1

واکنشها به گزارش سینماژورنال درباره ثبت یک قرارداد غیرمتعارف در شورای صنفی نمایش/رضاداد: شورای صنفی نمایش پاسخگو باشد/برزیده: اگر این اتفاق با هماهنگی فیلمهای روی پرده نبوده باشد، تبعیض است/ایل بیگی: این تصمیم به دلیل ویژه بودن آن فیلم است!

سینماژورنال: گزارش چند روز قبل سینماژورنال درباره ثبت قراردادی بدون کف فروش و بدون سقف زمانی برای اکران فیلم اخیر مجیدی(اینجا را بخوانید) واکنشهای برخی مدیران و سینماگران را در پی داشته است.

به گزارش سینماژورنال علیرضا رضاداد، حسن برزیده و حبیب ایل بیگی از جمله چهره هایی هستند که در گفتگو با “شرق” درباره این قرارداد غیرمتعارف سخن گفته اند.

رضاداد: شورای صنفی نمایش پاسخگو باشد
علیرضا رضاداد، مدیر تولید فیلم «محمد رسول ا..(ص)»، درباره این تصمیم اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: ما بیشتر در مسائل تولید درگیر بودیم. در مورد پخش، شرکت نور تابان تمامی مذاکرات را برعهده داشته. من اصلا اطلاعاتی در این‌باره ندارم و شورای صنفی نمایش باید در این‌باره پاسخ‌گو باشد.
وی ادامه می دهد: فقط شنیده‌ام که چند فیلمی که قرار بوده در این مدت اکران شوند، خودشان علاقه‌مند نبوده‌اند که در این زمان اکرانشان را آغاز کنند و تصمیم شورای صنفی بر این بوده که در این ایام، همان فیلم‌های قبلی روی پرده بمانند.

برزیده: اگر با توافق عوامل فیلمهای دیگر نبوده تبعیض است
حسن برزیده، کارگردانی که هم‌اکنون «مزارشریف» را روی پرده دارد و فیلم او هم‌زمان با فیلم مجیدی اکران شده، درباره تصمیم شورای صنفی درخصوص تمدید اکران این فیلم می‌گوید: فکر می‌کنم این اتفاق به‌خاطر محرم بوده و بعید نیست که با توافق خود فیلم‌هایی که در نوبت اکران بوده‌اند، این اتفاق افتاده باشد. اگر این اتفاق با توافق عوامل آن فیلم‌ها باشد، ایرادی ندارد والا اگر غیر از این باشد، مسلما تبعیض است.

برزیده درباره میزان رضایتش از وضعیت نمایش «مزارشریف» پاسخ می‌دهد: به‌هیچ‌وجه از وضعیت اکران راضی نبودم، ابدا شرایط منصفانه‌ای حاکم نبود. در شهرستان‌ها سالن‌های بدی به این فیلم تعلق گرفته بود. به‌هرحال همه می‌دانیم که تبعیض‌هایی در اکران هست.

ایل بیگی: به دلیل ویژه بودن خود فیلم است
حبیب ایل‌بیگی، رییس اداره نظارت و ارزشیابی نیز، از پاسخ به چرایی این تصمیم طفره می‌رود و می‌گوید: تصمیم‌گیری درباره اکران برعهده شورای صنفی است و آنها باید پاسخ‌گو باشند. اما این‌دست اتفاقات را ویژگی‌های یک فیلم، رقم می‌زند.
وی با نگاهی حامیانه به این تصمیم می افزاید: اگر این فیلم از فروش خوبی برخوردار نبود، مسلما همه سینمادارها خواستار تمدید اکرانش نبودند. تماس و درخواست‌هایی از شهرهای مختلف برای اکران داریم و این حاکی از فروش خوب این فیلم است. اگر برای یک فیلم فرصت ویژه‌ای فراهم می‌شود، به دلیل ویژه‌بودن خودِ فیلم است.