1

…و حالا واکنش منطقی وزیر ارشاد به افشای بودجه بیش از ۲۰میلیاردی جشنواره‌های فجر و صرف بیش از ۸میلیارد برای محفلی موسوم به جهانی فجر⇐ مردم حقشان است در جریان بودجه‌ها و هزینه‌ها باشند!/در شش ماهه دوم درباره همه رویدادها شفاف‌سازی مالی صورت خواهد گرفت⇔سینماروزان: گام بعدی شفاف‌سازی درباره چگونگی هزینه‌کرد این ۲۰ میلیارد در دورانی است که سینماگران پیشکسوت برای یک وام ۱۰۰ میلیونی باید ماهها درانتظار بمانند/باید مشخص شود که گروه پرتعداد معاونان، مشاوران و مدیران جشنواره چقدر گرفته‌اند؟/مشخص شود که چه مقدار از این ۲۰ میلیارد سهم آقازادگان رخنه کرده در تیم مدیریت جشنواره بوده؟/اختلاف ۹میلیاردی میان رقم بودجه اعلام شده توسط سازمان سینمایی و رقم فعلی از کجا نشأت گرفته؟/آیا این ۹ میلیارد صرف فعالیتهای انتخاباتی شده؟

سینماروزان: بازتابهای افشای هزینه کردی بیش از 20 میلیارد تومان برای جشنواره های فجر و در این بین صرف بیشتر از 8میلیارد برای جدایی بین الملل از فجر همچنان ادامه دارد بخصوص که با افشای این رقم مشخص شده بودجه جشنواره فجر فقط در 5 سال 400 درصد افزایش داشته است.(اینجا را بخوانید)

به گزارش سینماروزان بعد از تأیید محمد حیدری درباره رقم بودجه اعلام شده و عدم پاسخگویی رضا میرکریمی پیرامون بودجه هنگفت جشنواره جهانی فجر و البته اظهارنظر متناقض متصدی روابط عمومی سینما که از یک طرف اطلاعیه قبلی خود مبنی بر بودجه 5.8 میلیاردی جشنواره فجر را تکذیب کرده و از طرف دیگر افزایش بودجه را به عاملی همچون درنظرگرفتن سالن برای رسانه ها ربط داده بود(اینجا را بخوانید) حالا وزیر ارشاد دولت دوازدهم در اظهارنظری منطقی شفاف سازی درباره ردیف بودجه ها را حق ملت دانسته است.

عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر  پنجشنبه ۱۳ مهر ماه در حاشیه بازدید از هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران که در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست درباره شفاف سازی نحوه هزینه‌کرد جشنواره فجر به «مهر» گفت: من در برنامه ها عرض کردم و در جمع مدیران هم گفتم که شفافیت یکی از سرفصل های جدی وزارتخانه است و این مساله نه تنها در رویدادها بلکه در قراردادها باید جاری و ساری باشد.

وی ادامه داد: مردم حقشان است در جریان بودجه ها و هزینه ها باشند و همین باعث می شود ما یک ناظر بیرونی در زمینه های فساد داشته باشیم تا هرگونه اشتباه احتمالی را کاهش دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هر رویدادی چه کوچک و چه بزرگ باید هزینه هایش مشخص باشد و به مردم عرضه شود. قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را هم اول خود ما به عنوان متولیان وزارت ارشاد باید بدان پایبند باشیم. شهروندان جامعه حق دارند بدانند پولی که از آنها به عنوان مالیات گرفته می شود یا از پول نفت هزینه می شود چگونه و کجا مصرف می‌شود.

صالحی با بیان اینکه وی از ابتدای سال در معاونت فرهنگی این موضوع را کلید زده است، گفت: برنامه داریم از ۶ ماه دوم سال درباره همه رویدادها در بخش مالی شفاف سازی کنیم و به شورای معاونان هم ابلاغ شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که به طور خاص درباره بودجه جشنواره سی و پنجم جشنواره فیلم فجر شفاف سازی می شود یا خیر، گفت: من گزارش رسانه ها را دیدم و برای بررسی به کارشناسان ارسال کردم. نظر خاصی ندارم که درباره بودجه این جشنواره اطلاع رسانی نشود. موضوع اصلی من اما این است که از ابتدا باید درباره یک رویداد شفافیت های لازم وجود داشته باشد.

به گزارش سینماروزان اظهارنظر منطقی عباس صالحی این انتظار را برای مخاطبان سینما که بدنه سینمای ایران هم بخشی از آن هستند ایجاد می کنند که درباره موارد زیر هم شفاف سازی شود:

چگونگی هزینه‌کرد این 20 میلیارد در دورانی که سینماگران پیشکسوت برای یک وام 100 میلیونی باید ماهها درانتظار بمانند؟

مشخص شدن دستمزدهای اعطا شده به گروه پرتعداد معاونان، مشاوران و مدیران جشنواره؟

چه مقدار از این 20 میلیارد سهم آقازادگان رخنه کرده در تیم مدیریت جشنواره بوده؟ مثلا آقازاده دبیر جشنواره جهانی فجر که مدیر پشتیبانی جشنواره جهانی بوده چقدر دستمزد گرفته؟

-چرا میان رقم بودجه اعلام شده در اطلاعیه روابط عمومی سازمان سینمایی و رقم فعلی 9 میلیاردی اختلاف است؟ این 9 میلیارد کجا رفته؟ البته که 9میلیارد در قبال اختلاسهای چندهزارمیلیاردی چیزی نیست اما نسبت به بودجه 200میلیارد کل سینمای ایران رقم قابل توجهی است؟ حضور رییس معزول به عنوان رییس ستاد هنرمندان یک کاندیدای انتخابات این پرسش را پیش‌رو می‌گذارد که آیا امکان دارد این 9 میلیارد صرف فعالیتهای انتخاباتی شده باشد؟

شفاف سازی درباره هزینه کرد این بیش از 20 میلیارد بودجه راه را بر طرح پرسشهای بیشتر و گمانه زنیهای بعدی خواهد بست و به نظر میرسد عباس صالحی وزیر ارشاد دولت دوازدهم بتواند با شفاف سازی راه را بر هر گمانه زنی ببندد.