1

واکنش هانیه توسلی به انتشار فیش‌های حقوقی میلیاردی

سینماژورنال: انتشار فیشهای حقوقی برخی مدیران دولتی که ارقام هنگفتی در آنها به چشم می‌خورد سبب ساز آن شده که هانیه توسلی بازیگر زن سینمای ایران با انتشار یادداشتی در “شرق” به این ماجرا واکنش نشان دهد.

به گزارش سینماژورنال هانیه توسلی با اشاره به این نکته که این ارقام میلیاردی حقوق رسمی است و ممکن است درآمدهایی هنگفت‌تر وجود داشته باشد که در جایی ثبت نشود نسبت به این ماجرا ابراز نگرانی کرده است.

متن یادداشت هانیه توسلی را بخوانید:

توافقی نانوشته
سال‌هاست چنین تصوری در جامعه وجود دارد که برخی از مقامات در جامعه ما درآمدهای آنچنانی دریافت می‌کنند. گویی همه ما می‌دانیم چنین تبعیضی در دریافت‌ها در جامعه وجود دارد. اگرچه این تبعیض با فاصله طبقاتی که همه ما از آن باخبریم، فرق دارد. گویی توافقی نانوشته بین همه افراد هست که نسبت به این موضوع که اقشاری از جامعه درآمد بسیار پایینی دارند و برخی دیگر درآمدهای آنچنانی دریافت می‌کنند، سکوت کنیم.

برخی درآمدها در کشور وجود دارد که جایی ثبت هم نمی‌شود

این‌روزها که خبرهای مربوط به افشای فیش‌های‌ میلیاردی رسانه‌ای شده، با وجود آگاهی‌ای که از قبل درباره این موضوع داشتم، مانند هرکس دیگری که از شنیدن این اخبار ناراحت می‌شود، از شنیدنشان ناراحت شدم و قلبم از تبعیضی که در جامعه وجود دارد به درد آمد. اگرچه می‌دانم ارقامی مثل ٢٨‌ میلیارد، حقوق رسمی است و برخی درآمدها در کشور وجود دارد که جایی ثبت هم نمی‌شود و با گذشت زمان مشخص می‌شود چه کسانی این درآمدها را داشته‌اند و با آن چه کرده‌اند.

ناراحتی بیشتر از این است که…

اما آنچه بیشتر از این افشاگری‌ها ناراحتم می‌کند، این است که می‌بینم با وجود چنین درآمدهایی در نهادهای مختلف دولتی یا غیردولتی و خصوصی، معضلات اجتماعی همچنان در جامعه پابرجاست. فکر می‌کنم اینکه کسی فیش حقوقی‌اش را منتشر کند و ما ببینیم که رقم آن بسیار زیاد است، شاید فی‌النفسه بد نباشد، اما ماجرا وقتی بدتر می‌شود که بدانیم در ازای این حقوق کاری نکرده است.

درآمدهای میلیاردی و وجود این‌همه کودک بدسرپرست

درست است که نابرابری موجود در این پرداخت‌ها ناراحت‌کننده است و افراد با دستمزد پایین می‌توانند در جهت رفع آن تلاش کنند ولی اگر کسی حقوق بالایی گرفته باشد و در ازای آن وظیفه‌اش را به‌درستی انجام داده باشد، من آن را بد نمی‌دانم. آنچه مرا بیشتر از حقوق ‌میلیاردی آزار می‌دهد، وجود این‌همه کودک بدسرپرست یک‌ساله و دوساله است که گرفتار اعتیاد هستند و فکرکردن به این است که کسی حقوقی ‌میلیاردی می‌گیرد ولی برای این کودک گرفتار اعتیار کاری نمی‌کند تا جان بدهد.

⇓⇓⇓

پی نوشت سینماژورنال

با احترام کامل به دیدگاههای هانیه توسلی، سینماژورنال بد نمی‌داند بازیگران سینمای ایران هم به کمپین انتشار فیش حقوقی پیوسته و البته نه فیش که بخشی از قرارداد خویش که مرتبط با مبلغ دریافتی و مدت زمان درگیری در یک پروژه است را منتشر کنند.

انتشار رقم قراردادهای بازیگران و قیاس میان دستمزد آنها و آمار فروش فیلمها مشخص می‌کند که هر کدام از این بازیگران چقدر در بازگشت سرمایه فیلم نقش داشته اند و البته مجالی هم ایجاد می‌شود برای هویدا شدن این واقعیت که چند درصد از بودجه هر فیلم سهم فقط تیم بازیگران است و چقدر از بودجه به نویسندگانی می‌رسد که مدام به خاطر تکرارمکررات گریبانگیر سینمای ایران مواخذه می‌شوند.