1

واکنش کارگردان “روز واقعه” به تولید “مولانا”ی هالیوود توسط یک شرکت تُرک

سینماژورنال: روز گذشته گزارشی در سینماژورنال منتشر شد درباره ردّپای پررنگ یک شرکت فیلمسازی ترک به نام «وای» در تولید پروژه «رومی» که پیشتر سناریستش “دیوید فرانزونی” از حضور لئوناردو دی کاپریو و رابرت داونی جونیور در نقشهای اصلی آن سخن گفته بود.(اینجا را بخوانید)

به گزارش سینماژورنال در گزارش موردنظر با پیگیری سوابق “استیفن براون” تهیه کننده “رومی” به دو واقعیت رسیدیم؛ یکی تولید “رومی” توسط شرکت ترک “وای” و دیگری سمت مشاوره ای که آقای براون در یک شرکت عرب بحرینی دارند!(اینجا را بخوانید)

این اتفاق، قابل پیش بینی بود

حالا شهرام اسدی کارگردانی که بیش از هر چیز به واسطه ساخت “روز واقعه” بیضایی شناخته می‌شود و البته دو سالی از عمرش را صرف سریال «جلال‌الدین» کرد و نتوانست این سریال را به سرانجام برساند در گفت‌وگو با «صبح نو» درباره حضور ترک‌ها در عقبه تولید فیلم «رومی» بیان داشته است: این اتفاق کاملاً قابل پیش‌بینی بود. شخصاً پیش‌بینی می‌کردم آنها سراغ مولانا بروند. به هر حال در سال‌های اخیر کلی کارهای دیگر کرده‌اند و از جمله انتشار کتاب، تا این شاعر ایرانی را مال خود کنند.

وی درباره پیش‌بینی‌اش از محصول نهایی که با حمایت ترک‌ها و توسط هالیوود ساخته می‌شود اظهار داشت: طبیعی است هر کسی که سراغ این شخصیت برود از کانال ذهنی خود و بر اساس جهت‌گیری نسبت به جریان متبوع خودش فیلم می‌سازد. آمریکایی‌ها منویات خودشان را درباره چنین شخصیتی به کار خواهند گرفت و البته که ترک‌ها هم اندیشه‌های خودشان درباره مولانا را سینمایی خواهند کرد همان‌طور که اگر بنا باشد تاجیک‌ها این فیلم را بسازند مولانایی دیگر خلق می‌شود.

اسدی خاطرنشان ساخت: البته اینکه درباره یک شخصیت فیلم‌های مختلف ساخته شود بد هم نیست و هرچه بیشتر فیلم ساخته شود بهتر است چون باعث جلب توجه بیشتر مخاطبان می‌شود ولی به هر حال لازم است ما نیز مولانای خود را به تصویر بکشیم.

این کارگردان درباره سرنوشت سریال «جلال‌الدین» و اینکه آیا تولید فازهای دوم و سوم سریال «جلال‌الدین» ممکن است دوباره به جریان بیفتد گفت: آن سریال نشد آنچه باید می‌شد. تولید آن فازها کاملاً منتفی است و بعید می‌دانم دوباره به جریان بیفتد.