1

واکنش یک کارگردان مستقل سینمای ایران به سخنرانی حسن روحانی در سازمان ملل⇐در اين سخنراني باز ما مردم دل‌مُرده و غمگين و مسائل حياتي‌مان فراموش شد!/آیا برای دادن شعارهای تکراری نیاز به سفر به نیویورک بود؟؟/چرا نویسندگان متن سخنرانی به‌جای توجه به شرایط فعلی ملت ایران، بر حرفهایی بارها گفته‌شده در باب حقوق بین‌الملل اصرار کردند؟/ چرا سخنرانی روحانی نتوانست حتی اندکی از التهابات بازار و نگرانی‌های جامعه کم کند؟؟/عجیب بود که بعد از سخنرانی روحانی باز قیمت دلار افزایش پیدا کرد!!/یعنی حضور رییس جمهور در سازمان ملل نمی‌توانست حتی برای چند ساعت هم که شده به بازار، آرامش دهد؟

سینماروزان: حضور حسن روحانی رییس جمهور دوازدهم در نیویورک و سخنرانی در سازمان ملل هرچند با اقبال رسانه های اصلاح طلب مواجه شده اما رسانه های مستقل و مخاطبانی که فشارهای اقتصادی وارده به جامعه بیش از همه بر رنج آنان می افزاید، واکنشهایی نه چندان خوشایند به متن سخنرانی داشتند.

اصغر نعیمی از نویسندگان و کارگردانان مستقل سینمای ایران که نگارش درام سیاسی «زندگی خصوصی» و کارگردانی رمانس-سیاسی «سایه‌های موازی» را در کارنامه دارد با نگارش یادداشتی صریح، پرسشهایی کلیدی را درباره سخنرانی حسن روحانی در نیویورک بیان کرده است. پرسشهایی که رسیدن به پاسخ آنها میتواند کمک حال رییس جمهور در محافل آتی بین الملل باشد.

متن یادداشت اصغر نعیمی را بخوانید:

«دور از اجتماع غمگين»

سخنراني روحاني در سازمان ملل به تمام معني نوميد كننده يا حداقل بي خاصيت، بدون كاربرد و نامتناسب با شرايط حساس داخلي بود. در حالي كه مردم ايران زير بار فشار سوء مديريت اقتصادي در حال له شدن هستند و خروج امريكا از برجام اين بحران را مضاعف كرده اين سخنراني نتوانست حتا اندكي التهابات بازار و نگراني هاي جامعه را كاهش دهد. نمونه اش هم ادامه روند افزايش قيمت دلار بعد از اين سخنراني بود، يعني حضور و سخنان رييس جمهور در سازمان ملل حتي براي چند ساعت هم نتوانست به بازار ملتهب آرامش بدهد.
به نظرم نويسندگان متن سخنراني استراتژي نامناسبي را انتخاب كردند و به جاي توجه بر تاثير اين سخنراني بر شرايط فعلي ملت ايران، آن را تبديل به متني نه چندان بديع، احساساتي و البته گوش‌نواز درباب حقوق بين الملل كردند. حرف هايي بارها گفته شده در شرايط مختلف كه البته تكرارشان در قالب چنين متن ظاهرا شورانگيزي بي ضرر و در عين حال بي منفعت است و گرهي از مشكلات فراگير امروز مردم، به خصوص در مساله مهم معيشت، باز نكرد. از سوي ديگر بعيد مي دانم اين سخنراني در عرصه سياست خارجي هم تاثير بگذارد چون حاوي مطلب جديدي نبود.
اشاره و تأكيد رييس جمهور بر اينكه براي مذاكره نيازي به عكس دو نفره نيست، نكته اي كه چند ساعت قبل از سخنراني هم حسام الدين آشنا در كانال تلگرامي اش نوشته بود، نيز سطح سخنراني را به به يك مجادله غيرديپلماتيك تقليل داد.
خلاصه اينكه در اين سخنراني هم باز ما مردم، مردم دلمرده و غمگين، و مسائل حياتي مان فراموش شد و اين عرصه هم وسيله اي شد براي عرض اندام مسئولين و دادن شعارهاي تكراري، كه براي اين كارها هم نياز به سفر به نيويورك نبود.

اصغر نعیمی
اصغر نعیمی