1

پاسخ میرباقری به آنها که “دندون طلا” را مروج لمپنیسم می‌خوانند

سینماژورنال: تازه ترین محصول تلویزیونی داوود میرباقری با عنوان “دندون طلا” که در شبکه خانگی عرضه میشود علاوه بر موافقان، منتقدان خود را هم داشته است.

به گزارش سینماژورنال برخی از منتقدان از لمپنیسم افراطی که در این سریال ترویج می شود سخن گفته اتد و آن را متاثر از فیلمفارسی دانسته اند.

میرباقری اما در تازه ترین گفتگوی خود که با “اعتماد” انجام شده این نقد را عالمانه ندانسته و آن را فاقد تحلیل عمیق دانسته لست.

میرباقری می گوید: به نظر من اين برخورد عالمانه‌اي نيست و آدم بيشتر احساس مي‌كند طرف از روي بي‌ميلي مطلبي نوشته، بدون آنكه زحمت كندوكاو و جست‌وجوي بيشتر يا تحليل عميق‌تر داشته باشد و در نهايت بداند كه قصه چه چيزي را مي‌خواهد بيان كند.

وی ادامه می دهد: بله اگر من مي‌خواستم فضايي بسازم كه اين آدم‌ها را محبوب كنم و از آنها قهرمان بسازم، شايد حق با آن اشخاص باشد اما بستر داستان و روايت ما اين‌گونه نيست. حقيقتش هيچ‌وقت اين نقطه‌نظرها براي من ارزشي نداشته كه حتي خودم را به زحمت بيندازم و در موردش فكر كنم. شما هر كاري انجام دهيد بالاخره يك عده مخالف‌نظر شما هستند.

کارگردان “شاهگوش” خاطرنشان می سازد: ما هم نمي‌خواهيم به‌گونه‌اي صحبت كنيم كه افراد را موافق خودمان كنيم، ما هم منطق خودمان را بيان مي‌كنيم يا منطق ما مجاب‌كننده است و آن شخص به وجدانش مراجعه مي‌كند يا نيست و ما اشكال داريم. به هر حال فكر مي‌كنم براي بررسي يك اثر بايد به صورت دقيق و عالمانه رفتار كرد و بايد صبر كرد تا خيز اصلي كار و جهت كلي كار پديدار شود و بعد در معنا ديد كه آيا اين كار توانسته به مفاهيمي كه مدنظرش بوده برسد يا نه؟ اين برخورد هم منحصر به دندون طلا نيست.