1

واکنش نایب رییس کانون پخش‌کنندگان به چینش اکران نوروز با فیلمهای حاکمیتی-مافیایی⇐دست اجنه در کار است یا ماوراء؟!/یعنی نمیتوان حتی به سخنان مدیران سینمایی هم اعتماد کرد؟/چرا دفاتر پخشی که مهر مجوزشان خشک نشده، اکران نوروز را در دست گرفته‌اند؟/چرا حتی یک محصول صددرصد بخش خصوصی در فهرست اکران نوروزی نیست؟/انتظامی پالایشی جدی به اوضاع اکران دهد

سینماروزان: اتفاقات شکل گرفته در چینش اکران نوروزی و ورود عجیب و غریب فیلمهای حاکمیتی نظیر «تختی» که با حمایت فارابی تولید شده یا فیلمی به نام «متری شش ونیم» که تقدیری قوه قضاییه بوده به فهرست نهایی اکران نوروز و از آن سو واسپاری سهمی مهم از اکران نوروز به پخش کنندگان تازه تأسیس که به نظر میرسد دفاتر اقماری یک پخش مافیایی باشند، نه تنها با پرسشهای جدی مخاطبان مواجه شده بلکه برخی سینماگران متقاضی اکران نوروزی را به شگفتی واداشته!

ناصر شعبانی پخش کننده قدیمی و نایب رییس کانون پخش کنندگان در واکنش به این اتفاقات بیان داشت: نمیدانیم دست اجنه در کار است یا ماوراء؟؟ اینکه بعد از آن همه تأکیداتی که مدیران سینمایی و شخص معاون نظارت نسبت به الویت اکران نوروز با فیلمهای جشنواره داشتند به ناگاه فهرستی به عنوان فهرست نهایی اکران نوروز معرفی شد که بیش از نیمی از آنها اصلا در جشنواره نبودند جای تعجب دارد.

شعبانی ادامه داد: این حق صاحبان تمامی فیلمهای دارای پروانه نمایش سینمایی است که در فرجه قانونی متقاضی اکران نوروز شوند و باز این حق شورای عالی اکران است که درباره اکران نوروز تصمیم گیری کند ولی به حرمت سخنان مدیران سینما هم که شده باید لااقل چربش لیست نهایی با فیلمهایی بود که در بخش مسابقه جشنواره بودند.

مدیر موسسه پخش «پرده پنجم نمایش» خاطرنشان ساخت: این حق دفاتر پحش قدیمی و باسابقه است که الویت اکران نوروزی باشند. نمیشود که دفاتر تازه تأسیس بخاطر رابطه و نه ضابطه همه چیز را منطبق بر منفعت خویش پیش ببرد. در این سالها به اندازه کافی گلایه های پخش کنندگان باسابقه را از انحصار اکران شنیده ایم و نباید دوباره و در اکران نوروز98 شاهد روند نامنصفانه اکران می‌بودیم.

ناصر شعبانی با اشاره به الویتهای مدیران سینمایی گفت: مدیران سینمایی الویت اکران نوروز را با فیلمهای متقاضی جشنواره دانستند و حتی گفتند فیلمهایی که فرم پر کردند ولی رد شدند هم در شمول الویتها هستند ولی دیدیم برخی دفاتر پخش تازه تأسیس که حتی متقاضی جشنواره هم نبودند توانستند گل سرسبد اکران را بگیرند. چرا؟

نایب رییس کانون پخش کنندگان سینمای ایران بیان داشت: حسین انتظامی در همین مدت کوتاه حضورش در سازمان سینمایی به شدت بر شفاف سازی تأکید کرده و چه خوب است که ایشان پیشتاز شفاف سازی درباره اوضاع اکران هم باشند و به ما بگویند حق اکران نوروزی با پخش کنندگان باسابقه است یا آنها که مهر دفتر پخششان خشک نشده؟؟ چرا حتی یک محصول صددرصد بخش خصوصی در فهرست اکران نوروزی نیست؟ انتظامی مدیری باکفایت نشان داده و امیدواریم که بتواند پالایشی جدی به اوضاع اکران دهد.

ناصر شعبانی