1

نادر طالب‌زاده به رسانه اصلاح‌طلب گفت⇐ رپرهای آمریکایی را به مشهد می‌آوریم!

سینماژورنال: در حالی که در هفته های اخیر ممانعت از برگزاری کنسرت در مشهد حاشیه های فراوانی را موجب شده است نادر طالب زاده دبیر جشنواره “افق نو” در گفتگو با “شرق” از این گفته که در خلال برگزاری تازه ترین دوره این جشنواره تعدادی از رپرهای آمریکایی در مشهد حضور خواهند داشت.

به گزارش سینماژورنال طالب زاده قصد دارد در کنار سخنرانی این رپرها شرایطی را فراهم کند برای پخش آثار استراتژیک آنها که گویا با شرایط پیش آمده درباره ممنوعیت کنسرت در مشهد او به فکر راه حلی جز برگزاری  کنسرت است.

متن کامل گفتگوی طالب زاده در این باره را بخوانید:

امسال نسبت به دوره‌های قبل، جشنواره افق نو چه تفاوت عمده‌ای خواهد کرد؟
ما در سه بخش، این جشنواره را برگزار می‌کنیم: اول، افول امپراتوری غرب که در آن به فروپاشی ایالات متحده می‌پردازیم. دوم، سقوط اخلاقی که به دوران پس از سال ١٩٧٩ خواهیم پرداخت. سوم، درباره حمایت از سیاه‌پوستان و نگاه ضد تبعیض نژادی موضع‌گیری خواهیم کرد. این کنفرانس‌ها به مدت پنج شب در مشهد برگزار می‌شود. بعد از آن هم قرار است که در شهر دومی که شاید تهران یا اصفهان باشد، مرحله دوم جشنواره افق نو را برگزار ‌کنیم. بعد از آن هم به دلیل نزدیک‌شدن به جشن سال نو و کریسمس باید این اشخاص جشنواره را به مقصد کشورهایشان ترک کنند. درباره شهر دوم هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم که باید به‌دنبال جذابیت‌هایی باشیم.
‌ چرا مشهد را برای برگزاری این جشنواره مناسب دیدید؟
به‌خاطر معنویت شهر مشهد است و به‌خاطر اینکه سنت امام‌رضا(ع) در انجام گفت‌وگو را احیا کنیم چون در آن دوران نیز هیأت مسیحی به دیدار امام‌رضا(ع) می‌آمدند و با ایشان گفت‌وگو می‌کردند و ما در این کنفرانس به مبحث اقلیت‌های دینی هم خواهیم پرداخت و گفت‌وگوی ادیان نیز بین تمام افراد حاضر در کنفرانس انجام خواهد شد؛ چون همه افراد حاضر خداپرست و خدامحور هستند، چه مسلمان، چه مسیحی و … باشند. مشهد معنویتی دارد که به نظرم باید بعد از این سال‌ها که در تهران افق نو را برگزار می‌کردیم، این‌بار به شهر دیگری برویم. چون در آن سال‌ها هم وقتی کاروان همراهان جشنواره افق نو را به مشهد می‌فرستادیم، با استقبال وسیع مخاطبان خراسانی روبه‌رو می‌شدند، بنابراین این آمادگی برای برگزاری افق نو در مشهد از قبل ایجاد شده است.
‌ آیا توانسته‌اید گروه‌های رپر آمریکایی را برای حضور در این جشن متقاعد کنید؟
ما رضایت چند گروه را جلب کرده‌ایم که باید قطعی‌تر بشود که بتوانیم نامشان را اعلام کنیم. الان اگر بگوییم و بعد نیایند، برای جشنواره افق نو خوب نیست، اما آمدنشان قطعی است.
‌ به نظرتان با توجه به گفته آیت‌الله علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد که برگزاری کنسرت در مشهد ممنوع شده است، بتوانید کنسرت رپرها را در مشهد برگزار کنید؟
نه! به احتمال زیاد این هنرمندان سیاه‌پوست آمریکایی در کنفرانس مشهد شرکت و سخنرانی خواهند کرد، اما باید به‌دنبال فرمولی باشیم که بشود موسیقی‌شان را برای مثال به شکل کلیپ ارائه کنیم و زیرنویس برایش بگذاریم یا اینکه طور دیگری این کار را بکنیم و بگوییم این کلیپ‌ها را در یوتیوب ارائه کرده‌ایم و در آنجا تماشایشان کنند.
‌ به نظر می‌رسد اگر موسیقی نداشته باشید، دیگر حالت کنفرانس می‌گیرد و از آن حالت جشن بیرون خواهد آمد و جاذبه برنامه‌تان هم کمتر خواهد شد؟
بله، درست می‌گویید، اما باید فرمولش را پیدا کنیم و ما شهر دوم را برای ادامه جشنواره افق نو داریم. به‌هرحال این گروه‌ها خواهند آمد و باید برای اجرای برنامه‌شان فکر بکنیم.
‌ از آن‌سو هم تندروهایی هستند که احتمال دارد مثل سال‌های گذشته برایتان دردسرساز شوند و پرونده‌سازی کنند؟
بله، برای علی داگلاس نیومن دردسر شدند و او را ترسانده بودند. البته ما را خیلی دیر در جریان گذاشته بود وگرنه نمی‌گذاشتیم موجب آزار و اذیتش شوند.
‌ حتی او را نسبت دادند به همجنس‌گرایان که شما انکارش کردید؟
بله… متأسفانه این برخوردهای تند هم هست.
‌ شما چه تمهیدی برای گذر از این تندروها دارید؟
خب این گروه‌های فشار هم هستند و آماده‌اند برای جوسازی و ما به‌دنبال پرهیز از این جوسازی‌ها خواهیم بود.
‌ آیا افرادی که دعوت می‌کنید آن‌قدر معتبر و جهانی هستند که بتوانند برای افق نو تأثیرگذار تلقی شوند؟
ما به‌دنبال ارائه یک پکیج تأثیرگذار هستیم و اگر فهرست این اشخاص را منتشر کنیم، خودتان بهتر می‌توانید درباره‌شان جست‌وجو کنید و میزان تأثیرشان را بفهمید. حالا نحوه حضور و ارائه برنامه‌شان هم نیازمند فرمولی است که بشود دامنه تأثیر را بیشتر کرد. ایشان در هر سه بخش صاحب اندیشه و نظر هستند و قبلا مقالات بسیاری درباره هر سه محور مدنظرمان نوشته‌اند و آنچه را در افق نو امسال ارائه می‌کنند، حتما تازگی خواهد داشت و حالا همه‌چیز را به زمان برگزاری‌اش موکول می‌کنیم که در آنجا قدرت حضور و تأثیرشان را در رسانه‌ها به نمايش خواهیم گذاشت.
آیا شبکه‌های تلویزیونی هم همراهی‌تان می‌کنند؟
بله، در سال‌های گذشته در شبکه ٣ موسیقی هم پخش شد و امسال هم باید این فرمول را پیدا کنیم که مخاطبان جشنواره افق نو را افزایش دهیم.