1

واکنش جامعه صنفی تهیه‌کنندگان به ادبیات دور از شأن روابط عمومی یک ارگان ارزشی⇐کجای اخلاق حرفه‌ای این اجازه را به شما می‌دهد که با ادبیات سخیف، تهیه‌کننده‌ای که سال‌هاست در عرصه سینما فعال است را مورد عتاب و خطاب قرار دهید؟؟/در حیرتیم که چگونه، علیرضا رییسیان را به قانون اقتباس ارجاع می‌دهید در شرایطی که مالک اصلی مستند «۲۳ نفر» شخص رییسیان است!!!/ به جای ادبیات سخیف و حمله به بزرگان سینما، با احترام با آنان سخن گویید/ به جای تهدید، مسایل پیش آمده را با گفتگو حل کنید

سینماروزان: اعلام خبر تولید فیلمی با نام «بیست و نفر» توسط سازمان هنری-رسانه ای اوج و واسپاری کارگردانی این فیلم به مهدی جعفری به خاطر اینکه خودش بوده که کارگردانی مستندی به همین نام را برعهده داشته است، ابتدا با واکنش علیرضا رییسیان تهیه کننده آن مستند مواجه شد.

رییسیان با اعلام اینکه مالک اصلی مستند «آن بیست و سه نفر» شخص وی بوده و بقیه عوامل و از جمله کارگردان نمیتوانند ادعای مالکیت داشته باشند، هرگونه استفاده بی مجوز از اثرش را غیرقانونی اعلام کرد.

سخنان رییسیان با واکنش تند مدیر روابط عمومی سازمان اوج مواجه شد که خطاب به رییسیان مدعی گشت چون در سینما موفق بوده اند و بیکاری زیاد شده، خیلیها میخواهند با آنها کار کنند!

هرچند روابط عمومی اوج درباره ریشه های بیکاری بدنه سینماگران که یک دلیلش واریز بخش عمده بودجه در سبد ارگانهاست حرفی نزد و از این نگفت که کدام دستاورد را در بخش خصوصی داشته که خود را موفق میداند اما ادبیات این روابط عمومی با واکنش جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران مواجه شده است.

جامعه صنفی که بخش عمده ای از تهیه کنندگان سینمای ایران عضو آن هستند در بیانیه ای خطاب به سازمان اوج با تأکید بر اهمیت گفتگو برای حل مشکلات، ادبیات روابط عمومی این سازمان در برخورد با رییسیان را شماتت کرده است.

متن بیانیه جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران را بخوانید:

احترام و اخلاق
فضیلت فراموش شده این‌‌روزها …

در بدو ورود به عرصه تهیه‌کنندگی و فیلمسازی احترام به فرهیختگان و بزرگان این عرصه را باید آموخت، باید بگوییم ما سریع خودمان را به آنها رساندیم و همیشه هم با احترام از آنها آموختیم. اما گویا احترام این‌روزها متاعی است که خریدار چندانی ندارد. در این نوشتار روی قانون و شرع صحبتی نداریم اما از اخلاق که مدیر روابط عمومی یک ارگان از آن یاد می‌کند باید صحبت کنیم!!!

کجای اخلاق حرفه‌ای این اجازه را به مدیر روابط عمومی یک ارگان می‌دهد که اینگونه و با ادبیات سخیف، تهیه‌کننده‌ای که سال‌هاست در عرصه سینما فعال است را مورد عتاب و خطاب قراردهد.

علیرضا رئیسیان قدم به قدم جلو آمد و با حفظ احترام به پیشینیان و امانتداری در این عرصه فعالیت کرد. رئیسیان فیلمی با عنوان «چهل سالگی» را در کارنامه خود دارد که براساس رمانی به همین نام از ناهید طباطبایی ساخته شده است؛ او به خوبی از شرایط اقتباس و واگذاری حقوق مؤلف مطلع است اما در حیرتیم چگونه مدیر روابط عمومی یک ارگان با این نوع ادبیات، تهیه‌کننده و کارگردان فرهیخته و صاحب سبک سینمای ایران را به قانون اقتباس ارجاع می‌دهد در شرایطی که تحقیقات نوشتاری و تصویری از عملیات بیت‌المقدس و نحوه اسارت نوجوانان رزمنده و مصاحبه با تک تک آنها در سال 85-84 و نوشتن خط مستند داستانی برای سریال به سفارش رئیسیان و توسط دکتر محمد شهبا نوشته شد!!

در حالی که مهدی جعفری (کارگردان) یک سال بعد به پروژه پیوسته در حال حاضر مدعی حق مالکیت اثر دانسته شده!!؟؟؟

 در این مجال قصد نداریم به موارد حقوقی و قانونی مورد اختلاف بپردازم که این مهم را به قانون باید سپرد.

فارغ از حق و حقوقی که درباره «23 نفر» در نوشتار مدیر روابط عمومی صحبت شده است ، باید به جوانی که سمت مدیر روابط عمومی ارگان اوج را عهده دار است این نکته را باید یادآور شویم احترام به بزرگتر و فرهیختگان از مهم ترین آموزه‌های اخلاقی، فرهنگی و دینی ما ایرانیان است که سرمایه‌ای فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود و همگان به ویژه کسانی که در حوزه فرهنگ فعالیت دارند وظیفه در حفظ و ارتقای آن دارند.

ما در عرصه فرهنگ و هنر به برآمدن جوانانی برومند نیاز داریم تا سنگی را گران نشماریم. افراد برومند در این عرصه رشد نمی‌کنند اگر در سایه سرو سهی نکته نیاموزند. جوانان اگر خود را درس آموز سرمایه‌های بزرگ و نادر هنرمندان فرهیخته و دانش‌آموخته و ارزنده قرار ندهند شاهد رشدشان نخواهیم بود. بهتر است به جای ادبیات سخیف و حمله به بزرگان این عرصه با احترام و اخلاق با این عزیزان سخن بگوییم و به جای تهدید به مجاری قانونی، مسایل پیش آمده را با گفت‌وگو و تعامل حل کنیم.