1

واکنش دوپهلوی رییس حوزه هنری به انتشار لیستی منسوب به فیلمهای توقیفی حوزه/بعد از صدور پروانه نمایش ارشاد، تصمیم گیری می‌کنیم

سینماژورنال: در ابتدای دهه نود و در کوران رقابت پیش آمده میان سازمان سینمایی دولت دهم به ریاست جواد شمقدری و حوزه هنری وقت که برخی از فیلمسازان وابسته به رده های بالایی خانه سینمای منحل شده، برای تولید فیلم این نهاد را انتخاب کرده بودند، حوزه هنری به توقیف برخی فیلمهایی پرداخت که ارشاد آن زمان به آنها مجوز نمایش داده بود.

به گزارش سینماژورنال “من مادر هستم”، “خصوصی”، “گشت ارشاد”، “بیخود و بی جهت”،”پذیرایی ساده”، “خوابم می آد” و “برف روی کاجها” از جمله فیلمهایی بودند که در آن زمان توسط حوزه توقیف شدند و از نمایش آنها در سینماهای این نهاد ممانعت به عمل آمد.

روند توقیف فیلمها توسط حوزه هنری در سالهای بعد البته نه به شدت زمان شمقدری ادامه داشت و سال اخیر هم “نهنگ عنبر” توسط حوزه توقیف شد.

“سینما” امروز خبر داده آثاری چون “بارکد”، “مالاریا”، “ابد و یک روز” و “خشم و هیاهو” نیز جزو فیلمهای تحریمی حوزه در سال 95 هستند.

موضع گیری “نه تایید و نه تکذیب” رییس حوزه هنری

واکنش محسن مومنی شریف مدیر حوزه هنری نسبت به این خبر اما کاملا دوپهلو است.

مومنی شریف بدون تایید یا تکذیب این ماجرا به “باشگاه خبرنگاران” گفت: روال کار به این شکل است که فیلم‌ها در ابتدا از وزارت ارشاد پروانه نمایش می‌گیرند و ما در مراحل بعدی تصمیم گیری‌های لازم جهت اکران را در سینماهای حوزه هنری می‌گیریم.

وی ادامه داد: بنابراین تا زمانی که این روند شکل نگرفته خبرهای این چنینی مبنی بر اینکه حوزه هنری برخی فیلم‌ها را تحریم کرده را کاملا تکذیب می‌کنم.

توفیق به شرط توقیف/آیا این باعث تجدیدنظر مسئولان حوزه میشود

به گزارش سینماژورنال اینکه مدیر حوزه هنری تصمیم گیری درباره توقیف فیلمها را منوط کرده به اعلام نظر ارشاد درباره آنها کرده نشان از آن دارد که حوزه امسال قصد ندارد لیست یکجای فیلمهای توقیفی را ارائه  دهد و ترجیح داده براساس فیلمهای تعیین شده برای هر فصل اکران تصمیم گیری کند پس برای دریافتن اینکه کدام فیلمها در لیست تحریمی حوزه قرار دارند حداقل باید منتظر اعلام لیست اکران نوروزی ماند…

این نکته را هم نباید از یاد برد که در دو سال اخیر و با راه افتادن پردیسهای سینمایی که حوزه سهمی در مالکیت آنها ندارد توقیف فیلمها توسط حوزه هنری نه تنها به کم شدن فروش فیلمهای توقيفی منجر نشده که اتفاقا وضعیت برعکس شده و به واسطه ضدتبلیغی که برای آثار توقیفی حوزه راه افتاده، اقبال مخاطبان به این آثار بیشتر شده و توقيف عامل توفيق شان شده اما در نهایت این سینماهای حوزه بوده اند که بخاطر عدم اکران این آثار ضرر کرده اند.