1

پرسش «کیهان» متعاقب افشای ریزهزینه‌های میلیاردی خانه سینما⇐چرا خانه سینما بیش از ۵میلیارد از بودجه سالانه خود را صرف برگزاری جشنواره جهانی(؟) فجر کرده؟؟؟

 سینماروزان: انتشار ریزهزینه های میلیاردی سال 96 خانه سینما فارغ از آن که با شگفتی اعضای خانه سینما مواجه شده که مدام در پاسخ چرایی عدم تخصیص امکانات رفاهی، پاسخ «کمبود بودجه» را می شنوند با پرسشهای جدی رسانه‌ای هم مواجه شده است.(اینجا را بخوانید)
به تازگی روزنامه اصولگرای «کیهان» با زیر ذره بین بردن این ریزهزینه ها به انتقاد از بریز و بپاشها در خانه سینما پرداخته است و چندین پرسش را طرح کرده درباره ردیفهای هزینه ای خانه سینما و از جمله هزینه های هنگفتی که برای جشن خانه سینما، جشن کتاب و حق الجلسه مدیران صرف شده!
«کیهان» یک پرسش هم طرح کرده درباره چرایی ایجاد ردیف بودجه ای بیش از 5میلیاردی برای جشنواره جهانی فجر در ریزهزینه های خانه سینما!!
 متن گزارش «کیهان» را بخوانید:
جدولی با عنوان پرداخت‌های خانه سینما در سال 96 در رسانه‌ها منتشر شده که برخی از مبالغ آن سؤال برانگیز به نظر می‌رسد. با توجه به اینکه پیش از این در برخی از رسانه‌ها ادعا شده بود که بودجه‌ای که در سال 96 دراختیار خانه سینما قرار گرفته شده بوده، بیش از 10 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده، هزینه‌های ثبت شده در پرداخت‌های این تشکیلات در سال گذشته محل ابهام و پرسش است.
طبق جدول هزینه‌های «خانه سینما»، 857 میلیون و 300 هزار تومان برای نوزدهمین دوره جشن سینما هزینه شده است. با توجه به اینکه این جشن، شهریور گذشته و طی یک شب آن هم با صندلی‌هایی که اغلبشان خالی بودند برگزار شد، جای سؤال است که این هزینه هنگفت صرف چه مسائلی شده است؟
طبق این جدول همچنین اعلام شده که خانه سینما 171 میلیون تومان برای جشن کتاب سینما هزینه کرده است. با توجه به اینکه این مراسم هم طی یک شب و در ابعادی بسیار محدود برگزار شد، هزینه ثبت شده برای آن کمی نامتعارف به نظر می‌رسد!
در جدول مذکور، رقم 430 میلیون تومان به عنوان حق‌الزحمه مدیران و کارکنان قراردادی ذکر شده است. اینکه در این جدول، حق الزحمه مدیران در کنار کارکنان قراردادی قرار گرفته سؤال‌برانگیز است، چون مشخص نیست از این مبلغ چه میزان به مدیران تعلق گرفته و چه مقداری به کارکنان. ضمن اینکه یک ردیف هزینه 347 میلیون تومانی هم به عنوان حقوق و مزایای کارکنان رسمی ثبت شده است.
در این جدول، هزینه حق‌الجلسات مدیران بیش از 20 میلیون تومان و هزینه حق الجلسات داوری بیش از 346 میلیون تومان ثبت شده است.
در این جدول همچنین رقم 542 میلیون تومان به عنوان خدمات صنفی ثبت شده است. «خدمات صنفی» هم یک اصطلاح مبهم است و باید توضیح داده شود که معنای آن چیست و این مبلغ هنگفت دقیقا صرف چه اموری شده است؟
اما مهم‌ترین پرسش درباره این هزینه‌ها، مبلغ پنج میلیارد و 800 هزار تومانی است که با عنوان «جشنواره جهانی» ثبت شده است. با توجه به اینکه مدیریت جشنواره فجر بر عهده سازمان سینمایی وزارت ارشاد است، جای سؤال است که چرا خانه سینما چنین هزینه هنگفتی را از محل بودجه‌ای که باید صرف حمایت صنفی از سینماگران شود را به یک جشنواره متفرقه پرداخته است؟
گفتنی است، برخی از رسانه‌ها مدعی ورود سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای هزینه‌های خانه سینما شده‌اند که احتمالا بخشی از این موضوع، به هنگفت بودن مبالغ مذکور بر می‌گردد.