1

واکنش علی احمدزاده به اظهارات سیدضیاءالدین دری⇐دری اولین عضو شورای پروانه نمایش بود که مجوز «مادر قلب اتمی» را امضاء کرد/ایل‌بیگی پروانه نمایش را یک سال نگه داشت و به ما نداد!/چرا ایوبی سلیقه شخصی خود را در مورد «خانه پدری» لحاظ کرد؟/شاید دختر ایوبی کودکی سختی داشته که به‌خاطرش «خانه پدری» توقیف شده!؟

سینماروزان: به تازگی سید ضیاءالدین دری عضو سابق شورای پروانه نمایش مدعی شد سال ۹۲ مشکل «خانه پدری» حل شده بود ولی حجت الله ایوبی گفت: من فیلم را دیدم و دخترم حالش بد شد و به نظرم قابل پخش نیست!(اینجا را بخوانید)

به گزارش سینماروزان حالا علی احمدزاده کارگردان فیلم «مادر قلب اتمی» از جمله آثار مشکل دار این سالها، در واکنش به گفته های دری در گفتگو با “فیلمنت نیوز” از نقش مثبت این عضو سابق شورا در صدور مجوز “مادر قلب اتمی” گفته و طعنه ای زده به ایوبی در ماجرای “خانه پدری”.

احمدزاده درباره اعمال سلیقه شخصی افراد در سرنوشت آثار سینمایی گفت: «به طور کلی آنچه موجب اکران یا عدم اکران فیلمی می‌شود سلیقه شخصی افراد است. زیرا در روند صدور مجوزهای لازم برای تولید و اکران یک اثر سینمایی در حقیقت این افراد هستند که بنا به سلیقه شخصی و نوع تفکر و دیدگاه خود در مورد آثار تصمیم می‌گیرند.»

او در ادامه گفت: «به عنوان مثال آقای دری جزو معدود اعضای شورای پروانه نمایش بود که برای اکران فیلم «مادر قلب اتمی» خیلی تلاش کرد و اولین نفری بود که پروانه نمایش این فیلم را امضا کرد. اما مثلا آقای کاهانی از او گله‌مند است و می‌گوید که ضیاءالدین دری با اکران فیلمش مخالفت کرده و موجب توقیف آن شده است. این امر نشان می‌دهد که سلیقه اشخاص و اینکه هر یک از آنها فیلمی را بپسندد یا نپسندد تعیین‌کننده است.»

کارگردان «مادر قلب اتمی» ادامه داد: «مورد مشابه دیگر این که فیلم «مادر قلب اتمی» یک سال بود که پروانه نمایش گرفته بود اما آقای ایل‌بیگی پروانه نمایش این فیلم را نگه داشته بود و به ما نمی‌داد. از سوی دیگر مسئولین حوزه هنری فیلمی را که سه سال توقیف بوده و ما به سختی توانستیم برای آن مجوز اکران بگیریم، نمی‌پسندند و نمایش آن را در سینماهای حوزه هنری تحریم می‌کنند. پس از آن جمع اندکی از نمایندگان مجلس با امضای نامه‌ای چند خطی و بر اساس دیدگاه شخصی خودشان خواستار توقف اکران فیلم می‌شوند و بر همین اساس فیلم از چرخه اکران خارج می‌شود؛ بنابراین می‌بینیم که همه چیز بر اساس سلیقه شخصی افراد تعیین می‌شود.»

او اظهار کرد: «هیچ قانون و چارچوب مشخص و تدوین شده‌ای برای قابل ساخت و قابل اکران بودن یا نبودن آثار سینمایی وجود ندارد که بگویند بر اساس این ضوابط امکان دارد یا ندارد. در زمان اقدام فیلمساز برای تولید یک اثر اگر آنهایی که در مقام تصمیم‌گیری هستند از فیلمنامه خوششان بیاید مجوز ساختش را می‌دهند بعد کارگردان و جمع زیادی از عوامل با صرف هزینه‌های زیاد فیلم را می‌سازند، در زمان دریافت مجوز اکران کسانی که در جایگاه تصمیم‌گیری برای نمایش آثار هستند کار را نمی‌پسندند، تمام زحمات سازندگان فیلم به راحتی نادیده گرفته می‌شود.»

کارگردان فیلم توقیف شده “مهمونی کامی” ادامه داد: «اگر فیلمی مورد پسند اعضای شورای پروانه ساخت و اعضای شورای پروانه نمایش قرار بگیرد آنگاه باید نظر معاون نظارت و ارزشیابی یعنی کسی مثل آقای ایل‌بیگی را جلب کند، پس از آن آقای ایوبی و دخترش هم باید فیلم را بپسندند. اصلا چرا باید نظر دختر آقای ایوبی در اکران یک فیلم موثر باشد؟! شاید دختر ایشان نسبت به موضوع فیلم فوبیا یا بیماری روحی دارد. شاید کودکی سختی را گذرانده است. »

او افزود: «کیانوش عیاری سال‌ها در سینما زحمت کشیده حالا رییس سازمان سینمایی بر اساس حرف دخترش اثر یک فیلمساز پیشکسوت با سابقه با ۷۰ سال سن را غیر قابل اکران اعلام می‌کند. مجلس هم همینطور است، آنها همین جماعت سلفی گیران هستند و معلوم نیست نظرات شخصی‌شان از کجا می‌آید.»

احمدزاده در پایان بیان کرد: «فیلم من اکران شد ولی شاهد اتفاقات عجیبی بودم. هر کسی به خودش اجازه می‌دهد اظهار نظر کند. تعدادی از نمایندگان مجلس مدعی شدند که فیلم به ارامنه توهین کرده، از سوی دیگر حوزه هنری می‌گوید ارزش‌های خانواده زیر سوال رفته، عده‌ای دیگر معتقدند که به اسلام توهین شده! این گونه است که کیانوش عیاری با ۷۰ سال سن فیلم می‌سازد بعد دختر آقای ایوبی می‌گوید فیلم اکران نشود و فیلم از اکران باز مانده است.»