1

ناصر تقوایی: آوینی از من پرسید چطور میشود “دایی جان ناپلئون” را از تلویزیون پخش کرد؟!/خواهر سیروس مقدم در “دایی جان…” نقش “لیلی” را بازی می‌کرد

سینماژورنال: گزارشی که احمد طالبی نژاد از دیدار با ناصر تقوایی و گپ و گفت با وی تنظیم کرده و در “شرق” چاپ شده(اینجا را بخوانید) نکات جالبی درباره “دایی جان ناپلئون” سریال معروف این فیلمساز دارد.

به گزارش سینماژورنال تقوایی در بخشی از این گفتگو ادعایی را درباره علاقه مرتضی آوینی برای پخش “دایی جان ناپلئون” از تلویزیون ایران در دوران بعد از انقلاب اسلامی مطرح کرده است و البته نکته ای را هم درباره پسرخاله اش سیروس مقدم گفته ات.

سینماژورنال متن کامل این بخش از گفته های تقوایی را ارائه می دهد:

آوینی گفت چطور می‌شود “دایی‌جان…” را در این شرایط قابل نمایش کرد؟

در روزگاری که همه‌جا علیه سریال دایی‌جان حرف می‌زدند، روزی آقای آوینی با من تماس گرفت و گفت بیا درباره موضوعی صحبت کنیم. آن موقع در حوزه هنری بود. به‌هرحال قرار گذاشتیم و رفتم. گفت که چطوری می‌شود دایی‌جان را در این شرایط قابل نمایش کرد؟ گفتم نمی‌دانم. شما‌ها که با کل آن مخالفید. گفت به‌هرحال باید راهی پیدا کرد. گفتم اگر تلویزیون بخواهد نمایش بدهد، دوسومش باید حذف شود و من هر گز موافق نیستم. بعد‌ها فهمیدم که یکی از مقامات ارشد، سریال را دیده و گفته حیف است دیده نشود.

نسخه کاملی را برای تبدیل به سی.دی به ژاپن فرستادند که فیلم رفت و برنگشت

چند سال پیش دوستی از بچه‌های قدیم تلویزیون، نسخه کامل‌تری از این سریال را که از آرشیو تلویزیون درآمده بود برایم آورد، که «وی‌اچ‌اس» بود. بعد‌ها دوست دیگری گرفت که آن را به نسخه «سی‌دی» تبدیل کند. گویا فرستاده بود ژاپن، چون آن زمان این کار در ایران انجام نمی‌شد. فیلم رفت و برنگشت. آن نسخه از چیزی که حالا دارند نمایش می‌دهند کامل‌تر بود

خواهر سیروس مقدم در “دایی جان” نقش “لیلی” را بازی می کرد

متأسفانه هیچ‌کدام از سریال‌های سیروس مقدم را ندیده‌ام، ولی می‌دانم که در کارش موفق است. می‌دانی که سیروس پسرخاله من است. خواهرش سوسن هم در دایی‌جان نقش لیلی را بازی می‌کند. علتش هم این بود که او مدرسه را تمام کرده بود و برای ما مشکل هماهنگی ایجاد نمی‌کرد. چون اگر مدرسه می‌رفت باید دائم معطل می‌ماندیم کلاسش تمام شود و بیاید سر صحنه.