1

نوازنده مورد علاقه حسین علیزاده: باید دو سال صبر کنم تا هفت میلیونی که خرج یک آلبوم کرده‌ام بازگردد/دولت قبل مدرسه تنبورم را تعطیل کرد و دولت جدید هم جواب مشخصی نداده!

سینماژورنال: علی اکبر مرادی تنبورنواز برجسته ایران طی سالهای اخیر با برگزاری کنسرتهای مختلف در داخل یا خارج ایران سعی در شناساندن ساز تنبور به مخاطبان داشته است.

 به گزارش سینماژورنال مرادی از جمله نوازندگانی است که مورد علاقه حسین علیزاده است و این موزیسین نامدار ایرانی بارها و بارها هنر  او را ستوده است.

 با این حال مرادی به لحاظ مالی اوضاع روبراهی ندارد و اغلب کارهای موسیقایی اش را نیز بدون حمایت دولت و با سرمایه شخصی انجام می دهد؛ البته که این سرمایه گذاریهای شخصی نیز معمولا به راحتی به سوددهی نمی رسند و او مشکلات خاصی را متحمل می شود.

یک آلبوم دونوازی هفت میلیون هزینه داشته

مرادی با اشاره به این وضعیت به “شرق” می گوید: درحال‌حاضر مخارج زیاد است با استودیو ساعتی ٦٠، ٧٠هزارتومان، اگر بخواهی نوازنده‌ای بیاوری حداقل یک کار را نوازندگی کند باید دو تا سه میلیون تومان به او پول بدهی. الان این آلبوم «راز رود» را که کار پر هزینه‌ای نبوده و تنها نوازندگی دو ساز را شامل می‌شود، شش،‌هفت میلیون تومان برای ما هزینه برداشته است.

باید دو سال صبر کنی تا هفت میلیونت به دستت برسد

وی ادامه می دهد: ما حدود ٢٠٠٠ نسخه منتشر کردیم؛ پخش به ما می‌گوید ٦٠٠ نسخه به من بدهید من چندین ماه دیگر به شما سه میلیون می‌دهم و در واقع تو باید دو سال صبر کنی که هفت میلیون تومانی که خرج کرده‌ای به دستت برسد؛ تازه معلوم نیست که برگردد یا برنگردد.

دوست ندارم کسی اسپانسرم بشود

این تنبورنواز می افزاید: مکان‌های دولتی، حمایتی نمی‌کنند و نهادهای خصوصی هم انسان هنرمند را دوست ندارند. من خودم به‌شخصه دوست ندارم از کسی منت بپذیرم. درواقع نمی‌پذیرم کسی اسپانسر من شود. اگر من حالا بخواهم کاری را انجام بدهم قطعا به این دلیل نیست که بخواهم خودم را معرفی کنم. من در حدی که در توانم بوده کارم را انجام داده‌ام و اگر حالا کاری را انجام می‌دهم بیشتر مثل وظیفه است، مثل دفاع از فرهنگی که دارم در مقابل کسانی که دارند این فرهنگ را له می‌کنند.

دولت قبل مدرسه تنبورم را تعطیل کرد و دولت جدید هم جواب مشخصی نداده

علی اکبر مرادی سال‌ها پیش شما در منطقه خود اقدام به احداث مدرسه تنبور کرده‌ بود اما گویا در دولت قبل این مدرسه تعطیل شد. خودش در این باره میگوید:  حدود ١٠سال پیش در روستای پدری‌ام مکانی را به‌عنوان خانه تنبور احداث کردم که بعدها دولت قبلی که سر کار آمد به مدرسه ‌گیر داد و هزار تا حرف زدند و انگ زدند و کار خوابید و حالا در دولت آقای روحانی دوباره از نو رفتیم با مسئولان استانداری و وزارت ارشاد صحبت کردیم. پرونده این کار در دست بررسی است. هنوز بعد از یک‌سال و خرده‌ای جواب مشخصی نداده‌اند.