1

پرسش رسانه اصلاح‌طلب⇐چرا عزت‌الله ضرغامی در دوران معزولی به بایزید و شبلی شبیه شده؟؟

سینماروزان: واکنشهایی که عزت الله ضرغامی بعد از جدایی از صداوسیما نسبت به اتفاقات و رخدادهای مختلف سیاسی-فرهنگی نشان داده است سبب ساز ارائه تحلیلی قابل تأمل در رسانه اصلاح طلب «اعتماد» شده است.

به گزارش سینماروزان این رسانه با طرح این پرسش که چگونه میتوان حاکمان را از خلق و خوی شمر دور و به خلق و خوی شبلی و بایزید اولی صوفی و دومی عارف قرن سوم هجری نزدیک کرد، چاره این کار را عزل حاکمان دانسته و مثالی هم زده از نیروهای چپ ابتدای انقلاب که علیرغم تندرویهای اولیه، این سالها اصلاح طلبی پیشه کرده اند؛ در ادامه تحلیل این رسانه جسارت ضرغامی رییس اسبق صداوسیما هم از مواهب دوران معزولی برشمرده شده است.

متن تحلیل «اعتماد» را بخوانید:

حاكمان در زمان معزولي/همه شبلي و بايزيد شوند؛ مابقي سخن حكيم البته تلخ است و حاوي اين نكته كه اگر دوباره به همين حاكمان معزول فرصت داده شود ديگر بار چنان كنند كه پيش از اين مي‌كردند. با بخش دوم سخن حكيم فعلا كاري نداريم. بالاخره انسان با نسيان همزاد است و مدام در ساحت غفلت از خويش به سر مي‌برد اما چگونه مي‌توان حاكمان را از خلق و خوي شمر و يزيد دور كرد و به شبلي و بايزيد نزديك؟ آيا چاره‌اي جز عزل آنان وجود ندارد؟ در اين سال‌ها كم نبوده‌اند حاكماني كه در زمان معزولي بالكل چهره ديگري از خود به نمايش گذاشتند.

اصلا يكي از دلايلي كه بسياري از چهره‌هاي موسوم به چپ در ايران پس از انقلاب از گريبان اصلاح‌طلبي سر برآوردند همين موهبت زمان معزولي بود. به تعبيري توفيق اجباري نصيب آنها شد تا در زمان معزولي با مردم كوچه و خيابان بيشتر نشست و برخاست داشته باشند. تا فرصتي براي خواندن و انديشيدن و تامل بيابند تا بتوانند اندكي از تبختر و تفرعن حاكمان فاصله بگيرند. البته اين توفيق فقط نصيب سياستمداران چپ رو نشده. در ميان راستگرايان هم بوده‌اند كساني كه اين توفيق اجباري سبب فلاح و رستگاري‌شان شده.

از قديمي‌ها چند نفري را مي شناسم كه اندكي فاصله گرفتن از سياست به معناي معمول و مرسوم كلمه سرنوشت سياسي‌شان را به كلي دگرگون ساخته و از جديدي‌ها عزت‌الله ضرغامي كه دارد به شبلي و بايزيد نزديك مي‌شود. جسارت و صداقت اين روزهاي آقاي ضرغامي را بايد به فال نيك گرفت و آن را از مواهب زمان معزولي دانست و اما پرسش سهمگين اين است: آيا براي رسيدن به حداقلي از انصاف و عدالت تنها راه، عزل حاكمان است؟ متاسفانه در سرزمين ما چاره‌اي جز اين نيست. يعني مادامي كه حاكمان به هيچ كس پاسخگو نباشند در، بر همين پاشنه خواهد چرخيد، ‌مگر اينكه نهادهاي نظارتي همواره همچون شمشير داموكلس بر فراز سر حاكمان در پرواز باشند تا اگر خطايي از آنان سر‌زد، بلافاصله آنها را عزل كنند.