است که هزینه این پیامک های برای ارسال کننده بسیار گران تمام میشود و همان طور که پیش از این به مناسبت هایی چون هواداری تیم ملی فوتبال از بینندگان برنامه های ورزشی در خواست ارسال اس.ام.اس پولی میشد، این بار نیز مردم مجبورند نقش محل کسب درآمد صداوسیما و شرکت های همکارش را بازی کنند.
اپراتور تلفن همراه در کنار “دردسرهای عظیم”
سریال “دردسرهای عظیم” که فصل دوم آن با ریتمی کند و کشدار از تلویزیون در حال پخش است، مسابقه پیامکی را با کمک یکی از اپراتور های تلفن همراه به راه انداخته که برنده باید به 100 سوال جواب دهد و هزینه هر پیامک 120 تومان است! رقمی تقریبا 10 برابر هزینه معمول ارسال یک پیامک! جالب اینجا است که برنده فقط ربع سکه به دست خواهد آورد.
شوینده بهداشتی در کنار “پایتخت4”
سریال “پایتخت” امسال نیز با حضور پررنگ یک اسپانسر به روی آنتن آمده است. اسپانسری که با توجه به قوانین سختگیرانه صدا وسیما در تعیین مبلغ آگهی های بازرگانی مشخص است حسابی دست به جیب بوده و نیازهای مالی سریال را مرتفع کرده است.
اما در کمال تعجب میبینیم که عوامل این سریال پر مخاطب برای کسب درآمد بیشتر دست به کارهای کاملا حاشیه ای مانند کسب درآمد از طریق عکس یادگاری گرفتن با بازیگران سریال هم روی آورده اند.
از پیرمرد بازار وکیل تا باباپنجعلی…
پیشتر شنیده بودیم در بازار وکیل شیراز پیرمردی با لباس سنتی و تفنگی قدیمی در قبال دریافت پول با گردشگران عکس یادگاری می اندازد، شاید تنها راه ارتزاق آن پیرمرد همین پول عکس باشد اما سریال متمول “پایتخت” چرا می خواهد با عکس گرفتن یادگاری مردم با “بابا پنجعلی” کسب درآمد کند؟!
انواع روشهای درآمدزایی در سایت سریال
در سایتی که بعنوان «باشگاه هواداران پایتخت» آغاز به کار کرده است شاهد انواع و اقسام روشهای مستقیم و غیر مستقیم درآمد زایی هستیم. یکی از این راه ها ایجاد مسابقه پیامکی است. مخاطب باید سریال را با دقت نگاه کند و با حضور در مسابقه پیامکی به سوالات پاسخ دهد.
داستان پیچیده این گونه مسابقه های پیامکی نیز تا به حال بارها و بار ها در رسانه های مختلف بازتاب داشته، اما جوایز وسوسه کننده ای از جمله 25 میلیون تومان جایزه ویژه ای که این سایت برای برندگان مسابقه اش در نظر گرفته بسیاری از مخاطبان سریال را به وسوسه می اندازد تا با صرف نظر از هزینه های بالای شرکت در مسابقه، شانس خود را برای دریافت این جایزه امتحان کنند.
وعده های قبلی عملی نشد
البته سایتهای رسمی سریال هایی مانند “کلاه پهلوی” نیز پیش از این وعده جایزه به بینندگان خود داده بودند که با وجود چند سال از پایان پخش سریال، گویا جوایز  وعده داده شده به صاحبان شان تحویل داده نشده و همه چیز در حد همان تبلیغات اولیه باقی مانده است.
شأن سریال را بیش از حد به خطر نیندازید
“پایتخت” خاطره خوبی در اذهان بینندگان تلویزیون به جای گذشته است، ای کاش تهیه کننده و  دیگر کسانی که در جریان امور مالی این سریال هستند، شأن و جایگاه بهترین مجموعه تلویزیونی رمضان 94 تلویزیون را با آلودگی بیش از پیش سریال با حضور اسپانسر ها و تلاش برای کسب درآمد از طریق عکس گرفتن با بازیگران و مسابقه های پیامکی به خطر نیاندازند.