1

پشت پرده تعلیق سریال قائم مقام انجمن دفاع مقدس؛ تهیه‌کننده سریال: مجبوریم ۵۰ درصد فیلمنامه را تغییر دهیم/صداوسیما یک ریال هم به ما نداده/بودجه ابتدایی تولید را بنیاد روایت فراهم کرده

سینماژورنال: روح ا.. سهرابی که دو سال قبل فیلمی با پس زمینه اثرات جنگ با عنوان “خاکستر و برف” را کارگردانی کرده بود و البته هنوز هم فرصتی برای اکران این فیلم نیافته در سالهای اخیر به عنوان قائم مقام انجمن دفاع مقدس فعالیت داشت.

سهرابی از اوایل دی ماه امسال سریالی با عنوان “آرام می گیریم” را کلید زد؛ سریالی 42 قسمتی که درونمایه ای خانوادگی داشت و متن اش با محوریت به تصویر کشیدن مشکلات برآمده از زیاده خواهی در زندگی آدمیان نگاشته شده بود.

با این حال تولید این سریال حدودا دو ماه بعد از آغاز فیلمبرداری متوقف شد. درباره این توقیف دلایل بسیاری ارائه شد؛ از کمبود بودجه موردنیاز برای کار گرفته تا کیفیت پایین فیلمنامه ای که سهرابی دستمایه کار کرده بود.

درباره کمبود بودجه طبیعی بود که شایعات بیشتر باشد بخصوص با وضعیت فعلی رسانه ملی که مدیران جدیدش مرتب به دنبال تعدیل هزینه های اضافی و حتی نیروها هستند تا بار مالی وارده به سازمان را کم کنند اما درباره کیفیت فیلمنامه پرسش اینجا بود که چطور میشود تولید سریالی آغاز شود اما در میانه معلوم شود که کیفیت فیلمنامه پایین است.

فیلمنامه را مدیران قبلی تایید کردند اما مدیران جدید اصلاحیه وارد کردند

برای فهمیدن این قضیه که کدامیک از این شایعات درست است به سراغ فرهاد گلی تهیه کننده “آرام می گیریم” رفتیم. گلی با تایید اصلاحات وارده به فیلمنامه به سینماژورنال می گوید: ما کار را با فیلمنامه ای شروع کردیم که مورد تایید تیم مدیریتی قبلی سازمان بود اما وقتی مدیران رسانه ملی عوض شدند شوراهای تصویب فیلمنامه ها هم تغییر پیدا کردند و به این ترتیب فیلمنامه “آرام می گیریم” نیز مجددا مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه اینکه مجبور شدیم فیلمنامه را بازنویسی کنیم.

این تهیه کننده ادامه می دهد: مدیران تازه نظرات جدیدی داشتند و الزامشان این بود که حتما باید این نظرات در فیلمنامه لحاظ شود. ما نیز تصمیم گرفتیم کار را متوقف کنیم تا فیلمنامه اصلاح شود و سپس کار را کلید بزنیم.

50 درصد فیلمنامه تغییر می کند

فرهاد گلی که تهیه کنندگی “خاکستر و برف” را هم برعهده داشته در پاسخ به این پرسش که آیا نمی شد همزمان با فیلمبرداری اصلاحات متن را اعمال کرد به سینماژورنال می گوید: این فرض برای زمانی است که حجم تغییرات اندک باشد اما وقتی بناست حدودا 50 درصد فیلمنامه تغییر کند همان بهتر که کار متوقف شود و بعد از انجام اصلاحات فیلمنامه، کار را کلید بزنیم. البته نظراتی که مدیران جدید دادند به قصه و ساختار فیلمنامه کمک میکند و ما نیز با آنها همکاری لازم را خواهیم داشت.

 از اردیبهشت ماه کار مجددا کلید می خورد

تهیه کننده “آرام می گیریم” درباره زمان آغاز مجدد فیلمبرداری بیان می دارد: پروسه بازنویسی فیلمنامه را طوری پیش می بریم که نهایتا بعد از نوروز و حدودا از اوایل اردیبهشت ماه کار را مجددا آغاز کنیم بخصوص که بلحاظ فصلی نیز آن موقع زمان مناسبی برای فیلمبرداری است.

آرام می گیریم
امیررضا دلاوری و تینا آخوندتبار در نمایی از “آرام می گیریم”

 بنیاد روایت بودجه ابتدایی تولید را فراهم کرد

شایعه مرتبط با دخیل بودن مشکلات مالی در توقف تولید “آرام می گیریم” دیگر پرسشی است که سینماژورنال با فرهاد گلی طرح می کند و وی در پاسخ به آن می گوید: مشکلات مالی صداوسیما که بر کسی پوشیده نیست. این سازمان برای تولید این سریال هنوز یک ریال هم به ما پرداخت نکرده است ولی چون سریال با مشارکت بنیاد روایت و سیما تولید میشود این مسئولان بنیاد روایت بودند که بودجه ابتدایی تولید را فراهم کردند.

 وی ادامه می دهد: البته مسئولان سیما قول داده اند بعد از انجام اصلاحات در سریال، بخشی از بودجه کار را تامین کنند.

 نیمی از بودجه را سیما و نیمی را بنیاد روایت تامین می کند

فرهاد گلی درباره درصد شراکت رسانه ملی و بنیاد روایت به سینماژورنال می گوید: از ابتدا همه چیز به صورت 50-50 پیش رفت یعنی بر آن است که نیمی از بودجه را سیما و نیمی را بنیاد روایت تامین کند.

 از شفیعی جم تا قائمیان

به گزارش سینماژورنال “آرام می گیریم” از بازیگرانی نظیر هوشنگ توکلی، ثریا قاسمی، لعیا زنگنه، پرویز فلاحی‌پور، سام درخشانی، رضا شفیعی جم، امیررضا دلاوری، تینا آخوندتبار، علی صادقی، محمد کاسبی، شیما نیکپور، امیر غفارمنش، محمود مقامی، هانیه غلامی و فرهاد قائمیان بهره می برد.

مدیریت تصویربرداری کار برعهده فرشاد گل سفیدی است که در سالهای اخیر بواسطه استفاده از تکنیک دوربین روی دست در سریالهای سیروس مقدم شناخته می شود. پیشتر بنا بود بخش اعظم کار در تهران فیلمبرداری شود و فقط اندکی از آن در شمال کشور جلوی دوربین برود.