1

وزیر کار: اگر فیلمساز بودم از رانت‌خواری می‌گفتم

سینماژورنال: مراسم تقدیر از سینماگران در وزارت کار با اتفاقات گوناگونی همراه شد؛ از یادداشت وزیر کار با تیتر «اگر هنرمند بودم چه می‌کردم» تا خاطره بیژن امکانیان از روزنامه‌نگاری‌اش در روزنامه اطلاعات و البته شوخی وزیر کار با سعید آقاخانی.

به گزارش سینماژورنال و بنا به اطلات ارائه شده در “شهروند” دومین جشنواره وزارت کار با نام «هنر و کار» یکشنبه، ٧اردیبهشت‌ماه با تقدیر از سینماگران، اصحاب رسانه، نویسندگان و تقدیر ویژه از خسرو سینایی برگزار شد.

امیدوارم دیگر وزارتخانه‌ها از شما بیاموزند
در این برنامه که در تالار ١٧ شهریور وزارت کار برگزار شد، حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی با قدردانی از وزیر کار به دلیل حمایت‌هایش از سینما گفت: «از این‌که از زبان سینما برای بیان مفاهیم اجتماعی استفاده می‌کنید، سپاسگزارم چراکه زبان سینما اثرگذار و برای ایجاد فرهنگ کار و افتخار به شغل بهترین وسیله است.»
تقدیر وزیر کار از پنج فیلمی که به مفهوم کار و کارگر توجه داشته‌اند
در ادامه این برنامه با حضور عسگرپور، علی ربیعی وزیر کار، محجوب نماینده مجلس و معاون سازمان بین‌المللی کار از عوامل پنج فیلم جشنواره فیلم فجر که به مفهوم کار و کارگر توجه داشته‌اند، قدردانی شد.

تقدیر از فرزند مدیر روزنامه اصلاحات

بر همین اساس از فرزاد موتمن کارگردان، سعید آقاخانی بازیگر و علی حضرتی-فرزند مدیرمسئول روزنامه اصلاح طلب- تهیه‌کننده فیلم «خداحافظی طولانی» تقدیر شد. همچنین ‌هاتف علیمردانی کارگردان، منصور لشکری‌قوچانی تهیه‌کننده، فرهاد اصلانی و باران کوثری به‌عنوان عوامل فیلم «کوچه بی‌نام» نیز تقدیر شدند. در ادامه بیژن امکانیان تهیه‌کننده فیلم «ناهید» همراه با آیدا پناهنده کارگردان این فیلم، پژمان بازغی، نوید محمدزاده و ساره بیات به‌عنوان سه بازیگر فیلم تقدیر شدند.

تقدیر از فیلم خواب‌آور پرستویی-گلستانی

همچنین پرویز پرستویی تهیه‌کننده و بازیگر فیلم «دو»، سهیلا گلستانی کارگردان و مهتاب نصیرپور بازیگر این فیلم نیز تقدیر شدند که به دلیل نبود پرستویی و نصیرپور، اشکان خطیبی به نیابت از آنها هدایایشان را گرفت.

تقدیر از فیلم تکان دهنده جشنواره سی و سوم

عوامل فیلم «چهارشنبه ١٩ اردیبهشت» نیز مورد تقدیر قرار گرفتند. امیرآقایی و نیکی کریمی دو بازیگر این فیلم و وحید جلیلوند کارگردان آن، محمدحسین لطیفی و جلیلوند تهیه‌کنندگان آن تقدیر شدند. در بخش‌های دیگری از این مراسم از مدیران عامل بعضی از خبرگزاری‌ها، مدیر مسئولان روزنامه‌ها، مولفان چند کتاب و همچنین فعالان رسانه حوزه کار و کارگر تقدیر و تجلیل شد. این برنامه با تقدیر ویژه‌ای از خسرو سینایی به‌عنوان مستند‌ساز و فیلمساز ادامه یافت.

اگر فیلمساز بودم دوست داشتم چه کنم؟
در بخش پایانی برنامه علی ربیعی  وزیر کار یادداشتی مکتوب را با عنوان «اگر فیلمساز بودم دوست داشتم چه کنم؟» برای حضار خواند.

در بخش‌هایی از این نوشتار آمده بود: «اگر فیلمساز بودم، فیلمی می‌ساختم که وزیر کارش بداند وظیفه‌اش نشاندن لبخند امید بر مردم سرزمین‌اش است. اگر هنری داشتم و فیلمی می‌ساختم، از زندگی رنج‌بار کارگرانی می‌گفتم که به حداقل رضایت دارند تا وزیر کار بداند که آنها به تدبیر این دولت امید بسته‌اند. از زندگی کارگرانی می‌گفتم که از سیاست چیزی نمی‌دانند و از تمام حقوق‌شان بیش از هر چیز به حقوق ماه‌شان فکر می‌کنند. اگر فیلمساز بودم، از زنان سرپرست خانوار فیلم می‌ساختم. اگر نویسنده بودم، رمانی می‌نوشتم درباره انتقاد از تضعیف فرهنگ کار و چشم دوختن مردم به یارانه و از رانت‌خواری می‌گفتم. اما من مدیرم، بنابراین طبیعی است از آرزوهای بینوایان، رنج‌ها و سفره‌های تهی بگویم.»