1

نتیجه یک درگیری کودکانه⇐پخش نوروزی «کلاه قرمزی۹۶» کاملا منتفی شد+یک پرسش: تکلیف قسمت‌های ضبط شده چه می‌شود؟

سینماروزان: هرچند در ابتدای شکل گیری شایعات درباره عدم روی آنتن رفتن «کلاه قرمزی96» به دلیل عدم برآورده شدن انتظارات مالی تهیه کننده، بسیاری گمان می کردند امسال هم به مانند سالیان قبل در نهایت مشکلات فیمابین حل خواهد شد و فصل تازه این مجموعه پرمخاطب روی آنتن خواهد رفت اما امتداد درگیری کار را به جایی رساند که پخش «کلاه قرمزی96» کاملا منتفی شد.

به گزارش سینماروزان حمید مدرسی که چه در سینما و چه در تلویزیون بخش عمده شهرت هنری خود را به واسطه همکاری با شوهرخواهرش ایرج طهماسب -کارگردان «کلاه قرمزی»- و البته برادر بزرگترش مجید که از تهیه کنندگان شناخته شده سینماست، به دست آورده است، در اظهاراتی که از طریق کانال رسمی «کلاه قرمزی» منتشر کرد مدام بر برآورده نشدن انتظارات مالی دست اندرکاران این سریال تأکید کرد بدون توجه به اینکه «اگر در خانه کس است یک حرف بس است» و نیازی به این نیست که مشکلات فیمابین را مدام بازگو کند.

از آن سو محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دوم سیما که به واسطه اظهارات مدرسی به شدت تحت فشار رسانه ای قرار گرفته بود نیز در واکنشی مستقیم خطاب به مدرسی درخواستهای او را مصداق زیاده خواهی دانست و البته بر این امر تأکید کرد که رقم قرارداد «کلاه قرمزی96» دقیقا 50 درصد بیشتر از «کلاه قرمزی94» است به بیان بهتر امسال (1.5)برابر رقم قبلی بهشان تعلق گرفته است.

نتیجه سخنان جعفری جلوه هم نه عقب نشینی مدرسی و حل مشکل و روی آنتن رفتن «کلاه قرمزی96» بلکه بایکوت کامل این فصل از سریال از سوی مدیران شبکه دوم سیما بود که خیلی راحت این مجموعه را از کنداکتور کنار گذاشته و بجایش به پخش گلچین قسمتهای قبلی پرداختند.

اگر بخواهیم به معرفی مقصر این درگیری بپردازیم و سود و زیاد ناشی از روی آنتن نرفتن را بررسی کنیم باید هر دو طرف دعوا را تقصیر کار بدانیم.

واقعا جای سوال است که آیا حمید مدرسی بدون آن که سنگهایش را با مدیران شبکه دوم وابکند کار تولید را استارت زده و بعد تازه یک هفته به عید مانده یادش آمده که باید بودجه درنظرگرفته شده کم بوده؟ و آیا مدیران سیما بدون آن که قراردادی منسجم و شفاف با گروه تولید «کلاه قرمزی» ببندند کار تولید را به آنها سفارش داده اند؟

بد نیست هر دو طرف درگیر به این پرسشها پاسخ دهند و البته بهتر می‌شود اگر ایرج طهماسب که در کنار حمید جبلی هسته اصلی خلق «کلاه قرمزی» است هم مشخص کند که در درگیری میان تهیه کننده و سازمان، کدام طرف ایستاده و آیا بهتر نبود وی با ورود به موقع به درگیری، اختلافات را حل کند و برای رضایت خاطر مخاطبانی که مدام درباره اهمیت احترام به آنها حرف می‌زند «کلاه قرمزی96» را روانه آنتن کند.

تکلیف 20 قسمت ضبط شده چه می‌شود؟

علیرغم درگیریهای پیش آمده شنیده ها حکایت از آن دارد که نزدیک به 20 قسمت از فصل جدید «کلاه قرمزی» تولید شده و البته آیتمهای جالبی هم در این 20 قسمت محوریت تولید قرار گرفته است. حالا باید دید تکلیف این 20 قسمت چه می‌شود؟

اینکه گفته اند ممکن است که این فصل از ماهواره سربرآورد که کاملا شوخی است چون فارغ از آن که تولیدکنندگان مجموعه محال است عقبه سه دهه‌ای خود را حتی با رقمی چند برابری رقم تلویزیون تاخت بزنند، حق پخش قانونی این فصل از «کلاه قرمزی» هم به مانند فصول پیشین در اختیار رسانه ملی است!

به این ترتیب ناگفته پیداست که باید فکر پخش این فصل را از مدیومهایی مانند شبکه خانگی هم از سر بیرون کنیم. مجموعه ای که رایتش در اختیار رسانه ملی است فقط به یک شرط می‌تواند از رسانه ای دیگر پخش شود و آن هم کسب رضایت تولیدکنندگان از مالک اصلی که سازمان باشد! با اتفاقات اخیر بعید است مدیران رسانه ملی به این راحتیها رایت را به تهیه‌کننده‌ای که مدام از آنها گلایه کرده واگذار کنند!

می‌ماند یک احتمال؛ حل مشکلات پیش‌رو و تعامل و در نهایت قرار دادن این فصل در کنداکتور پخش رمضان امسال!