1

نظر نیکی کریمی درباره توافق هسته‌ای: مردمي كه با شور و اشتياق بيشتري به خود و آينده خود و جامعه نگاه مي‌كنند

سینماژورنال: بالاخره بعد از سالها کشمکش بر سر پرونده هسته ای ایران، امروز توافق هسته ای لازم میان ایران و گروه موسوم به1+5 فراهم شد.

به گزارش سینماژورنال طبیعی است که توافقی با این وسعت اظهارنظرات مختلف طیفهای مختلفی از جامعه را در پی داشته باشد و از جمله این طیفها هم جامعه هنری هستند.

بعد از رضا کیانیان که با واقع بینی بیان کرده بود نباید انتظارات بیجا از توافق هسته ای داشته باشیم نیکی کریمی بازیگر زن ایرانی نیز با نگارش یادداشتی برای “اعتماد” از این گفته که شاید این توافق باعث شود برخی مشکلات جامعه از بین برود.

سینماژورنال متن کامل یادداشت کریمی را ارائه می دهد:

جامعه‌اي پر از ناهنجاري‌هاي مختلف و البته مشكلات مختلف

 جامعه امروز ايران، جامعه‌اي پر از ناهنجاري‌هاي مختلف و البته مشكلات مختلف است. مشكلات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي سرازير شده و از طرف ديگر مردم هم در اين تنگناها، به جاي بازگشت به اصول و آرامش، هرروز بيشتر از ديروز در ناهنجاري‌هاي فرهنگي گرفتار مي‌شوند و حواس‌شان نيست كه شرايط سخت، آنها را هم سخت كرده است.

فرهنگ‌سازي تعطيل شده و مردم ديگر حتي به پيام‌هاي اخلاقي روي بيلبوردها هم نگاه نمي‌كنند

اتفاقات چند سال گذشته، اين وضعيت ناخوشايند را به وجود آورده و حالا در چنين شرايطي بيشتر از آنكه حواس‌مان به حل مشكلات و ناهنجاري‌ها باشد، همه نگاه‌ها به سمت مذاكرات هسته‌اي رفته است و اينكه در نهايت نتيجه چه مي‌شود. آدم‌ها تمام اتفاقات زندگي خود را به نتيجه مذاكرات موكول كرده‌اند و اتفاقي كه در وين مي‌افتد. مهم هم است. به هرحال اين پرونده‌اي است كه در سال‌هاي اخير يكي از دلايل اصلي مشكلات اقتصادي و اجتماعي مردم بوده و زندگي خود را به نتيجه اين پرونده مرتبط مي‌دانند. اما در كنار تمام اين اهميت، جاي چيزهاي ديگري خالي است؛ فرهنگ‌سازي تعطيل شده و مردم ديگر حتي به پيام‌هاي اخلاقي روي بيلبوردها هم نگاه نمي‌كنند چه برسد به برنامه‌ها، همايش‌ها و… كه هرچندوقت يك‌بار به هدفي برگزار مي‌شود و هيچ نتيجه‌اي هم ندارد.

مردم در اين بي‌اعتمادي ترجيح مي‌دهند فقط گليم خود را آب بيرون بكشند

فرهنگ همدلي و همزباني هم از بين رفته است. ديگر مثل گذشته آدم‌ها به يكديگر اعتماد ندارند و در اين بي‌اعتمادي ترجيح مي‌دهند فقط گليم خود را آب بيرون بكشند و ديگران، آدم‌هايي كه در كنار آنها در اجتماع زندگي مي‌كنند و سرنوشت‌شان، ديگر اهميتي ندارد. اين فرهنگ تهي مخرب، سرنوشت جامعه را عوض كرده و در كنارش مشكلاتي مثل بيكاري، فقر و سختي زندگي باعث شده تا هيچ‌كس حواسش به روزگار و شرايطي كه در آن هستيم نباشد.

اميدواري حساسيت خوبي براي از بين بردن مشكلات و ناهنجاري‌ها را ايجاد مي‌كند

در اين شرايط مذاكرات هسته‌اي و اتفاقي كه در وين رخ مي‌دهد، همه توجهات را جلب كرده؛ اتفاقي كه در نگاهي اميدوار و خوش‌بينانه مي‌توانيم درباره آن بگوييم؛ با رسيدن توافق، تمام اين نگاه‌هاي منتظر و اميدوار مردم به نتيجه مطلوب و دلخواه خود مي‌رسد و همين مي‌تواند جايي براي اميدواري باشد. مردمي كه نتيجه انتظار خود را بگيرند، با شور و اشتياق بيشتري به خود و آينده خود و جامعه نگاه مي‌كنند. مردمي كه اميدوار مي‌شوند، نشانه‌هاي خطرهاي مختلف اجتماعي را سريع‌تر درك مي‌كنند و براي رفع آنها پيشقدم مي‌شوند. اميدواري حساسيت خوبي براي از بين بردن مشكلات و ناهنجاري‌ها را ايجاد مي‌كند و باعث مي‌شود، همدلي و همزباني كه حلقه مفقودشده جامعه اين‌ روزهاي ما است، دوباره پيدا شود و روزهاي آينده بهتر از قبل ساخته شوند.