1

پرسش‌ رسانه اصولگرا درباره تازه‌ترین پروژه رامبد جوان⇐آیا به‌دنبال راه‌اندازی یک برنامه‌ استعدادیابی در فضای مجازی است؟ یا به فکر تأمین محتوای صداوسیما؟

سینماروزان: راه اندازی پروژه‌ای به نام «تگ استار» توسط رامبد جوان مجری «خندوانه» برای گردهمایی افراد تأثیرگذار حیطه اینستاگرام سبب ساز طرح پرسشهایی درباره هدف گزاری این برنامه از سوی روزنامه اصولگرای «جوان» شده است.

متن تحلیل «جوان» در این باره را بخوانید:

رامبد جوان در تازه‌ترين پروژه تجاري‌اش به سراغ سلبريتي‌هاي اينستاگرامي با برند #تگ_استار رفته است.
سلبريتي‌هايي كه در اينستاگرام به محتواي طنز، تبليغ رستوران‌ها و فروشگاه‌ها، توليد دابسمش و از اين قبيل موضوعات مي‌پردازند. اما مهمانان ديگر اين مراسم افرادي بودند كه از بستر رقص و موضوعات هجو در فضاي مجازي شناخته شده‌اند كه اين موضوع تعجب‌برانگيز است.
افرادي كه صرفاً زندگي خود را با رنگ و لعاب به اصطلاح امروزي لاكچري در اينستاگرام به اشتراک مي‌گذارند و درآمدي از اين تبليغات به دست مي‌آورند. به اين افراد اينفلوئنسر مي‌گويند كه در فضاي ماركتينگ و سبك زندگي فعاليت مي‌كنند.
اينفلوئنسر ماركتينگ، بازاريابي تأثيرگذار است، افرادي سرشناس در اجتماع، كه توانسته‌اند مخاطبان زيادي را جذب كنند. اينفلوئنسر‌ها ممكن است در جامعه شخصيتي محبوب، مانند ورزشكاران يا بازيگران باشند.

اينفلوئنسر‌ها ممكن است داراي پنج ويژگي زير باشند:
درگير انجمن‌ها، جنبش‌هاي سياسي، مؤسسات خيريه و… هستند. داراي شبكه‌هاي بزرگ اجتماعي هستند، به دنبال ديگران هستند و به آنها اعتماد دارند، داراي منافع متعدد و گوناگون هستند.
با افزايش چشمگير استفاده از تلفن‌هاي همراه هوشمند، افراد زيادي هستند كه در شبكه‌هاي اجتماعي عضو شده و در آن فعاليت مي‌كنند. در ايران، دو شبكه اجتماعي اينستاگرام (نرم‌افزار اشتراك‌گذاري تصوير) و پيام‌رسان تلگرام، بيشترين تعداد كاربر را نسبت به شبكه‌هاي اجتماعي ديگر دارند.

در اين ميان اينفلوئنسر‌ها با بهره‌گيري از اين فرصت، توانسته‌اند به جذب مخاطبان بپردازند. بازاريابي افراد تأثيرگذار يا اينفلوئنسر ماركتينگ به شكلي از بازاريابي گفته مي‌شود كه تمركز آن به جاي بازار هدف بر روي افراد تأثيرگذار قرار گرفته است. اينفلوئنسر ماركتينگ به دنبال اشخاص تأثيرگذار و سپس خريداران بالقوه تأثير گرفته از آنها مي‌پردازد و بازاريابي را در جهت فعاليت‌هاي اين افراد هدايت مي‌كند.

حال اين سؤال پيش مي‌آيد كه آيا اين پروژه مي‌خواهد به سلبريتي‌هايي كه بدون هيچ پيش‌زمينه آكادميك و محتوايي در فضاي مجازي معروف شده‌اند رسميت ببخشد يا مدل تلنت‌شو‌هاي شبكه‌هاي ماهواره‌اي را در ايران از بستر شبكه‌هاي اينترنتي دنبال كند؟

حضور رامبد جوان در اين پروژه كه برنامه موفق «خندوانه» را در ساليان گذشته از شبكه نسيم روي آنتن برده است چقدر مي‌تواند به معروف كردن اين نوسلبريتي‌ها منجر شود؟!

آيا فعاليت‌هاي #تگ_استار بر تأمين محتواي سازمان صدا و سيما كه به تازگي به خواننده‌ها و استندآپ كمدين‌هاي نوظهور كه از بستر فضاي مجازي رشد كرده‌اند روی خوش نشان داده، تأثير خواهد گذاشت؟!

آيا اين افراد با رسمي‌تر كردن فعاليت‌هايشان به دنبال معرفي خود در بستر رسمي و حقوقي، ذيل يك برند و به عنوان الگو براي نسل جوان دهه هفتادي و نوجوان دهه هشتادي هستند؟!

در پايان اين نكته حائز اهميت است كه بستر فضاي مجازي اين روزها محل بحث كارشناسان است و متأسفانه هيچ نظارت محتوايي بر اين فضا صورت نمي‌گيرد.

با ادامه روند فعاليت‌هاي اين مدل ماركتينگ‌ها نظير #تگ_استار با حضور چهره‌هاي مجازي، لزوم حضور شوراي عالي فضاي مجازي در اين سري موضوعات و همچنين نظارت بر محتواهاي توليدي از طرف دستگاه‌هاي مربوطه پيشنهاد مي‌شود.