1

نخستین واکنشهای رسمی به افشای بودجه بیش از ۲۰ میلیاردی جشنواره‌های فجر و هزینه بیش از ۸میلیاردی برای محفلی موسوم به جهانی فجر⇐محمد حیدری تأیید کرد/رضا میرکریمی پاسخگو نبود/متصدی روابط عمومی سینما با ردّ اطلاعیه هفت ماه قبل خودش مبنی بر بودجه ۵٫۸ میلیاردی جشنواره‌های فجر گفت: درنظر گرفتن سالن برای اهالی رسانه باعث افزایش بودجه شده!⇔سینماروزان: آقای روابط عمومی! هفت ماه قبل بر بودجه ۵٫۸ میلیاردی صحه گذاشتید و حالا زیرش می‌زنید؟ نشان به آن نشان که «تفریغ بودجه» را با «ق» نگاشته بودید!

سینماروزان: افشای رقم دقیق هزینه کرد برای جشنواره های فجر که به بیش از 20 میلیارد رسیده و از آن مهمتر هزینه بیشتر از 8 میلیاردی که صرف جدایی بخش بین الملل از فجر و راه اندازی محفلی موسوم به جهانی فجر شده است بخصوص با درنظر گرفتن این واقعیت که آخرین جشنواره فجر دوران محمود احمدی نژاد متشکل از دو بخش ملی و بین الملل فقط 5میلیارد بودجه داشته حجم بالایی از علامت سوال را پیش روی مخاطبان قرار داده است.(اینجا را بخوانید)

این سوالات در کنار تناقض میان رقم بیش از 20 میلیاردی فعلی با ادعاهای پیشین روابط عمومی سازمان سینمایی که از بودجه 5.8 میلیاردی هر کدام از جشنواره های فجر و مجموع بودجه 11.6 میلیاردی دو جشنواره گفته بود(اینجا را بخوانید) و متعاقب آن اختلاف 9میلیاردی که میان آن ادعا و رقم فعلی وجود دارد، وضعیت به شدت ابهام آلودی را پیرامون چگونگی هزینه کرد در این دو جشنواره فراهم کرده است.

همین وضعیت موجب شده که روزنامه اصلاح طلب «شرق» به سراغ گردانندگان رسمی جشنواره ها رفته و درباره این ارقام بالا از آنها صحبت کند.

محمد حیدری، ‌دبیر سی‌وپنجمین جشنواره ملی فیلم فجر، ضمن تأیید ارقام ارائه‌شده در بخش ملی، ارائه اطلاعات دقیق‌تر را به روابط‌عمومی سازمان سینمایی واگذار کرد. رضا میرکریمی، ‌دبیر سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر اما در دسترس نبود و طبعا پاسخی از جانب وی ثبت نگردید.

واکنش روابط عمومی سازمان سینمایی جالبتر از همه بوده. چون وی نه تنها ادعای پیشین روابط عمومی مبنی بر بودجه 5.8 میلیاردی هر کدام از جشنواره ها که در اغلب رسانه ها بازتاب داشت، را علنا رد کرده بلکه بخشی از افزایش بودجه را به گردن اهالی رسانه انداخته و گفته بخاطر گرفتن سالن برای اصحاب رسانه بودجه افزایش یافته!!!

جلیل اکبری‌صحت درباره این خبر که پیش از این روابط‌عمومی سازمان هزینه هر دو جشنواره را ١١ میلیاردواندی اعلام کرده، ‌گفت: چنین موضوعی صحت ندارد.

روابط‌عمومی سازمان سینمایی در پاسخ به این سؤال که «شائبه گم‌شدن ٩‌ میلیارد تومان در برگزاری این دو جشنواره چقدر صحت دارد»، چنین پاسخ داد: واقعیت این است که در دولت هیچ بودجه‌ای نه گم می‌شود و نه می‌تواند گم شود. دلیلش هم این است که همه هزینه‌ها در «کتاب قانون بودجه» به طور شفاف درج می‌شود و «دیوان محاسبات» بر جزئیات و چگونگی هزینه‌ها اشراف کامل دارد. بنابراین علنی‌شدن چنین ارقام و اعدادی باید مورد استقبال قرار گیرد، چون سازمان سینمایی در مجموعه دولت با شفاف‌‌سازی‌کردن، اولا می‌خواهد مردم از هزینه‌ها آگاه شوند و دوم اینکه چنین آگاه‌سازی‌ای درباره جریان‌های فرهنگی – هنری می‌تواند پیامد‌های مثبتی به‌همراه داشته باشد. جدا از این مسئله به نظر بد نیست که میزان بودجه و هزینه‌های جشنواره‌هایی مانند «تولیدات تلویزیونی و رادیویی زیباکنار» متعلق به صداوسیما یا «رویش» متعلق به حوزه هنری یا «سلامت» متعلق به وزارت بهداشت و… علنی شود تا این مطالبه عمومی به طور کامل به منصه ظهور برسد.


جلیل اکبری‌صحت درباره میزان بودجه و هزینه‌های این دو جشنواره مهم دولتی عنوان کرد: بنابراین ارقام ارائه‌شده در همین چارچوب قابل بررسی است.

آقای روابط عمومی در برابر این پرسش که «در مواردی میزان هزینه‌ها از بودجه درنظر‌گرفته‌شده فراتر می‌رود و دراین‌صورت آیا تمهیداتی در کتاب بودجه لحاظ شده است». گفت: به طور مثال گاهی در جشنواره‌ها شاهد هستیم که فلان سالن برای دیدن فیلمی برای اصحاب رسانه در نظر گرفته می‌شود که قطعا عملی‌شدن چنین مسئله‌ای بدون هزینه نیست و البته در بودجه جاری هم در نظر گرفته نشده که در این‌گونه موارد چنین هزینه‌کردهایی باز هم در شکل‌های مختلف در کتاب قانون بودجه در نظر گرفته شده که بعدا جزء هزینه‌های جشنواره به مسئولان ذی‌ربط ارائه می‌شود.

⇓⇓⇓

پی نوشت: فارغ از آن که متصدی روابط عمومی که اگر رسانه ها نباشند هویت واقعی شغل خودش هم زیر سوال خواهد رفت، در مثالی پیرامون چرایی افزایش بودجه دیواری کوتاهتر از اهالی رسانه پیدا نکرده، ذکر یک نکته دیگر حائز اهمیت است و آن هم ادعای نامبرده در عدم صحت اطلاعیه‌ای از روابط عمومی سازمان سینمایی که در آن بر بودجه 11.6 میلیاردی جشنواره ها صحه گذاشته شده بود.

در زیر سوال بودن آنچه متصدی روابط عمومی سینما درباره عدم صحت رقم 11.6 میلیاردی که پیشتر توسط ایشان اعلام شده بیان نموده‌اند همین بس که اسفندماه سال گذشته و بعد از سخنان احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس که از بودجه 58 میلیاردی جشنواره های فجر گفته بود همین روابط عمومی اطلاعیه‌ای را برای رسانه ها فرستاد و در آن از رقم 5.8 میلیاردی به عنوان بودجه هر کدام از جشنواره ها نام برد!(اینجا را بخوانید)

نشان به آن نشان که در متن اطلاعیه ای و در گافی آشکار «تفریغ بودجه» که برآمده فراغت از بودجه است را با حرف «ق» نگاشت و همین اسباب خنده رسانه ها را موجب شد. پس چه خوب ایشان که پسوند صحت هم کنار نام خانوادگیشان به چشم میخورد لااقل مسئولیت اطلاعیه ای که از طرف خودشان برای رسانه ها ارسال شده را بپذیرند.

غلط املایی فاحش اطلاع سازمان سینمایی
اطلاعیه هفت ماه قبل روابط عمومی سازمان سینمایی درباره رقم بودجه جشنواره ها با یک غلط املایی فاحش