1

پرسشهای ناظر به کپی‌برداری یک کارمند جشنواره‌های ۲۰میلیاردی فجر به یک ادعای جالب منجر شد⇐از سونی پیکچرز شکایت می‌کنیم!!!

سینماروزان: در سینمای ایران کم نداشته ایم پوسترهایی را که با گرته برداری و حتی کپی برداری از پوستر آثار مطرح خارجی شکل گرفته اند و البته طراحان پوستر هم ادعایی نداشته اند درباره تألیف.

به گزارش سینماروزان در تازه ترین اتفاق پرسشهایی جدی شکل گرفته درباره کپی برداری پوستر فیلم «کارت پرواز»مهدی رحمانی که هنوز در داخل اکران نشده از پوستر یک فیلم علمی-تخیلی آمریکایی به نام «مرگ جویان»(2017)؟

پوستر «کارت پرواز» را طاها ذاکر طراحی کرده که مشخص نشد با کدام عقبه رسانه‌ای سردبیر  و مدیر هنری کتاب و کاتالوگ جشنواره سی و پنجم فجر شد؛  همان جشنواره‌های فجری که اخیرا به واسطه افشای رقم 20 میلیاردی بودجه در کانون انتقادات قرار گرفته است!

اولین بار رسانه مستقل «سینمادیلی» بوده که با کنار هم قرار دادن پوسترهای این دو فیلم کپی برداری را افشا کرد ولی جالب است که طاها ذاکر نه تنها کپی کاری را قبول نکرده بلکه مدعی شده این طراحان پوستر «مرگ جویان» در استودیوی سونی پیکچرز بوده اند که از طرح او کپی کرده اند!

این طراح که همکاریهای نزدیکی با مجید برزگر کارگردان سالیان افتتاحیه و اختتامیه های فجر داشته و بخاطر طراحی پوستر «فصل بارانهای موسمی»برزگر سیمرغ بهترین پوستر جشنواره سی و پنجم را گرفته بود مدعی شد قصد دارد از طراحان پوستر «مرگ جویان» شکایت رسمی کند!

اینکه شکایت از سونی پیکچرز چقدر جدی است یا چه اندازه شوخی را نمی دانیم اما این را می دانیم که این طراح جوان فارغ از دریافت سیمرغ جشنواره‌‍ های 20میلیاردی فجر برای فیلمی به کارگردانی برزگر، به هنگام مدیریت کتاب و کاتالوگ جشنواره فجر نیز از همراهی خانواده مجید برزگر از حمید تا مهدی و مینا بهره فراوان برده بود.(اینجا را بخوانید)

آیا می توان انتظار داشت که در محکمه رسیدگی به تخلفات سونی پیکچرز برزگر نیز کنار او باشد تا اتحادی موثر برای احقاق صورت گیرد!؟؟

کارت پرواز(چپ)-مرگ جویان(راست)
پوستر کارت پرواز(چپ)-پوستر مرگ جویان(راست)
شناسنامه کتاب جشنواره
حضور طراح پوستر «کارت پرواز» در شناسنامه کتاب جشنواره سی و پنجم فجر