1

وقتی یک مستند کاری را می کند که نه “دلبری” قادر به انجام آن است، نه “جشن تولد” و نه “نفس!!

سینماژورنال: در حالی که امسال هم به مانند هر سال داشته ایم یک سری آثاری داستانی مانند “دلبری”، “جشن تولد”، “ایستاده در غبار” و “نفس” را که با حمایت ارگانهایی مانند حوزه هنری، انجمن سینمای دفاع مقدس، موسسه اوج و موسسه نورتابان به بهانه پرداخت به مفاهیم ارزشی-انقلابی ساخته شده اما جالب است که در این میان فقط “ایستاده در غبار” بوده که بلحاظ کیفیت تصویرسازی مورد توجه مخاطبان جشنواره قرار گرفته است.

به گزارش سینماژورنال به جز “ایستاده در غبار” جمعه 16 بهمن ماه مستندی با نام “زمناکو” در کاخ جشنواره به نمایش درآمد که علیرغم کم هزینه بودن اما مصداق واقعی سینمای ارزشی است.

“زمناکو” که سرگذشت زندگی یکی از قربانیان بمباران شیمیایی حلبچه را روایت می کند با روایت سرراست و صریحی که از مصائب این قربانی از کودکی تا بزرگسالی و تلاشهای وی برای یافتن والدین واقعی خود را ارائه می دهد به شدت مورد توجه مخاطبان معدودی قرار گرفت که برای تماشای این مستند به کاخ جشنواره آمدند.

این توجه مثبت بار دیگر این حقیقت را نمایان کرد که برای ساختار آثار ارزشی ملی-میهنی بیش از هر چیز این اعتقاد قلبی به سوژه ای که دستمایه کار است اهمیت دارد نه داشتن لینکهای ارتباطی قوی برای تخصیص ردیف بودجه در نهادهای دولتی.
نه فقط مدیران نهادهایی که ردیف بودجه تولید آثار ارزشی دارند باید “زمناکو” که توسط چهره ای مستعد به نام مهدی قربانپور ساخته شده را ببینند بلکه فیلمسازانی که به نام اثر ارزشی، بودجه های بیت المال را تلف می کنند نیز بد نیست این مستند را ببینند.