1

واکنش حسین فرحبخش به فانتزی‌سازی رسانه‌های افراطی حول سریال «ممنوعه»⇐نباید مجوزهای ارشاد به‌واسطه تخیل‌نگاری افراطیون زیر سوال برود/ اینکه فلان رسانه افراطی و خالی از نیروهای حرفه‌ای، بدون دیدن فیلم یا سریال درباره آن به فانتزی‌سازی و اظهارنظر روی می‌آورد مصداق بارز نشر اکاذیب است/چگونه جرأت می‌کنند درباره سریالی که فقط سه قسمتش عرضه شده، حکم صادر کنند؟/تناقض آنجاست که سریال را مناسب فرزندان خود نمی‌دانند درحالی که سریال درجه ۱۶+ خورده!/آیا این جماعت متحجر حواسشان هست که فرزندان شان در اینستاگرام که اتفاقا فیلتر هم نیست(!) افعالی را می‌بینند هزاران فرسنگ جلوتر از محتوای محصولات غربی؟/مگر نه اینکه رهبری تأکید کرده‌اند از موازی‌کاری در دستگاههای مختلف پرهیز شود پس چگونه است که حتی مجوزهای ارشاد به رسمیت شناخته نمیشود و گروهی تندرو مدام اصرار دارند همه چیز و همه کس را دور بزنند؟/مگر نه اینکه رهبری بر پیشبرد امور از مسیر قانونی تأکید کرده‌اند پس چرا دوستان افراطی به مجوزهای قانونی ارشاد محل نمی‌گذارند؟/حتی علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در دیدار با سینماگران تأکید کرد که هیچ کس حق دخالت در ارشاد را ندارد و این گونه دخالتها غیرقانونی است/ به محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی توصیه می‌کنم که تسلیم فشارهای مخالفان نشود و پای مجوزهای صادره برای محصولات بایستد 

سینماروزان: رسانه های منسوب به کاندیدای شکست خورده انتخابات96 که در ماههای اخیر و در اوج ریاضت اقتصادی جامعه، درباره بریز و بپاشهای بدون خروجی در محافل و ارگانهای مختلف موضعی کاملا انفعالی داشته اند و دربرابر حضور برخی آقازادگان و ژنهای خوب در عرصه سرمایه گزاری سینمایی کاملا سکوت اختیار کرده اند(!!) این روزها شاید به جبران شکست در انتخابات مشغول حمله به وزارت ارشاد دولت هستند آن هم نه به خاطر یک محصول سینمایی خط قرمزی که به خاطر یک سریال خانگی ملودرام و کاملا روتین به نام «ممنوعه»!

این حملات در یک عنصر مشترکند و آن هم بی‌مغزی چون اساس‌شان بر قرار دادن سکانسی خیالی درون سریال است! سکانسی که در عالم واقع وجود ندارد اما افراطیون سعی زیادی دارند با تأکید بر وجود این سکانس، سریال و ارشاد و دولت را بزنند!! این روند با انتقاد حسین فرحبخش تهیه کننده باسابقه و از شرکای موسسه پویافیلم مواجه شده است.

حسین فرحبخش با بیان اینکه ممیزیهای لازم برای محصولات از طریق ارشاد اعمال میشود و نیازی به موازی کاری نیست اظهار داشت: دخالتهای بیجا در ارکان نظام غلط است؛ در مقوله سینما و شبکه خانگی به اندازه کافی در ارشاد ممیزی داریم و ممیزان ارشاد که مجری قوانین نظام هستند وقتی پروانه نمایش صادر می‌کنند دیگر نباید به واسطه تخیل‌نگاری برخی رسانه‌های افراطی، مجوزها زیر سوال برود.

فرحبخش با اشاره به حواشی پیش‌آمده پیش‌روی سریال «ممنوعه» ادامه داد: الان نمی‌شود درباره سریال اظهارنظر کنیم چون فقط سه قسمت از سریال عرضه شده و تعجبم از آنهایی است که تنها بعد از عرضه یک قسمت سریال با دروغ‌پردازی درباره اش حکم صادر کردند. به عنوان مخاطب در این سه قسمت سریال چیز بدی ندیدم. اینکه بعضی سریال را نامناسب برای فرزندان شان دانسته اند هم تناقض است چون نه تنها سریال درجه 16+ دارد بلکه فرزندان ما این روزها در اینستاگرام که اتفاقا فیلتر هم نیست(!) مشغول تماشای افعال و رفتاری هستند هزاران فرسنگ جلوتر از حتی محتواهای ارائه شده در محصولات غربی.

این تهیه کننده باسابقه با نقد موازی کاری فرهنگی ادامه داد: اگر مقام معظم رهبری را قبول داریم باید بیانات ایشان فصل الخطابمان باشد. مگر نه اینکه رهبری تأکید کرده‌اند از موازی‌کاری در دستگاههای مختلف پرهیز شود پس چگونه است که حتی مجوزهای ارشاد به رسمیت شناخته نمی‌شود و گروهی تندرو مدام اصرار دارند همه چیز و همه کس را دور بزنند؟ مگر نه اینکه رهبری بر پیشبرد امور از مسیر قانونی تأکید کرده‌اند پس چرا دوستان افراطی به مجوزهای قانونی ارشاد محل نمی‌گذارند؟ فضاسازی گروهی تندرو حول شبکه خانگی و محصولات آن عین موازی کاری است و سازمان سینمایی باید پای تصمیماتش بایستد چون خواسته بدنه جامعه هنری هم تمکین همگان به قانون است.

حسین فرحبخش با اشاره به دیداری که به همراه برخی دیگر از سینماگران با علی شمخانی داشته، بیان داشت: چندی پیش با جمعی از تهیه‌کنندگان نزد سردار علی شمخانی رفتیم و اعتراض شدید خود را نسبت به برخی موازی کاریهای فرهنگی به ایشان اعلام کردیم و ایشان هم به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد که هیچ کس حق دخالت در ارشاد ندارد و این گونه دخالتها غیرقانونی است.

 

فرحبخش ادامه داد: اینکه فلان رسانه افراطی و خالی از نیروهای حرفه‌ای، بدون دیدن فیلم یا سریال درباره آن به فانتزی‌سازی و اظهارنظر روی می‌آورد مصداق بارز نشر اکاذیب است. رسانه وقتی ادعایی مطرح میکند باید سندش را هم ارائه کند وگرنه نمی‌شود که مدعی وجود فلان نما در بهمان فیلم شویم و بعد مخاطب هرچه در فیلم موردنظر میگردد چنین نمایی را نمی‌بیند!! این مصداق بارز دروغ‌پردازی است که فقط ناشی است از متحجرینی که برای جبران شکستهای سیاسی، ارشاد را می‌زنند!!

کارگردان آثاری نظیر «خصوصی» و «مستانه» تأکید کرد: به تمام رفقای متحجر(!) توصیه میکنم ابتدا فیلمها و سریالها را ببینند و بعد برایش فضاسازی کنند. به محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی هم توصیه میکنم که تسلیم فشارهای مخالفان نشود و پای مجوزهای صادره برای محصولات بایستد و خاطرجمع باشد که هم بدنه سینماگران و هم بدنه مخاطبان پشتش هستند.