1

نقطه‌نظر متفاوت صابر ابر درباره حضور بازیگران سینما و ورزشکاران در تئاتر

سینماژورنال: در سالهای اخیر برخی از کارگردانان تئاتر برای آن که بازگشت مالی کافی از اجراهایشان داشته باشند به سمت استفاده از بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون رفته اند.

به گزارش سینماژورنال این اقدام با مخالفت برخی از بازیگران قدیمی تئاتر مواجه شده است که اعتقاد دارند هر کسی نباید مجاز باشد بدون پیشینه حرفه ای مشخص و صرفا برای پرفروش کردن یک نمایش به سراغ تئاتر بیاید.

صابر ابر بازیگری که در سالهای اخیر به اندازه سینما در تئاتر هم حضور داشته اما این طور فکر نمی کند. ابر که به تازگی نمایشی به نام “پرتقالهای کال” را به عنوان کارگردان روی صحنه برده در این باره به “اعتماد” گفته است:  من از تفكيك در تئاتر در مورد بازيگرها ناراحتم. اينكه فلاني نمي‌تواند بيايد. فلاني نبايد بيايد. فلاني مي‌آيد كه گيشه را پر كند. چيزهاي شخصي و فردي.

ابر افزوده است: من فكر مي‌كنم ديگر كافي است. اينقدر سطحي فكر كردن ديگر براي ما نيست. كه فلاني بازيگر سينماست نبايد در تئاتر بازي كند! هر كس هر طور كه مي‌آيد با چيزي كه آمده سنجيده شود نه با چيزي كه دليل ماست. اين موضوع در تئاتر ما وحشتناك است!

وی ادامه داده است: در سينما اين مساله نيست. چون همه فكر مي‌كنند تئاتر خيلي مقدس است و مثلا نبايد اشتباهي در آن باشد. نه! چرا آدم‌ها نبايد حق تجربه داشته باشند؟ آدم‌ها مي‌توانند به تئاتر بيايند و تجربه كنند و انتخاب كنند و انتخاب شوند. يا مثلا فلاني ورزشكار است چرا مي‌آيد تئاتر بازي مي‌كند! به نظر من اينها درست نيست! شايد بيايد و بهتر از خيلي‌هاي ديگري باشد كه سال‌هاست دارند تئاتر كار مي‌كنند.

ابر خاطرنشان ساخته است: به نظرم بايد با اثر مواجه شد، نه پيشينه آن. من از اتفاقات جديد و آدم‌هاي جديد كه دارند وارد تئاتر مي‌شوند خيلي خوشحالم. چندين كار فوق‌العاده از اين جوان‌ها ديده‌ام؛ هيچ كدام هم سرشناس نبودند. هميشه جا براي بهتر شدن هست و هيچ چيز نمي‌تواند مطلق باشد.