1

واکنش رسانه اصولگرا به تخصیص انبوه سالن و تیزر و تبلیغ محیطی به فیلمی پر از اشارات اروتیک⇐چرا آنها که فیلم مبتذل می‌سازند و با انگیزه کسب سود بیشتر از خط قرمز‌های اخلاقی عبور می‌کنند، باید از معافیت‌های مالیاتی برخوردار باشند؟

سینماروزان: اکران نوروزی در خدمت دو فیلم مافیایی-حاکمیتی همچنان ادامه دارد و هرچند کاسته شدن قیمت بلیت بعد از گرانفروشی در دو هفته ابتدایی سال، باعث افت کلی فروش شده ولی همچنان همان دو فیلم مافیایی-حاکمیتی هستند که به لطف انبوه سالن و تیزر و تبلیغات محیطی توانسته اند فروش خود را بالا ببرند.

پرده‌دری‌های بیش از حد یکی از این فیلمها و مملو بودن فیلم از اشارات اروتیک و حتی بزرگ کردن نشیمنگاه همسر کارگردان فیلم و خواباندنش با کلی مرغ در یک وان حمام(!!!) به شدت انتقادبرانگیز شده است.

به تازگی روزنامه اصولگرای «جوان» با انتقاد از رسوخ ابتذال در سینمای ایران و از جمله اکران نوروز به طرح این سوال پرداخته است که چرا باید آثار مبتذل از معافیتهای مالیاتی برخوردار باشند؟

«جوان» نوشت: نوعی از مدیریت فرهنگی که به طور خودکار از طریق قوانین پیشرو عمل می‌کند مسئله مالیات است. در ایران بر اساس قانون اساساً همه اموری که فرهنگی محسوب شوند از معافیت مالیاتی برخوردارند. طبیعی است که اینگونه معافیت‌های به اصطلاح فله‌ای برای همه اموری که به ظاهر فرهنگی تشخیص داده می‌شوند می‌تواند حتی درباره برخی مصادیق به لحاظ فرهنگی جنبه عکس داشته باشد، برای مثال فیلمساز و نویسنده‌ای که فیلمی مبتذل می‌سازد و با انگیزه کسب سود بیشتر از برخی خط قرمز‌های اخلاقی عبور می‌کند چرا باید از معافیت‌های مالیاتی برخوردار باشد؟

این روزنامه ادامه داد: اتفاقاً قانون باید از سازندگان چنین آثاری مالیات بیشتری دریافت کند تا از این طریق راه را بر تولید بیشتر چنین آثاری سد کرده باشد ولی دقیقاً برعکس است.  اگر قرار بر این است که سبک زندگی ایرانی- اسلامی تقویت شود به طور عادی باید برای ارتقای آن قوانین متناسب وضع شود و مثلا فیلمی ضدسبک زندگی ایرانی-اسلامی نباید معافیت مالیاتی داشته باشد تا سینماگران تشویق شوند به تولید محصولاتی درباره زندگی ایرانی-اسلامی.