1

پخش “ربنای” شجریان در گرو موافقت معاون تازه سیما که خودش ۷ سال قبل “ربنا” را از کنداکتور پخش رسانه ملی خارج کرده بود

سینماژورنال: در حالی که به تازگی مرتضی میرباقری به جای علی‌اصغر پورمحمدی به معاونت سیما منصوب شده است مدیر شبکه یک از این گفته که پخش مناجات “ربنا”ی محمدرضا شجریان در گرو تصمیم معاون تازه است.

به گزارش سینماژورنال فضل‌الله شریعت پناهی مدیر شبکه اول در این باره به “ایلنا” گفت: هفته گذشته، در جلسه مدیران سیما با ریاست آقای علی اصغر پورمحمدی صحبت‌هایی انجام گرفت مبنی بر اینکه که ماه رمضان امسال ربنای استاد شجریان از تلویزیون پخش شود. در آن جلسه؛ تصمیمی مبنی بر اینکه همه شبکه‌ها ربنا را پخش کنند یا یک یا چند شبکه خاص، گرفته نشده بود.

او همچنین با اشاره به تغییر معاون سیما و جایگزینی مرتضی میرباقری به جای علی اصغر پورمحمدی، گفت: باید منتظر ماند و دید که نظر معاون جدید سیما چیست؛ اما باتوجه به رابطه نزدیک آقای پورمحمدی و میرباقری؛ به نظر می‌رسد تصمیم آقای میرباقری نیز بر پخش ربنای استاد شجریان از تلویزیون باشد. من فکر می‌کنم امسال صدای استاد شجریان پخش می‌شود.

توضیح مجدد مدیر شبکه یک

ساعاتی بعد از گفتگوی شریعت پناهی با “ایلنا” که هیچ خبر دقیقی در آن ارائه نشده بود و از احتمالات سخن می گفت شبکه های اجتماعی پر شد از اخباری با مضمون رفع توقیف “ربنا”ی شجریان.

این خبرپراکنی نادرست باعث شد شریعت پناهی در گفتگو با خبرگزای “صداوسیما” مجبور به توضیح دوباره در این باره شود. وی گفت: در خصوص پخش ربنای شجریان اعلام کرده ام که تصمیم گیری نشده است اما این خبرگزاری طور دیگری نقل کرد. این خبرگزاری بار اول نیست که علیه سازمان صدا و سیما مطالب کذب منتشر می‌کند.

معاون فعلی سیما پیشتر به گلایه از شجریان پرداخته بود

به گزارش سینماژورنال منوط بودن پخش “ربنا”ی شجریان به موافقت معاون تازه رسانه ملی در حالی است که مرتضی میرباقری که در زمان عزت ا.. ضرغامی هم معاون سیما بود، در شهریور ۸۹ و  اندکی بعد از حذف مناجات «ربنا»ی شجریان از کنداکتور پخش ادعیه صداوسیما از معاونت سیما برکنار شد و جای خود را به علی دارابی داد.

او یک روز قبل از برکناری در بازدید از پشت صحنه سریال «نون و ریحون» فرزاد موتمن در گفتگویی با “ایلنا” بیان داشته بود: شجریان به دلیل مواضع ضدانقلابی که گرفته است و مواضع بدی که در رابطه با مردم خودش گرفته است؛ دیگر صلاحیت کافی برای حضور در قلب مردم را ندارد. او؛ خودش چهره خود را مخدوش کرده است.

 حالا باید منتظر ماند و دید با گذشت هفت سال از آن ماجرا، میرباقری همچنان بر نظرات قبلی اش اصرار می ورزد یا آن که گذشت زمان و بخصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 92 دیدگاههای او را دستخوش تعدیل کرده است.
چندی قبل و بعد از انتشار خبر ابتلای چند ساله شجریان به سرطان یکی از بخشهای خبری رسانه ملی گزارشی از حال و احوال این خواننده قدیمی منتشر کرده بود؛ گزارشی که به اعتقاد بسیاری نخستین قدم در راه بازگشت “ربنا” به دایره ادعیه رمضانی رسانه ملی بود.(اینجا را بخوانید) با این حال تغییر و تحول در رسانه ملی پخش این مناجات را در گرو تصمیم مدیران تازه این نهاد کرده است.