1

پایان اولتیماتوم دوماهه وزیر ارشاد به رییس سینما برای تعیین تکلیف فیلمهای توقیفی⇐خروجی رسمی کمیته بازبینی چیست؟ رفع توقیف ۵ فیلم و امتداد بلاتکلیفی ۳ فیلم دیگر؟

سینماروزان: دهم خردادماه بود که عطف به نامه سرگشاده اصغر نعیمی کارگردان و منتقد سینما به وزیر ارشاد درباره تعیین تکلیف فیلمهای توقیفی، وزیر ارشاد در نامه ای صریح به رییس سازمان سینمایی به او دو ماه مهلت داد تا پرونده فیلمهای توقیفی بسته شود.

به گزارش سینماروزان رییس سازمان سینمایی هم با استقبال از این اولتیماتوم از تعیین تکلیف فیلمهای توقیفی در کمیته بازبینی خبر داد.

در حالی که دو ماه کامل از اولتیماتوم را پشت سر گذاشته ایم و در آستانه استقرار دولت جدید هستیم به جز گفتگویی از ابراهیم داروغه زاده معاون نظارت که در آن درباره برخی فیلمهای مشکل دار توضیحاتی ارائه شده بود(اینجا را بخوانید) هیچ گزارش رسمی از سوی سازمان سینمایی درباره خروجی کمیته بازبینی ارائه نشده است.

اگر شایعات تغییر وزیر ارشاد و حضور عباس صالحی به جای رضا صالحی امیری را جدی بگیریم آیا محمدمهدی حیدریان هم منتظر تغییر وزیر و بررسی وضعیت حضور خودش در سازمان در دولت آینده است تا آن گاه به ارائه گزارش رسمی در این باره بپردازد؟؟؟

یا شاید هم خروجی کمیته بازبینی عین مفادیست که معاون نظارت در آخرین گفتگوی خود طرح کرده بود و فقط اعلام رسمی آن مانده تا استقرار دولت دوازدهم؟

در گفتگوی معاون نظارت به صراحت از حل مشکل فیلمهای “خانه پدری”، “خانه دختر”، “آشغالهای دوست داشتنی”، “عصبانی نیستم” و “پارادایس” و قابلیت اکران آنها سخن گفته شده بود ضمن اینکه بر امتداد مشکلات “کاناپه”، “رستاخیز” و “ارادتمند…” تاکید شده بود.

در ادامه دیدگاههای معاون نظارت درباره فیلمهای مشکل دار که در آخرین گفتگویش بیان شده بود را بخوانید:

«خانه دختر» با فیلمبرداری مجدد یک سکانس، قابل اکران شده است

–مشکل «پارادایس» حل شده است.

«خانه پدری» یا با حذف آن سکانس خاص{قتل دختر به دست پدر} یا با درجه‌بندی سنی قابلیت اکران دارد.

«عصبانی نیستم» قابلیت نمایش پیدا کرده.

–امیریوسفی بخش‌های مربوط به فتنه «آشغالهای دوست داشتنی» را اصلاح کرده و الان فیلم تبدیل شده به اثری که فضای گفتمانی ایجاد می‌کند!

–تصمیم گیری درباره «رستاخیز» و «کاناپه» خارج از توان دولت است.

–«وقت داریم حالا» اصلا به شورا ارائه نشده.

–«ارادتمند نازنین بهاره تینا»کاهانی هم در شورای پروانه نمایش و هم در شورای عالی نمایش رد شده است!