1

نقطه‌نظر تهمینه میلانی درباره حضور ۷ هزار پلیس نامحسوس در پایتخت

سینماژورنال: قرار است هفت هزار مأمور نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی، برای ارائه گزارش درباره کشف حجاب و ایجاد مزاحمت برای نوامیس در پایتخت فعال شوند.

به گزارش سینماژورنال درباره اجرای این طرح نقطه نظرات فراوانی مطرح شده است و به مانند همیشه برخی رویکرد مثبت نسبت به آن دارند و برخی، رویکرد منفی.

تهمینه میلانی کارگردان سینمای ایران اما پرسشی را درباره اجرای این طرح بیان کرده و آن هم چگونگی تشخیص این نیروها برای شهروندان عادی است.

چگونه یک لباس شخصی را از نیروی واقعی تشخیص دهیم؟

میلانی در این باره به “شرق” می گوید: درباره این طرح می‌توان حرف‌های زیادی زد و انتقاداتی از آن داشت که حتما کارشناسان و متخصصان درباره آنها صحبت خواهند کرد. اما آنچه پس از شنیدن این خبر باعث نگرانی شخص من شد، این پرسش بود که چگونه می‌توان کسی را که لباس شخصی به تن دارد و قرار است به شما تذکر یا درباره شما گزارش دهد، از نیروهای واقعی ناجا تشخیص داد؟

هر کس می تواند به خودش اجازه تذکر دهد؟

کارگردان “آتش بس” و “تسویه حساب” ادامه می دهد: نامحسوس‌بودن این افراد اگر به معنی این است که قرار نیست اثری از نشان و لباس پلیس در ظاهر آنها باشد، پس هرکسی، فارغ از اینکه آیا واقعا از سوی پلیس برای این کار تعیین شده یا نه، می‌تواند به خودش اجازه دهد به دیگران تذکر یا درباره آنها به پلیس گزارش بدهد.

به‌عنوان یک شهروند چگونه قرار است بپذیرم که این افراد از سوی پلیس تعیین شده‌اند

میلانی خاطرنشان می سازد: من به‌عنوان یک شهروند چگونه قرار است بپذیرم که این افراد از سوی پلیس تعیین شده‌اند. خود این می‌تواند راه را برای سوءاستفاده‌های شخصی افراد باز کند و هرکسی بدون اینکه نیازی ببیند از سوی پلیس برای این کار مجوز بگیرد و وارد حریم شخصی دیگر شهروندان شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، برعکس آنچه هدف این طرح است که امنیت اخلاقی تأمین و هنجارهای اجتماعی رعایت شود، ناهنجاری‌ها افزایش خواهد یافت.