1

وزیر ارشاد: جشنواره بین‌المللی فجر برگزار می‌شود/اگر چهره حضرت عباس(ع) با هاله نور پوشانده شود “رستاخیز” مجوز اکران می‌گیرد/در مرحله ساخت فقط می توانیم بر آثاری نظارت کنیم که بخش یا تمام هزینه‌های آنها را تأمین کرده باشیم

سینماژورنال: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته مهمان برنامه “نگاه یک” بود و در این برنامه به بخشی از سوالاتی که حوزه های مختلف وزارتخانه وی با آن روبرو است پاسخ گفت.

به گزارش سینماژورنال از جمله پاسخهای جنتی که قابل توجه به نظر می رسید یکی درباره جدایی بخش بین الملل از جشنواره فجر و تغییر نام آن بود که وزیر ارشاد با بیانی مبهم فقط به گفتن این اکتفا کرد که “جشنواره بین المللی فیلم فجر” برگزار می شود.

یکی دیگر از پاسخهای جنتی درباره مشکل فیلم “رستاخیز” بود که باز هم اشاره کرد که اگر فیلم تصویر حضرت عباس(ع) را با هاله نور بپوشاند مجوز اکران خواهد گرفت.

سینماژورنال بخشهای خواندنی گفته های جنتی در برنامه “نگاه یک” را ارائه می دهد:

سال 93 تحولی در تعداد مخاطبان رخ داده

من تا سال 92، این موضوع{قهر مردم با سینما} را قبول دارم اما معتقدم سال 93، تحولی رخ داده و آمارها نشان می‌دهد تعداد کسانی که در سال 93، به سینما رفته‌اند دو برابر سال 92 بوده است و بخش درآمدها نشان می‌دهد حدود 53 میلیارد فروش ویژه داشتیم که بیش از دو برابر سال قبل است.

سالنهای سینما با نقطه مطلوب فاصله دارند
حدود 360 سالن سینما در طول این مدت دیجیتال شدند و بر خلاف دوره‌های گذشته که فیلم از روی نگاتیو کپی می‌شد امروزه دیجیتال شده‌ است البته در مورد سالن‌های سینما با نقطه مطلوب فاصله داریم چرا که سالن‌های سینمای ما اندک هستند باید تشویق کرد و با بهره از تسهیلات بانکی به ساخت سالن‌ها اقدام کنیم.

ضمن اینکه پردیس‌های سینمایی که با همکاری شهرداری ساخته شده مجموعه تجاری و فرهنگی هستند که در ازای ساخت سالن مجوز بدون عوارض تجاری به آنها داده می‌شود که باعث تشویق شده است در عین حال از مجموعه بانک‌های خصوصی کمک می‌گیرم و با کانون بانک‌ها جلسات متعدد برگزار شده تا مشارکت در ساخت سینما، فضاها و فیلم‌های سینمایی داشته باشند و البته با افرادی که درحوزه بازار پول و سرمایه فعال هستند جلسات متعددی داشته‌ایم تا در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

جشنواره بین المللی فجر برگزار می شود

بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر امسال جداگانه در اردیبهشت برگزار شد، برخلاف گذشته که مجموعه ملی و بین‌المللی سینما در دهه فجر برگزار می‌شد این بار از هم جدا شد.

عیبی که همواره متوجه آن بود این است که عملا فعالیت‌های بین‌المللی تحت تاثیر فیلم‌های بومی ما قرار می‌گرفت، اما برای اینکه بتوانیم بازار جدید برای فروش فیلم‌های خودمان ایجاد کنیم و فیلم‌های خارجی فضای جدیدی برایشان باز شود بخش بین‌المللی جدا شد.

قرار بر این است که همواره بخش بین‌المللی را جدا برگزار کنیم، ولی در بخش نامگذاری اعتقادم این است که کلمه فجر مقدس بوده و تنها به ایام دهه فجر (12 تا 22 بهمن)‌اطلاق نمی‌شود و تنها نباید برنامه‌های این دهه با نام فجر برگزار شود بنابر این جشنواره بین‌المللی فجر برگزار می‌شود.

فیلمهای فاخر هم ساخته شده

 یک واقعیت این است که برخی فیلمسازان ما نگاهشان به بیرون و جشنواره‌های بیرونی است تا فیلم‌اشان را عرضه کنند و منطبق با آن سلایق فیلم می‌سازند اما کارهایی که ارشاد می‌تواند انجام دهد در بخش حمایتی است وزارت ارشاد از فیلم‌های ارزشی که درباره مقاومت و یا دفاع مقدس است حمایت می‌کند.

البته از سوی دیگر در برخی از مسائل مبتلا به جامعه فیلم‌هایی که مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی هستند نسبت به سایر فیلم‌های ساخته شده تعدادشان کم است؛ البته فیلم‌های فاخری هم ساخته شده مثل “محمد رسول‌ا..(ص)” یا “رستاخیز” یا فکر می‌کنم در این حد طی یکی دو سال اخیر فیلم فاخری ساخته نشده است اما تلاش این بوده و باید به تهیه‌کننده و کارگردان سفارش داده شود تا به این سمت حرکت کند.

فیلم مجیدی در سطح جهان قابل عرضه است

فیلم “محمد (ص)” مجیدی فیلمی است که نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان قابل عرضه است و مورد استقبال جهانی قرار می‌گیرد به عربی و انگلیسی دوبله و زیرنویس شده و امثال آن را باید وارد سرمایه‌گذاری کرد.

برخی نگاهشان به خارج است
برخی فیلم‌ها و فیلمسازان نگاهی به خارج هم دارند تا از نظر فنی فیلمی بسازند که مورد علاقه جشنواره‌های خارجی هم باشد اما اندک هستند افرادی که تنها برای خارج فیلم می‌سازند و به مخاطب داخل توجهی ندارند.

اگر چهره حضرت عباس(ع) با هاله نور پوشانده شود “رستاخیز” مجوز اکران می گیرد
“رستاخیز” یک فیلم ارزشی و دینی است که فیلمنامه آن توسط بسیاری علما و فضلا دیده و بررسی شده است و اشکالی هم ندیده‌اند. این اثر در مورد حماسه عاشورا است که ساخته شده ولی پس از انتقادات اصلاحات زیادی اعمال شده است.

تنها یک موضوع باقی مانده و آن اینکه چهره غیر معصومین و نحوه نمایش دادن آن چرا که در بین علما در این زمینه اتفاق نظری وجود ندارد عده‌ای از مراجع معتقدند نشان دادن آن اشکالی ندارد اما نظر برخی فقها این است که اشکال دارد، ما هم نمی‌توانیم نسبت به نظر مراجع بی‌تفاوت باشیم نظر آنها محترم است. لذا پیشنهاد کردیم به کارگردان اثر تا بخشی از چهره حضرت ابوالفضل و حضرت علی‌اکبر (ع) با هاله نور پوشانده شود مشکلی هم وجود ندارد اگر این موضوع انجام شود فیلم مجوز اکران می‌گیرد.

در مرحله ساخت فقط می توانیم بر آثاری نظارت کنیم که بخش یا تمام هزینه‌های آنها را تأمین کرده باشیم

  فیلم “رستاخیز” از سال 85، آغاز به ساخت شده است و فیلمی نیست که ظرف یکی دو سال اخیر ساخته شده باشد و فیلمنامه آن در گذشته تائید شده است.

اما اتفاق نظر در مورد به تصویر کشیدن چهره غیر معصومین وجود ندارد البته این موضوع در صدا و سیما هم با پخش سریال “مختارنامه” نمود داشت. صدا و سیما سریال “مختارنامه” را پخش کرد اما یک قسمت که در آن چهره حضرت ابوالفضل (ع) بود حذف شد اما چرا حذف صورت گرفت؟

فیلم “رستاخیز” از سوی دولت جمهوری اسلامی هیچ کمکی مالی برای ساخت دریافت نکرد و فیلم ساخته شد ولی در صدا و سیما تمام هزینه‌های فیلم مختار از سوی این سازمان پرداخت شد و اعمال نظارت خوبی هم می‌توانست صورت گیرد. اما چرا هنگام ساخت توجهی نشد که چهره حضرت ابوالفضل (ع)‌ نشان داده شود و باعث سانسور شد. به طریق اولی ما فیلم‌هایی را که در مراحل ساخت می‌توانیم نظارت کنیم آثاری است که بخش یا تمام هزینه‌ها را ما تأمین کرده باشیم.

 چرا برخی آثار عرضه شده تناسب چندانی با ارزش‌های انقلاب ندارد؟

در مورد فیلم‌ها در سال اول دولت تدبیر و امید باید گفت که یکسری فیلم‌ها در گذشته ساخته شده بود که سیاسی یا اخلاقی مشکل داشتند و اجازه نیافتد در جشنواره مشارکت داده شوند اما برخی از آن آثار در جشنواره مشارکت داده شد ولی در اکران مشکل دارند و اجازه اکران به آنها داده نمی‌شود. اما بیشترین جوایزی که سال گذشته اهدا شد به فیلم‌های ارزشی چون «شیار 143» و «چ » بود ضمن اینکه صرف آمدن یک فیلم و عرضه آن در جشنواره فجر به معنای حمایت از آن نیست.