1

همچنان روی باز «افقها»ی ونیز به ایرانیان⇐سه کارگردان ایرانی در «افقها»+یک داور ایرانی در این بخش ⇐از کارگردانی برآمده از سیما که به شوق جایزه فجر به سیما تاخت(!) تا کارگردانی یادآور رییس اصلاحات

سینماروزان: هفتاد و چهارمین دوره جشنواره ونیز در حالی در مسیر برگزاری قرار گرفته که نام سه ایرانی در بخش “افقها”یش دیده میشود؛ بخشی که در سالهای پیش و به واسطه رفاقت آلبرتو باربرا مدیر وقت این جشنواره با امیر نادری به فیلمهای ایرانی توجه نشان داده بود امسال رخشان بنی اعتماد را در هیات داوران دارد.

به گزارش سینماروزان “بدون تاریخ بدون امضاء” با مضمون وجدان درد یک پزشک، ساخته وحید جلیلوند کارگردانی برآمده از رسانه ملی که در اختتامیه جشنواره فجر با ادبیاتی تحقیرآمیز به این رسانه تاخت، شناخته شده ترین فیلم حاضر در بخش “افقها”ی جشنواره امسال ونیز است. جالب است که به پاس آن تاختن (؟) رسانه ملی هم در ساعات گذشته فیلم جلیلوند را نماینده ایران در ونیز دانسته بدون اشاره به اینکه این فیلم نه در بخش مسابقه که در بخش جنبی “افقها” حضور دارد و البته تنها نماینده ایرانیان در جشنواره نیست.

علی عسگری با فیلم “ناپدید شدن” با مضمون پنهان کاری یک زوج درگیر بحران، که پیش از این در سال ۲۰۱۳ با فیلم کوتاه «بیشتر از دو ساعت» و سال گذشته نیز با فیلم  «سکوت» با کارگردانی مشترک فرنوش صمدی در بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره کن حاضر بود دیگر ایرانی حاضر در “افقها”ی ونیز است.

علیرضا خاتمی کارگردان ایرانی که مابین آمریکا و فرانسه در رفت و آمد بوده سومین ایرانی حاضر در بخش “افقها”ست. این کارگردان که نام خانوادگیش یادآور رییس دولت اصلاحات است با فیلم “آیات فراموش شده” در “افقها” حضور دارد. خاتمی که ابتدا در مالزی در رشته رسانه های خلاق تحصیل کرده و سپس در ایالات متحده تحصیلات تکمیلی خود در تهیه کنندگی را پشت سر گذاشته در “آیات فراموش شده” یک سلسله داستان با طعم ایرانی در سانتیاگوی شیلی را روایت کرده است.

از دیگر فیلم‌های حاضر در بخش افق‌های ونیز 2017 می توان به «گونه‌های در معرض خطر» ساخته «ژیل بوردو»، «تجاوز به ریسی تیلور» به کارگردانی «نانسی بورسکی»، «خوبان» ساخته «صوفیا جاما»، «ماروین» از «آن فونتن»، «نامرئی» به کارگردانی «پابلو جیوردلی»، «گواهی» از «زاهی گراد»، «شبی که شنا کردم» به کارگردانی «دنیل مانیول» و «ایگاراشی کوهی»، «نیکو» ساخته «سوزان نیکائیرالی»، «کریگ» از «ریک اوسترمن»، «غرب طلوع آفتاب» به کارگردانی «جیسون رافتوپولوس»، «زیر درخت» ساخته «هافشتینگونار سیگوردسن» و «زندگی در شهر» ساخته «ادواردو وینسپر» اشاره کرد.

در بخش افق‌های جشنواره ونیز در مجموع 20 فیلم به رقابت خواهند پرداخت و ریاست هیئت داوران این بخش بر عهده «جیانی آمیلو»، کارگردان ایتالیایی است.

هفتادوچهارمین جشنواره فیلم ونیز از تاریخ ۳۰ اوت تا ۹ سپتامبر (۸ تا ۱۸ شهریورماه) در ایتالیا برگزار می‌شود.