1

ورشكستگي مالي صدا و سيما و واگذاری یکجای آگهیهای سال آینده به یک كنسرسيوم تبليغاتي؟/ آيا گذشته تراژيك تكرار خواهد شد؟

سینماژورنال: در حالی که این روزها مشکلات مالی در رسانه ملی به اوج خود رسیده و تهیه کنندگان و کارگردانانی که همه این سالها عادت به کسب درآمد از این رسانه داشته اند(!)را به شدت نگران کرده است یکی از رسانه های وابسته به اصولگرایان یک گزارش عجیب را روی خروجی خود قرار داده است.

به گزارش سینماژورنال “پارس نیوز” که ارگان رسانه ای جمعیت ایثارگران محسوب می شود در گزارشی با اشاره به اینکه پس از پایان دوران ریاست ضرغامی بر صدا و سیما این سازمان با بحران عمیق مالی مواجه شده بطوری که در ماههای اخیر حقوق کارکنان تمام وقت این سازمان با تاخیر پرداخت و برنامه سازی ها متوقف و اضافه کاری کارکنان نیز در بسیاری از حوزه ها قطع شده است مدعی شد بدلیل اینکه دولت نیز حاضر نیست حتی 50 درصد بودجه سالیانه مصوب سازمان را تخصیص دهد، این سازمان تصمیم به فروش یکجای آگهی های سال آینده خود به 2 یا 3 آزانس تبلیغاتی گرفته است.

این رسانه که صاحب امتیاز آن یکی از اعضای شورای شهر تهران است مدعی شد رییس سازمان صدا و سیما پذیرفته است که ٢٢ میلیون ثانیه امکان پخش آگهی تلویزیونی(سیما) و ١٠ میلیون ثانیه امکان پخش آگهی در رادیو(صدا) با قیمت پایه 1300 میلیارد تومان به 3 آژانس تبلیغاتی واگذار شود.

گفتنی است جمعیت ایثارگران در دوران مدیریت ضرغامی در صدا و سیما اعضای شورای مرکزی خود را در سمتهای کلیدی این سازمان به کار گمارده بود.

بخش خصوصی اصیل را دریابید نه بخش خصولتی
به گزارش سینماژورنال البته که واگذاری یکجای آگهیهای رسانه ملی به کنسرسیومی متشکل از چند آژانس چیز جدیدی نیست و در سالهای گذشته بوده اند برخی شرکتها نظیر نوین عرفا و چهره هایی چون کامبیز دری و برادران آقاگلیان که در این زمینه فعال بودند و البته این فعالیت در سالهای بعدتر با رضایت رسانه ملی همراه نبود.

با این حال نکته اینجاست که واگذاری آگهی های رسانه ملی می بایست با الویت قرار دادن بخش خصوصی واقعی صورت گیرد نه چهره ها یا سازمانهایی دولتی که در پوشش بخش خصوصی وارد چنین دادوستدی می شوند.

به جز آن در این واگذاریها حتما تکلیف تسهیلات اهالی فرهنگ و هنر در معرفی کالای خود در رسانه ملی هم مشخص شود تا زیاده خواهیهای سوداگرانه موجب نشود اهالی هنر مهجور مانده و برای معرفی محصول خود، دست به دامن شبکه های ماهواره ای شوند.