1

نسبت فیلمساز جوان ایرانی با “ژان پیر ژونه” چیست؟

سینماژورنال: فيلم سينمايي “٣١٦” به تهيه كنندگي و كارگرداني پيمان حقاني روز ١٠ مي (٢٠ ارديبهشت) در تالار نمايش بيلي وايلدر دانشگاه يو.سي.ال.اي روي پرده خواهد رفت.

به گزارش سینماژورنال فيلم “٣١٦” اولين فيلم سينمايي است كه در آن هيچ يك از شخصيتهاي داستان ديده نمي شوند و روايت فيلم تنها با پاها، كفشها و دستهاي شخصيتهاي متعدد داستان صورت گرفته است.

فيلم پيش از اين نمايشهاي بسيار موفقي در جشنواره هاي كشورهاي آلمان، امريكا، اتريش ، چك و … داشته است و مورد استقبال فراوان قرار گرفته است.

مشابه “آملی” ژان پیر ژون؟!

توصیفی که منتقد سايت دانشگاه يو.سي.ال.اي درباره این فیلم ارائه داده نیز جالب است. این منتقد با ربط دادن این فیلم به یکی از آثار “ژان پیر ژونه” فرانسوی نوشته است: همان طور كه به نظر ميرسد “آملي”(ژان پير ژونه/2001) قهرماني است كه از منظر خاص خود سخنگوي ذات و طبيعت فرانسه و فرانسوي است. پيمان حقاني نويسنده و كارگردان “مردي كه گيلاس هايش را خورد” در تجربه اخيرش “٣١٦” علاقه جنون آميز يك زن به كفشها را دستمايه قصه قرار داده و اين زن با صدايش كه روي تصاوير شنيده مي شود داستان زندگي خود را از كودكي تا به لحظه مرگ بازگو مي كند و اين بازگويي با انقلاب اسلامی و جنگ ٨ ساله همراه است.

این منتقد ادامه داده است: فيلم با دوران بزرگسالي، مادر شدن و دوران پيري از طريق تصاوير زنده و خلاقانه حقاني كه تنها با پاها و كفش هاي أفراد نشان داده شده، پرده را پر مي كند و نتيجه اغوا كننده و تكان دهنده است.

از کارگردانی که فیلم اولش موفق بود

“٣١٦” دومين فيلم سينمايي پيمان حقاني است كه پيش از اين فيلم “مردي كه گيلاسهايش را خورد” با بازي حسن پور شيرازي، حامد بهداد و آشا محرابي از او به نمايش در آمده است.

فيلم اول حقاني موفق به دريافت ٥ جايزه بين المللي از جمله جايزه فدراسيون منتقدين روسيه، جايزه ويژه هيئت داوران جشنواره اينسبروگ اتريش و جايزه بهترين بازيگري مرد و كارگرداني از جشنواره فيلمهاي ايراني تورنتو و … و حضور در بخشهاي مسابقه ٤ فستيوال الف از جمله بوسان، ماردل پلاتا و … شده است.

عجیب و بسیار جذاب

“٣١٦” فيلمي عجيب و بسيار جذاب است كه در نمايشهاي خصوصي اي كه در ايران داشته مورد توجه منتقدان قرار گرفته و قرار است به زودي در گروه سينمايي “هنر و تجربه” اكران عمومي شود.