1

واکنش علیرضا رییسیان به دیدار وزیر ارشاد با حلقه‌ای معدود از خانه سینما⇐آقای وزیر بدانند اینها که باهاشان دیدار خصوصی داشتند نماینده کل سینما نیستند/شِبه‌دولتی شدن خانه سینما و حضور افراد دولتی در بالادست آن باعث پایین آمدن کارایی‌اش شده!/بعد از بازگشایی مجدد خانه سینما، نه‌تنها اقدام مثبتی انجام نشده بلکه ثبت قانونی صنوف هم انجام نشده!

سینماروزان: خانه سینما با هدف حفظ و صیانت از حقوق مادی و معنوی دست‌اندرکاران و ایجاد امنیت شغلی و تامین اجتماعی و ارتقای سطح آموزشی و حرفه‌ای عوامل سینما شکل گرفته است. چندی پیش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با برخی از اعضای انجمن‌های صنفی زیرمجموعه خانه سینما دیدار کرد؛ دیداری که با اعتراض برخی از اهالی سینما همراه شد. اعتراض از این جهت که این افراد و نظرات‌شان نمی‌تواند نماینده کل سینمای ایران باشد.

به گزارش سینماروزان و به نقل از «فرهیختگان» بخش مهمی از این واکنش‌ها با استناد به سخنان فرهاد توحیدی، رئیس پیشین هیات‌مدیره خانه سینما در زمان تصدی این مسئولیت بود که گفته بود در یک نگاه آماری، 70 درصد از سینماگران عضو هیچ‌یک از صنوف سینمایی نیستند. یکی از مسائلی که خانه سینما به‌خصوص در سال‌های اخیر با آن مواجه است، این است که این نهاد، کارکرد اصلی و صنفی خودش را در بین بخش مهمی از جامعه سینمایی از دست داده است و جمع کثیری از فعالان حوزه سینما در هیچ‌کدام از صنوف سینمایی عضو نیستند.

علیرضا رئیسیان در سال‌های اخیر یکی از منتقدان جدی وضعیت فعلی خانه ‌سینماست. او با اشاره به دیدار اخیر برخی از اعضای خانه سینما با وزیر ارشاد مطرح کرد: مطمئنا این‌گونه دیدارها و مطرح کردن نکاتی که بتواند به خروجی مثبتی بینجامد؛ خوب است اما باید بدانیم اینکه به واسطه چند نفر و آن هم در جلسه‌ای با مقام عالی وزارت و مدیران سینمایی کشور جلسه‌ای برگزار شود، به منزله حرف تمام اهالی سینما نیست و این را هم آقای وزیر باید بداند که اینها نماینده کل سینمای کشور نیستند و ارتباط اهالی سینما با خانه سینما در حد بیمه است.

وی ادامه داد: مشکلی که در زمینه کارهای صنفی در سینمای کشورمان وجود دارد، این است که اصلا تعریف درستی از جایگاه و موقعیتی که باید داشته باشیم؛ نداریم در حالی که سینما نهادی هنری است که جایگاه آن در میان افراد تعریف شده است.

علیرضا رئیسیان، خانه سینما را براساس تعاریفی که در اساسنامه آن وجود دارد فقط نماینده صنفی اعضاء و صنوف زیرمجموعه خود دانست و در امور تصمیم‌گیری کلان سینما آن را فاقد وجاهت قانونی عنوان کرد و گفت: جایگاه هنری و فرهنگی سینما، جایش در نهاد صنفی خانه‌ سینما نیست و صنف نمی‌تواند و نباید متولی عرصه‌های هنری سینما باشد. شاید در برخی وظایف از طرف مدیریت سازمان سینمایی این تفویض اختیار صورت گرفته باشد ولی در کل و آن چیزی که در شرح وظایف آنها وجود دارد، چنین چیزی قید نشده است.

کارگردان فیلم «دوران عاشقی» به حد‌نصاب نرسیدن اعضای کانون کارگردانان سینما که از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود را خبر بدی برای جامعه کارگردانان خواند و گفت: این موضوع نشانگر این است که روزبه‌روز از قدرت صنفی اعضای این صنف کاسته می‌شود و افراد محدودی هستند که در این جلسات حضور دارند و نظرات خود را به کل جامعه سینمایی تعمیم می‌دهند.

رئیسیان ضمن گلایه از خانه سینما برای جدی نگرفتن بحث امنیت شغلی که بارها توسط صنوف تاکید شده است، گفت: ساده‌ترین کاری که باید توسط نهاد صنفی انجام شود، کنترل بر اعضا و مشخص کردن جایگاه افراد است که حتی چنین کاری هم از آنها شاهد نیستیم. کافی است تا به افراد فعال در سینما نگاه شود تا متوجه شوید افرادی در خارج از خانه سینما و با دستمزدهایی تا یک سوم قرارداد مشغول به‌کار هستند.

وی شبه‌دولتی شدن خانه سینما و حضور افراد دولتی در ترکیب بالادستی آن را یکی از علت‌های پایین آمدن کارایی آنها دانست و گفت: تا قبل از سال 88 که ما در خانه سینما حضور داشتیم کاملا به صورت مستقل عمل می‌کردیم و قدرت نقد دولت و اعمال فشار برای نیل به خواسته‌های صنفی را داشتیم اما در سال‌های اخیر و بعد از بازگشایی مجدد خانه سینما، به علت حضور دولتی‌ها در ترکیب آن، نه‌تنها اقدام مثبتی انجام نشده بلکه ثبت قانونی از صنوف نیز صورت نگرفته است.