1

هدیه استاد راهنمای رییس دولت یازدهم به کارگردان “ایران برگر”+عکس

سینماژورنال: جلسه تخصصی نقد و بررسی فیلم سینمایی «ایران برگر» از منظر حقوق عمومی و جامعه شناسی سیاسی عصر ديروز سه شنبه ششم بهمن ماه برگزار شد.

به گزارش سینماژورنال این نشست که توسط انجمن حقوق شناسی و خانه اندیشمندان علوم انسانی برپا شده بود مورد استقبال اساتید ،دانشجویان حقوق و ساير مخاطبان حاضر قرار گرفت.

در این مراسم که با حضور عوامل فیلم سینمایی «ایران برگر» از جمله مسعود جعفری جوزانی کارگردان، دکتر محمدهادی کریمی نویسنده، سحر جعفری جوزانی بازیگر، گوهر خیراندیش بازیگر، فتح الله جعفری جوزانی تهیه کننده و تعدادی دیگر از عوامل و دست اندرکاران فیلم همراه بود اساتیدی همچون دکتر سید حسن امین پرفسور بازنشسته دانشگاه گلاسکو، دکتر ابوالفضل دلاوری استاد جامعه شناسی سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و استاد محمد حسین ساکت رئیس هیات مدیره انجمن حقوق شناسی و وکیل پایه یک دادگستری به عنوان كارشناسان حقوقي در پنل تخصصي به همراه عوامل فيلم حضور يافتند.

ایده‌ای برآمده از زمان نگارش “ایران برگر”

در ابتدای مراسم و پس از نمایش فیلم مسعود جعفری جوزانی ضمن تشکر از استقبال بینندگان و در پاسخ به سوال مجری جلسه مبنی بر چگونگی شکل گیری “ایران برگر” اظهار داشت: ایده اولیه ساخت «ایران برگر» در زمان تولید مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» و بررسی های تاریخی داستان این سریال در رابطه با انقلاب مشروطه شكل گرفت و با توقف ساخت آن مجموعه در سال 1381 مجوز ساخت اين فيلم را کسب نمودم که با از سرگیری دوباره «در چشم باد» ساخت «ایران برگر» به وقفه افتاد و بعد از گذشت سالها كه دوباره قصد ساخت آن را كردم مجوز تولید این فیلم متاسفانه در دولت قبلي تمدید نشد و سرانجام در سال ١٣٩٢ مجوز جدید صادر شده و اقدام به تولید این فیلم سینمایی نمودیم.

جعفری جوزانی در ادامه با اشاره به شباهت های آنچه که در «ایران برگر» می بینیم و انقلاب مشروطه ایران برخی از موارد تاریخی که در فیلم تداعی شده است را با ذکر مثال های آنها در تاریخ معاصر کشور خاطرنشان نمود.

شکل گیری مقوله «دموکراسی» در گذر تاریخ

در ادامه استاد محمدحسین ساکت با ابراز رضایتمندی از فیلم و تشکر از سازندگان آن با بیان تاریخ انتخابات در ایران و نقش آن در شکل گیری مقوله «دموکراسی» در گذر تاریخ، انتخابات را یکی از ارکان مهم دموکراسی شمرده و بر اهمیت موضوع فیلم تاکید کردند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه دموکراسی در عین داشتن موهبات فراوان مشکلاتی هم دارد عنوان کردند که باوجود ضعف ها و ایرادات دموکراسی ولی این سیستم همچنان بهترین سیستم حکومت در جهان به شمار می رود.

دکتر ابوالفضل دلاوری دیگر استاد حاضر در این جلسه نیز با تاکید بر اهمیت سینما و ضرورت پرداخته شدن به موضوع مهم انتخابات زبان طنز را جزو راه های کارساز انتقال مفهوم و «ایران برگر» را جزو معدود فیلم های قابل توجه به لحاظ قضاوت بی طرفانه و دلسوزانه نسبت به مقوله انتخابات بر شمردند.

هدیه استاد راهنمای رییس دولت یازدهم به جعفری جوزانی

همچنین دکتر سیدحسن امین، استاد دانشگاه گلاسکو و استاد راهنمای حجت الاسلام حسن روحانی ریاست محترم جمهوری در دوران تحصیل ایشان در آن دانشگاه با تقدیر از کارگردان و سازندگان فیلم و تایید صحبت های مسعود جعفری جوزانی «ایران برگر» را بسیار شبیه به آنچه در تاریخ روی داده است دانست و تضاد بین عدم رشد مدرنیته و توسعه فرهنگی اجتماعی در برابر رشد مدرنیزاسیون و پیشرفت تکنولوژی را در جوامع مختلف به وضعیتی که در فیلم و در جايي به نام نمادين«شید» میبینیم نزدیک دانست.

دکتر امین با برشمردن مقاطع تاریخی مشابه بر رویکرد مصلحانه و آسیب شناسانه فیلم صحه گذاشت و در نهایت یکی از کتاب هایشان با عنوان «ایران نامه: تاریخ منظوم ایران» را به دلیل ساختن این فیلم به مسعود جعفری جوزاني اهداكرد.

 نقد و بررسی "ایران برگر" در انجمن حقوق شناسی و خانه اندیشمندان علوم انسانی
نقد و بررسی “ایران برگر” در انجمن حقوق شناسی و خانه اندیشمندان علوم انسانی

هر جايي كه ابزار مدرنيزه زودتر از مفاهيم مدرنيته به آن رسيده

دكتر محمد هادي كريمي نويسنده ي فيلمنامه درپي اظهارات تاييد آميز دكتر دلاوري بر نكات روانشتاختي مهم و درخشان اثر اظهار داشت اهميت دموكراسي در سده ي حاضر كه فرديت انسانها پررنگ شده و جلوه ي بيشتري مي يابد ، بيشتر و البته رسيدن به اين مفهوم در مصداق خالصش به خاطر اين فردگرايي(اينديويجواليزم) سخت تر مي شود اما راهي جز دموكراسي بشر امروز نمي يابد گرچه اولين قرباني در پيشگاه آن فردي چون سقراط باشد، از اين رو همان شاعر گرانقدري چون ملك الشعراي بهار در هجو انتخابات آن را موسم دوز و كلك مي نامد خود راه وكالت در مجلس براي اصلاح امور بر مي گزيند، دكتر كريمي خاطر نشان كرد”شيد” كه داستان فيلم در آن مي گذرد هر جايي كه ابزار مدرنيزه زودتر از مفاهيم مدرنيته به آن رسيده و جاي خود را يافته مي تواند باشد.

داستان “ایران برگر” داستانی نیست که تاریخ انقضاء داشته باشد

همچنین فتح الله جعفری جوزانی تهیه کننده فیلم در پاسخ به سوالی مبنی بر تشابهات رویداد های فیلم «ایران برگر» با برخی از اتفاقات تاریخی و سیاسی عنوان کرد: داستان ایران برگر به واقع داستانی نیست که تاریخ انقضاء داشته باشد و در کشور ما و جوامع مشابه همواره این سیر وجود داشته است،

در پايان سازندگان فیلم و اساتید حاضر در جلسه به سوالات مختلف مخاطبان و دانشجویان پاسخ دادند.

 نقد و بررسی "ایران برگر" در انجمن حقوق شناسی و خانه اندیشمندان علوم انسانی
نقد و بررسی “ایران برگر” در انجمن حقوق شناسی و خانه اندیشمندان علوم انسانی