1

وقتی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس بیشتر از رییس اداره نظارت، دلسوز سینماست⇔چرا ایل‌بیگی در «هفت» درباره توقیف فیلمهای مجوزدار و ماجرای کشدار تیزرهای ماهواره‌ای کلمه‌ای سخن نگفت؟

سینماروزان: حضور حبیب ایل بیگی رییس اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد در برنامه “هفت” این پیش بینی را ایجاد می کرد که با رندی بهروز افخمی مجری برنامه بحث به سمت یک مسأله مهم سینمای ایران در دولت یازدهم که همان جلوگیری از اکران فیلمهای دارای مجوز نمایش است کشیده شود.

به گزارش سینماروزان ایل بیگی برای حضور در میزگردی با بررسی مدیریت سینمای دولتی به “هفت” آمده بود؛ موضوعی که اظهارنظر درباره آن ربط چندانی به ایل بیگی نداشت.

ایل بیگی بیشترین سابقه اش مدیریت روابط عمومی نهادها و جشنواره ها بوده و به غیر از حضورش در دولت یازدهم در انجمن سینمای جوان و اداره نظارت، کسوت چندانی که او را در جایگاه اظهارنظر رسمی درباره بررسی مدیریت سینمای دولتی قرار دهد، ندارد.

از همین رو شاید یک دلیل دعوت از او برای بحث درباره موضوعی غیرمرتبط با رزومه کاری همان رندی افخمی بود که می خواست از خلال صحبتهای او بحث را به سمت وضعیت عجیبی که در این سالها درباره جلوگیری از اکران فیلمهای مجوزدار وجود داشته بکشاند به خصوص که در هفته های اخیر از یک طرف کمدی “سه بیگانه” علیرغم داشتن پروانه نمایش و ثبت قرارداد در شورای صنفی نمایش به ناگاه توقیف شد و از طرف دیگر همین دو روز پیش خیر توقیف کمدی بازهم دارای مجوز نمایش “مشکل گیتی” منتشر شد.

افخمی البته در انتهای بحث کوشید با بیان اینکه “فیلمسازانی که امروز فیلم شان توقیف شده است می توانند نزد قوه قضاییه برای عدم نمایش فیلمی که پروانه ساخت گرفته است، شکایت کنند!” از ایل بیگی بخواهد درباره این تناقض مهم اظهارنظر کند اما ایل بیگی که مشخص بود برای ادامه بحث استدلالی موجه ندارد صرفا گفت: طبق قانون، شورای پروانه نمایش الزامی ندارد تا فیلم دارای پروانه ساخت را نمایش دهد. به هرحال می تواند یک نفر این آیین نامه را درست نداند و نزد قوه قضاییه از همین آیین نامه هم شکایت کند. اما ما به عنوان مجریان قانون تا زمانی که قانون پابرجاست باید آن را اجرا کنیم.

ایل بیگی نه درباره توقیف فیلمهای دارای پروانه نمایش گفت و نه درباره توقیف بخاطر پخش تیزرهای ماهواره ای

 بسیاری از مخاطبان “هفت” منتظر بودند ایل بیگی به صراحت درباره این هم بگوید که فارغ از مخالفت با نمایش برخی فیلمهای دارای پروانه ساخت، چرا جلوی اکران فیلمهای مجوزدار گرفته می شود و چرا آثاری مختلف از “عصبانی نیستم” و “رستاخیز” گرفته تا “خانه پدری” و “خانه دختر” و این اواخر هم “سه بیگانه” و “مشکل گیتی” علیرغم داشتن پروانه نمایش به ناگاه توقیف شده اند؟

این انتظار حداقلی بخشی از بدنه سینما بود تا بدانند نقطه نظر ایل بیگی درباره شکایتی که صاحبان “رستاخیز” از وزارت ارشاد به دیوان عدالت اداری به واسطه جلوگیری از اکران یک فیلم مجوزدار داشته اند چیست؟

آیا او همان طور که شکایت فیلمسازان از درست نبودن آیین نامه شورای پروانه ساخت را منطقی می داند، این را هم حق صاحبان آثاری مانند “سه بیگانه” و “خانه پدری” و “عصبانی نیستم” می داند که دادخواهی را نزد دیوان عدالت اداری ببرند؟

چــــــــرا؟؟؟

اما ایل بیگی نه در این باره حرف زد و نه حتی درباره یک موضوع کاملا به‌روز یعنی درگیری مدام صاحبان فیلمهای روی پرده با حکمهای تعلیق موقت یا دائم بخاطر پخش تیزر از شبکه ای ماهواره ای واژه ای سخن گفت.

ایل بیگی این را هم نگفت چطور می شود صاحبان یک فیلم مرتب به پخش تیزرهای خود از یک شبکه خاص اعتراض می کنند اما به جای برخورد با صاحبان آن شبکه ماهواره ای، صاحبان آن فیلم خاص دچار مشکل می شوند؟

همه این حرف نزدنهای ایل بیگی درباره مسائل مبتلابه حوزه کاریش در شرایطی بوده که در هفته اخیر حتی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هم به صراحت از دوگانگی در برخورد با صاحبان آگهی های پخش شده از یک شبکه ماهواره ای خاص انتقاد کرد و خواستار تعیین تکلیف در این باره شد که چرا فقط با صاحبان آگهی های سینمایی که از ماهواره پخش می شود برخورد صورت می گیرد اما رییس اداره نظارت و ارزشیابی که می توانست در این باره اظهارنظرات روشن خود را داشته باشد کلمه ای در این باره حرف نزد. چرا؟

حبیب ایل بیگی
حبیب ایل بیگی