1

وزیر ارشاد: نیازی به حذف حضرت ابوالفضل(ع) از “رستاخیز” نیست؛ فقط یک هاله نور بیندازند/تک خوانی زنان اگر مفسده‌برانگیز نباشد اشکالی ندارد

سینماژورنال: وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران درباره اکران فیلم “رستاخیز” گفت:‌ به دلیل رعایت نظرات فقهی برخی از مراجع تقلید به تهیه‌کننده و کارگردان اعلام کردیم که چهره حضرت ابوالفضل العباس(ع) را مشخصا نباید ارائه کنند‌، اما کارگردان تاکنون زیر بار این موضوع نرفته است.

به گزارش سینماژورنال و به نقل از “تسنیم” علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم رونمایی از طرح حمایت از ترجمه‌های زبان فارسی به زبان دیگر در جمع خبرنگاران درباره نتیجه هیئت رسیدگی به فیلم “رستاخیز” گفت: فیلم “رستاخیز” از نظر ما هیچ مشکلی ندارد، مگر اینکه ما به خاطر رعایت نظرات فقهی برخی از مراجع تقلید به تهیه‌کننده و کارگردان اعلام کردیم که چهره حضرت ابوالفضل العباس(ع) را مشخصا نباید ارائه کنند.

کارگردان “رستاخیز” زیر بار هاله نور نمی رود

جنتی افزود: می‌توانند یک هاله نور بیاندازند و البته لزومی هم ندارد که چهره حضرت ابوالفضل(ع) حذف شود.

وی ادامه داد:‌ تا به حال کارگردان زیر بار این موضوع نرفته و هیچ منطقی هم برای این کار ندارد، البته ما هم مصر هستیم که این کار انجام شود و هر وقت که این موضوع را بپذیرند فیلم اکران می‌شود. از نظر ما این فیلم از نظر محتوایی ایراد ندارد.

تک خوانی زنان اگر مفسده برانگیز نباشد اشکالی ندارد

وزیر ارشاد درباره اپرای عاشورا گفت: این یک اپرای بسیار زیبا و کار نویی است که در زمینه تاریخ عاشورا انجام شده است و سرگذشت شهادت یاران و اصحاب امام حسین(ع) را از مکه تا کربلا روایت می‌کند که با اشعار خوب محتشم کاشانی و با آهنگ متناسب با این اشعار همراه شده است و گروهی 120 تا 130  نفره آن را اجرا می‌کنند که کاری نو و ارزنده را به وجود آورده است.

وی درباره تک‌خوانی زنان در این اپرا گفت: فیلم مربوط به این تک‌خوانی متعلق به زمانی است که تمرین می‌کنند و وقتی که قرار است یک گروه با هم بخوانند، برای اینکه بتوانند هماهنگ این کار را انجام بدهند، در تمرین به تنهایی می‌خوانند تا کارگردان تایید کند که درست می‌خوانند یا خیر. حال یک آدم بیمار آمده است و در حین تمرین این قسمت را فیلم گرفته است، بدون آنکه هیچ تماشاگری هم داشته باشد. علاوه بر این بر اساس نظر بسیاری از مراجع تک‌خوانی اشکال شرعی ندارد، در صورتی که مفسده‌انگیز نباشد. در اینجا هم شعری می‌خوانند که طفلان مسلم آن را می‌خواندند و البته در اصل برنامه هم تک‌خوانی وجود نداشته و جمع‌خوانی است که اجرا می‌شود.

جنتی تصریح کرد:‌ تک‌خوانی براساس نظر مقام معظم رهبری و بسیاری از مراجع در صورتی که مفسده‌انگیز نباشد اشکال ندارد. حال  خواندن شرح‌حال طفلان مسلم مفسده‌انگیز است یا خیر؟.