1

واکنش معاون بین‌الملل سالیان فارابی به پرسشی مبنی بر نقش فارابی در ارسال فیلم مشارکتی خودش به اسکار⇐این، توهین به هیئت انتخاب است!!⇔سینماروزان: جناب اسفندیاری! توهین آن است که سالها بر یک منصب دولتی متصل به بیت المال تکیه زنید ولی تاب تحمل یک پرسش ساده مخاطبان را نداشته باشید!

سینماروزان: حذف تنها نماینده ایرانی جشنواره کن یعنی «وارونگی» که اکرانهای جهانی مختلفی هم داشته از فهرست گزینه‌های 4گانه فیلم برای اسکار و بعدتر هم بی‌اعتنایی به فیلمی محصول بخش خصوصی به نام «مالاریا» که حضورهای جشنواره‌ای مختلفی داشته و در نهایت ارسال فیلمی ارگانی به نام «نفس» به اسکار، پرسشهای بسیاری را رقم زده است.

اصلی ترین پرسش بر سر ماهیت تولیدکنندگان «نفس» است؛ «نفس» که تقریبا در هیچ جشنواره مطرحی از کن گرفته تا برلین یا ونیز و حتی لوکارنو حضور نداشته با مشارکت مستقیم فارابی و حمایت مالی نورتابان وابسته به بنیاد مستضعفان تولید شده و همین وجه ارگانی بودن فیلم را به شدت بالا برده تا پرسشهایی جدی شکل گیرد درباره نقش نهادهای حامی فیلم در انتخاب فیلم برای اسکار بخصوص که به هنگام تولید علاوه بر مشارکت فارابی، مدیرعامل این نهاد به همراه رییس معزول سازمان سینمایی دیداری گرم از پشت صحنه فیلم داشتند.

امیر اسفندیاری که سالهاست معاون بین الملل فارابی است و به تبع آن سالهاست در هیأت انتخاب فیلم برای اسکار حضور دارد و بی بازنشستگی و خستگی همچنان علاقمند به حضور در این منصب است پرسشهای مبتنی بر نقش فارابی در انتخاب «نفس» برای اسکار را توهین به هیأت انتخاب دانسته(!!) بی آن که بگوید چگونه می‌شود سالها بر یک منصب دولتی و بلحاظ مالی، متصل به بیت‌المال تکیه زد اما تاب تحمل چند پرسش مشهود مخاطبان را نداشت.

اسنفدیاری در پاسخ به پرسشهای مربوط به نقش فارابی در انتخاب «نفس» برای اسکار به «شرق» گفت: اگر به اسامی‌ای که عضو هیئت انتخاب بودند توجه کنید می‌بینید که همگی آنها از کارگردانان، تهیه‌کنندگان و بازیگران و منتقدان شناخته‌شده و افراد فعال و تأثیرگذار در سینمای ایران هستند. قطعا این طیف از هنرمندان به چیزی جز کیفیت فیلم فکر نمی‌کنند و اگر موضوعی غیر از این مطرح شود به نظرم توهین به هیئت انتخاب است. به‌هرحال در زمانی که هیئت انتخاب مسئولیت انتخاب فیلم را برعهده داشتند، من به‌عنوان سخنگوی این هیئت پاسخ‌گوی پرسش‌ها بودم تا فشار رسانه‌ای تا حد ممکن از دوش آنها برداشته شود تا در آسایش خیال فیلم‌ها را بررسی کنند و فیلم برتر را برگزینند. البته بهتر است شما با تک‌تک هنرمندان حاضر در هیئت انتخاب صحبت کنید که قطعا صحبت‌های دوستان هم نشان خواهد داد که هیچ‌چیز غیر از انتخاب فیلم برتر و نماینده شایسته ایران برای معرفی به اسکار وجود نداشت.