1

مورد عجیب یک فیلم که سال قبل به‌دلیل داغ بودن بحث “پرونده هسته‌ای” از جشنواره کنار رفت و امسال هم به‌دلیل آیین‌نامه نمی‌تواند در جشنواره باشد

سینماژورنال: از جمله آثار تولید شده در دو سال گذشته سینمای ایران که هنوز روی پرده نرفته فیلمی است با عنوان “به تهران خوش آمدید”؛ فیلمنامه این کار را مهدی نادری نوشته بود یعنی همان کارگردانی که “بدرود بغداد” را ساخته بود.

نادری تمایل داشت خودش این پروژه را بسازد اما وقتی متوجه شد نمی‌تواند آن طور که خودش دلش می خواهد فیلم را بسازد ناچار فیلمنامه آن را واگذار کرد و این شد که موسسه شهیدآوینی به عنوان حامی وارد پروسه تولید شد و با گماردن رضا سبحانی که پیشتر  یک کمدی-تجاری به نام “رژیم طلایی” را برای پویافیلم ساخته بود به عنوان کارگردان، شرایط تولید پروژه را فراهم کرد.

تولید فیلم حدودا دو سال قبل انجام شد اما به دلیل کامل نبودن فیلم به جشنواره سی و دوم نرسید و در جشنواره سی و سوم هم پذیرفته نشد اما درباره حذف از جشنواره سی و سوم دلیل دقیقی اعلام نشد و البته که از آن موقع تاکنون فیلم هنوز روی پرده هم نرفته است!

رضا سبحانی کارگردان “به تهران خوش آمدید” اولین شخصی بود که پرسشهای مربوط به وضعیت اکران فیلم و حضور یا عدم حضور در جشنواره سی و چهارم را با وی درمیان گذاشتیم. سبحانی با بیان اینکه آن قدر در مسیر اکران این فیلم اتفاقات مختلف رخ داده که ترجیح می‌دهد درباره اش حرف نزند از ما خواست به سراغ مجتبی امینی تهیه کننده کار برویم.

دیپلماسی دولت در این جهت پیش رفت که جشنواره سی و سوم بی حاشیه برگزار شد و برای همین فیلم را نپذیرفتند

مجتبی امینی در گفتگو با سینماژورنال نکته جالب و البته کمترشنیده شده‌ای را درباره فیلم بیان کرد و آن هم اینکه دلیل حذف از جشنواره سی و سوم، مضمون فیلم بوده است که متناسب با حال و هوای سیاسی سال قبل نبود.

مجتبی امینی می‌گوید: موضوع فیلم زیاد مناسب طرح در شرایط خاص سیاسی پارسال نبود بخصوص که بحث تحریمها و ماجرای پرونده هسته‌ای داغ شده بود و دیپلماسی خاص دولت هم در این جهت پیش می‌رفت که با کمترین حواشی سیاسی جشنواره را برگزار کند این شد که توصیه کردند فیلم در جشنواره نباشد و ما پذیرفتیم.

این تهیه کننده درباره اینکه آیا فیلم انتقادی به سیاستهای دولت یازدهم داشته که از حضورش در جشنواره سال قبل جلوگیری شده بیان می‌دارد: فیلم موضع انتقادی یکسویه ندارد و سعی شده نقدها دوسویه باشد و هر دو جناح مرتبط با بحث هسته ای در آن درنظر گرفته شوند اما به هر حال دوستان تشخیص دادند فیلم در جشنواره نباشد.

این تهیه کننده با اشاره به اینکه کنار رفتن “به تهران خوش آمدید” از جشنواره سی و سوم خواه ناخواه باعث کنار گذاشته شدن از جشنواره سی و چهارم شد به سینماژورنال می گوید: آیین نامه جشنواره اجازه نمی‌دهد فیلمی که رد شده باز هم در جشنواره حاضر باشد این شد که ما هم از خیر جشنواره گذشتیم و برنامه ای چیده‌ایم برای اکران فیلم.

به تهران خوش آمدید
هنگامه قاضیانی در نمایی از “به تهران خوش آمدید”

تقابل اروپاییان با تناقضات امروز ایران

اما سوال اینجاست که “به تهران خوش آمدید” درباره چه چیزی صحبت می‌کند که مدیران جشنواره سی و سوم حضور آن در جشنواره را به صلاح ندانستند.

این فیلم ماجرای تقابل مردمان غرب با ایران امروز را بیان می‌کند که در روبرویی با ایران نوین، با تناقضاتی روبرو می‌شوند که کمتر درباره آن شنیده‌اند.

دو توريست در مرکزیت فیلم قرار دارند که به بهانه‌اي وارد ایران می شوند و البته همین ورود و برخورد با آدمهایی از تیپهای مختلف سیاسی-اجتماعی و با نگرشهای مختلف است که سبب ساز شکل گیری گره های اصلی درام می‌شود و البته که در این بین طعنه های سیاسی خاص هم وجود دارد.

انتقادات صریح از دول غرب بخاطر تحریم ایران

شنیده ها حکایت از آن دارند که در دل فیلم انتقادات صریحی به سیاستهای دول غرب در تحریم ایران صورت می‌گیرد و یکی از اصلی‌ترین دلایل کنار گذاشته شدن فیلم از جشنواره پارسال هم همین انتقادات بوده است.

مهرداد صدیقیان، همایون ارشادی، هنگامه قاضیانی، بابک حمیدیان، شقایق فراهانی، رضا ناجی و سام قریبیان بازیگران اصلی “به تهران خوش آمدید” هستند.

باید منتظر ماند و دید فیلمی که به دلیل مضمون سوءتفاهم برانگیزش نتوانسته در جشنواره فجر حاضر باشد می‌تواند اکرانی بی‌حاشیه را داشته باشد یا آن که به هنگام اکران فیلم نیز مضمون آن حاشیه برانگیز خواهد شد؟