1

وجود کاراکترهای دوزنه؛ عامل تعلیق تولید سریال قائم‌مقام انجمن سینمای دفاع مقدس/استخدام سناریست “دختری با کفشهای کتانی” برای نگارش مجدد فیلمنامه

سینماژورنال/مارتا ثناوش: روح ا.. سهرابی قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس دی ماه سال قبل سریالی با عنوان “آرام می گیریم” را کلید زد.

به گزارش سینماژورنال تولید این سریال اما دو ماه بعد از آغاز فیلمبرداری متوقف شد و این شایعه در اذهان متبادر شد که به دلیل کیفیت پایین فیلمنامه مسئولان رسانه ملی خواستار توقف تولید اثر و بازنگری در فیلمنامه شده اند.

حالا حدودا سه ماه بعد از توقف تولید همچنان وضعیت “آرام می گیریم” نامشخص است و سوالات بسیاری درباره سرنوشت کار وجود دارد بخصوص که بودجه میلیاردی خوبی هم برای کار تصویب شده بود.

سینماژورنال برای آگاهی یافتن از وضعیت تولید این سریال با چند تن از عوامل تولید اثر تماس گرفت و البته که همه اینها نیز مشکلات فیلمنامه را دلیل اصلی توقف تولید دانستند اما هیچ کدام به صراحت به این سوال سینماژورنال پاسخ ندادند که چطور میشود سریالی کلید بخورد و حین فیلمبرداری مشکلات سناریویش هویدا شود.

مخالفت با حضور کاراکترهای دوزنه در سریال

با این حال تحقیقات سینماژورنال ادامه داشت تا رسیدن به این حقیقت که مشکل اصلی “آرام می گیریم” مخالفت مدیران رسانه ملی با حضور دو کاراکتر اصلی سریال بوده است.

این دو کاراکتر که جایگاهی ویژه هم در فیلمنامه دارند به دلیل تعدد زوجین یا دوزنه بودن با مخالفت تلویزیون مواجه شده اند. بخصوص که یکی از کاراکترها نیز در تقسیم بندی کاراکترها، شخصیتی است مثبت که بناست مخاطب با وی همذات پنداری کند.

در خلاف جهت سیاستهای مسئولان

سیاستهای مسئولان رسانه ملی همواره در این جهت بوده که در آثار تلویزیونی ارزشهای وفاداری زوجین نسبت به یکدیگر و پرهیز از خیانتهای زناشویی را به تصویر بکشند و به همین دلیل اینکه دو شخصیت اصلی یک سریال درگیر روابطی خارج از روابط خانوادگی شده اند حتی با لحاظ اینکه این روابط در چارچوب قانون بوده باز هم باعث نگرش منفی نسبت به سریال شده است.

دقیقا به همین دلیل بوده است که از دست اندرکاران سریال خواسته شده است که فیلمنامه خود را اصلاح کنند. به گزارش سینماژورنال از آنجا که مساله تعدد زوجین دو شخصیت اصلی نقشی مهم در پیشبرد درام داشته اصلاح سریال با وجود این دو کاراکتر امکان پذیر نبوده و برای همین تهیه کننده و کارگردان در اجماعی مشترک تصمیم گرفته اند نگارش فیلمنامه کار مجددا انجام شود.

نویسنده “دختری با کفشهای کتانی” و “تکیه بر باد” نگارش مجدد فیلمنامه را برعهده گرفت

برای همین از بین گزینه های مختلفی که برای نگارش مجدد “آرام می گیریم” به تلویزیون معرفی شده این فریدون فرهودی بوده است که تایید شده و فرهودی نیز این روزها مشغول نگارش مجدد فیلمنامه است.

گویا قرار شده فرهودی طرح ابتدایی فیلمنامه را نوشته و پس از تایید طرح توسط انجمن دفاع مقدس که نیمی از بودجه کار را تقبل کرده، طرح به مسئولان رسانه ملی ارائه شده و بعد از تصویب است که نگارش کامل سریال صورت خواهد گرفت.

نکته مهم درباره فریدون فرهودی آن است که وی از اواخر دهه هفتاد تا اواسط دهه هشتاد یکی از سناریستهای فعال در سینما بود و نگارش فیلمنامه آثاری چون “دختری با کفشهای کتانی”، “تکیه بر باد” و “تیک” را انجام داده بود.

تکلیف هزینه های تلف شده چه می شود؟

حالا باید منتظر ماند و دید فریدون فرهودی چه زمانی نگارش سناریوی تازه “آرام می گیریم” را به پایان می رساند و از آن سو مدیران سیما در برابر این سناریوی تازه چه واکنشی نشان خواهند داد.

نکته مهم در این میان هزینه ای است که در همان دو ماه ابتدایی کار و البته پیش تولید ابتدایی برای کار صرف شده بود. مشخص نیست که اگر فیلمنامه جدید هم به تایید نرسد و سریال کلا متوقف شد تکلیف هزینه های ابتدایی تولید که برای این کار درنظر گرفته شده بود چه خواهد شد؟

فرهاد گلی تهیه کننده سریال چندی قبل در گفتگو با سینماژورنال از این گفته بود که هزینه های ابتدایی تولید را بنیاد روایت که انجمن دفاع مقدس هم زیرمجموعه آن است، تامین کرده است. حالا باید ماند و دید در صورت عدم تایید فیملنامه تازه و در نهایت توقف کامل تولید آیا تبصره ای برای بازگرداندن هزینه های تلف شده وجود دارد یا خیر؟

بازیگران سابق کار

به گزارش سینماژورنال “آرام می گیریم” از بازیگرانی نظیر هوشنگ توکلی، ثریا قاسمی، لعیا زنگنه، پرویز فلاحی‌پور، سام درخشانی، رضا شفیعی جم، امیررضا دلاوری، تینا آخوندتبار، علی صادقی، محمد کاسبی، شیما نیکپور، امیر غفارمنش، محمود مقامی، هانیه غلامی و فرهاد قائمیان بهره می برد.

مدیریت تصویربرداری کار برعهده فرشاد گل سفیدی بود که در سالهای اخیر بواسطه استفاده از تکنیک دوربین روی دست در سریالهای سیروس مقدم شناخته می شد. پیشتر بنا بود بخش اعظم کار در تهران فیلمبرداری شود و فقط اندکی از آن در شمال کشور جلوی دوربین برود.