1

هفت سال بعد از یک حجت‎الاسلام که با حضور جعفر دهقان فیلم «طیب» را تولید کرد⇐حالا مسعود ده‌نمکی هم قصد تولید فیلم سینمایی «طیب خان» را دارد/فیلمی اقتباسی که اولین قسمت از سه گانه «اعدامیها»ست!؟+عکس

سینماروزان: هفت سال پیش بود که یک روحانی علاقمند به سینما با نام عباس روزمه با حضور جعفر دهقان در نقش طیب حاج رضایی فیلم “طیب” را تولید کرد.

به گزارش سینماروزان “طیب” به کارگردانی قدرت‌الله بزرگی برادر کوچکتر جعفر بزرگی بازیگر فقید ایرانی که از فیلمفارسی‌سازان فعال پیش از انقلاب بود، ساخته شد و پس از تولید از شبکه دوم روی آنتن رفت و مدتی بعد به شبکه خانگی هم آمد.

از آنجا که حجت الاسلام عباس روزمه پروانه تهیه کنندگی نداشت به عنوان جانشین تهیه کننده “طیب” حضور داشت و نام علی پاکدامن به عنوان تهیه کننده در تیتراژ آمد. به جز دهقان، حسن جوهرچی، پرستو صالحی و زهره حمیدی هم در فیلم ایفای نقش کرده بودند.

حالا هفت سال بعد از آن فیلم، مسعود  ده‌نمکی هم با قرار دادن تصویری در صفحه اجتماعی خویش از تولید “طیب خان” خبر داده است.
ده نمکی که دو سال پیش همزمان با سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) بر مزار طیب حاج رضایی حاضر شده بود،  “طیب‌خان” را با اقتباس از کتاب “زندگی‌نامه طیب حاج‌رضایی، حرّ انقلاب” نوشته خودش می‌سازد.

ده نمکی دو سالی را صرف پژوهش کتاب زندگی طیب حاج‌رضایی کرده و کوشیده براساس اسناد و مدارک باقیمانده و مصاحبه با برخی دوستان و وابستگان طیب حاج‌رضایی این کتاب 1400 صفحه ای دوجلدی را آماده انتشار کند.

پیشتر خبری درباره ساخت سه گانه “اعدامیها” با محوریت طیب-موتلفه-نواب صفوی توسط ده نمکی منتشر شده بود و حالا به نظر میرسد “طیب خان” اولین قسمت از این سه گانه باشد.

طیب حاج رضایی از جمله لوطیان بنام تهران بود که بعد از اتفاقات مرتبط به ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ از سوی حکام طاغوت به اعدام محکوم شد.

رژیم طاغوت درست یک روز بعد از ۱۵ خرداد ۴۲ طیب حاج رضایی را به همراه ۴۰۰ نفر دیگر به جرم برهم زدن نظم عمومی دستگیر کرد و سرکرده این افراد دستگیر شده را طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی عنوان کردند.

سرانجام از میان افراد دستگیر شده، طیب و اسماعیل حاج رضایی به حکم صادره از دادگاه ویژه شماره یک لشکر گارد به ریاست سرتیپ حسین زمانی و دادستانی سرهنگ ستاد احمد دولو قاجار و با وکالت تسخیری تیمسار شایانفر پس از ۱۳ جلسه محاکمه به جرم فعالیت محرمانه و خیانتکارانه به منظور برهم زدن نظم و امنیت عمومی در روزهای ۱۵ خرداد ماه همان سال به استناد قسمت اول ماده ۷۰ قانون مجازات عمومی به اعدام محکوم شدند و این حکم در سحرگاه ۱۱ آبان ۱۳۴۲ اجرا شد.

طیب خان

طیب خان

طیب خان

طیب خان

پوستر فیلم "طیب" با بازی جعفر دهقان

پوستر فیلم “طیب” با بازی جعفر دهقان