1

واکنش ابوالقاسم طالبی به صدور حکم حبس برای حسن عباسی⇐میخواهم فیلم «خیانت به امام و امت» را به جشنواره برسانم!⇔نکته: هم ابوالقاسم طالبی و هم حسن عباسی در هیأت داوران جشنواره فجری حضور داشتند که برخی آثار شاخص یک دهه اخیر سینمای ایران را بایکوت کرد/پیشنهاد: یکی پیدا شود و فیلمی افشاگرانه درباره پشت پرده داوریهای عجیب و غریب ادوار مختلف فجر تولید کند!

سینماروزان: ابوالقاسم طالبی از جمله فیلمسازان محبوب جریان اصولگرایی است که آخرین ساخته اش «یتیم خانه ایران» علیرغم صرف هزینه‌های فراوان در تولید و تلاش برای تصویرسازی استاندارد برهه ای گمشده از تاریخ، نتوانست چنان که باید مخاطب جلب کند.

در روزهایی که طالبی از عزم خود برای ساخت سریال «طلاق»-که همنام مجموعه‌ای قبل از انقلابی است- جهت عرضه در شبکه خانگی حرف زده و نام سازمان هنری-رسانه ای اوج هم به عنوان حامی تولید این سریال مطرح شده است، صدور حکم بازداشت یک فعال سیاسی اصولگرا، واکنش تند طالبی را موجب شده است.

این فعال سیاسی اصولگرا حسن عباسی نام دارد؛ اتهام عباسی توهین به رئیس‌جمهوری و وزیر راه بود، به همین دلیل دادگاه بعد از وصول شکایت، حسن عباسی را به ٧ماه حبس محکوم کرد. این حکم با واکنش ابوالقاسم طالبی مواجه شده و او در متنی اجتماعی نوشته است:  بستن دهان حسن عباسی یعنی اینکه دولت با شعر، سخنرانی و مقاله سر عقل نمی‌آید؛ باید خیلی سریع قصه ملاقات سال 65 روحانی را به صورت یک فیلم سینمایی به نام خیانت به امام و امت به جشنواره برسانیم و در روز آزادی و استقبال از آقای عباسی به اکران خصوصی فیلم برویم.

جالب اینکه هم حسن عباسی و هم ابوالقاسم طالبی در بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر که دبیرش مهدی مسعودشاهی بود در هیأت داوران حضور داشتند؛

جشنواره بیست و نهم فجر از جمله جشنواره های پر و پیمان یک دهه اخیر بوده که برخی از آثار قابل اعتنای سالیان سینمای ایران از «جدایی نادر از سیمین» گرفته تا «آقایوسف» و از «جرم» تا «برف روی شیروانی داغ» و از «آینه های روبرو» تا «ورود آقایان ممنوع» در آن حضور داشتند.

هیأت داوران همین جشنواره بود که برخی از این آثار شاخص از جمله «آقایوسف»، «ورود آقایان ممنوع» و «برف روی شیروانی داغ» که علیرغم تولید در گونه‌های مختلف، مورد توجه مخاطبان قرار گرفتند را  نه در بخش بهترین فیلم و نه در بخش بهترین کارگردانی، حائز کاندیداتوری هم ندانست.

فقط درنظر بگیرید که فیلمی ویدیویی نظیر «آسمان محبوب»که جزو ضعیفترین آثار سازنده اش است- و کارگردانش داریوش مهرجویی، در فهرست کاندیداهای بهترین فیلم و کارگردانی جشنواره بیست و نهم قرار گرفتند اما نه «آقایوسف» و «ورود آقایان ممنوع» و نه «برف روی شیروانی داغ» علیرغم استانداردهای بالای تولید نتوانستند حتی به کاندیداتوری این بخشها نائل شوند.

حالا برای یک داور همین جشنواره، حکم حبس صادر شده و داور دیگر به حمایت از او وعده رونمایی فیلمی افشاگرانه را داده!!

ای کاش یکی هم پیدا شود و فیلمی افشاگرانه درباره داوریهای عجیب و غریب ادوار مختلف فجر تولید کند.