1

موج؛ جشنواره‌ای که به‌دنبال پندآموزی منهای کلیشه‌پردازی است

سینماژورنال: نشست خبری اولین جشنواره سراسری فیلم کوتاه موج با حضور ابراهیم حصاری دبیر جشنواره، ابراهیم رضوانی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، و همینطور رسول صدر عاملی و ابوالفضل جلیلی داوران جشنواره و حسین مهکام، مجیدرضا مصطفوی و رضاشیخلانی اعضای هیئت انتخاب جشنواره در ساختمان مناطق آزاد کیش برگزار شد.

به گزارش سینماژورنال در ابتدای این نشست خبری ابراهیم رضوانی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان مناطق آزاد کیش گفت: جشنواره فیلم کوتاه موج با موضوع فیلم‌های پندآموز از جایی آغاز شد که اصرار داشتیم منطقه آزاد کیش را به عنوان یک منطقه گردشگری نمونه معرفی کنیم و از طریق برگزاری جشنواره پیام معنی داری به سراسر کشور برسانیم.

رضوانی ادامه داد: تلاشمان این است، باوری را ایجاد کنیم که هر اقدام فرهنگی صحیحی، در حل بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه راهگشا باشد. برهیچ کس پوشیده نیست که حوزه هنر در جامعه فراتر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم و به مراتب تأثیرگذارتر است. این جشنواره اگرچه نخستین دور خود را آغاز کرده اما به گونه‌ای جای خود را باز می‌کند که در آینده تبدیل به یک رویداد بزرگ فرهنگی شود. قطعاً بسیاری از برنامه‌های فرهنگی را در 36 مدرسه کیش دنبال خواهیم کرد.

در ادامه این نشست ابراهیم حصاری دبیر جشنواره در مورد اهداف جشنواره گفت: سیاستگذاری جشنواره موج در مورد محتوا استفاده از مطالب پندآموز بدون شعارزدگی اما تاثیرگذار است که بتواند با مخاطب ارتباط موثر و مفیدی برقرار کند. 540 فیلم کد رهگیری گرفتند که در نهایت 30 فیلم داستانی، 20 فیلم مستند و 10 فیلم انیمیشن انتخاب خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از اهداف ما این است که در راستای سامان دهی هنرمندان و شناسایی استعداد های هنرمندان بومی جزیره کیش، اقداماتی انجام دهیم که جشنواره فیلم موج شروعی برای روند ساماندهی است. همچنین از چکیده آثار رسیده به جشنواره در حوزه های آموزشی جزیره کیش مانند مدارس و دانشگاه ها استفاده می کنیم.

درادامه نشست رضوانی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان مناطق آزاد کیش تشریح کرد: ما ادبیات منظوم و منثور کهن و غنی داریم که در آن بزرگان ما با کردار و اعمال و رفتار ما میراثی را برای ما به یادگار می‌گذارند. صداقت، امانت‌داری، برادری و دوستی در این متون کهن نهفته است. گفته‌های بزرگان ما در این متون کهن جاری است. مولانا، سعدی و حافظ آثاری به جای گذاشتند که امروز میراث دار آنها هستیم. هیچ کس نمی‌تواند از غنای فرهنگ بی نظیر ما مانند خودمان بهره ببرد و آن را منتقل کند.

وی افزود: ما تمامی هنرمندان کیش را در سامانه اطلاعات ثبت کردیم. پذیرش هنر نیازمند نگاه هنری است و مدیری که این دیدگاه را دارد می‌تواند در این راستا ثابت قدم باشد. امیدوارم در آینده با تغییر مدیریت‌ها این جشنواره ادامه پیدا کند و ریشه بدواند. درصدد نهادینه کردن این جشنواره به عنوان یک رویداد ماندگار و جاوید هستیم.

رضوانی درباره حمایت از فیلمسازان بومی کیش گفت: یکی از اهداف این جشنواره جمع آوری اطلاعات فیلمسازان در جشنواره کیش است. تلاش می‌کنیم از تمام فیلمسازان برای رسیدن به این هدف دعوت کنیم. همچنین در حاشیه جشنواره حتماً از هنرمندان برای اجرای تئاتر خیابانی دعوت خواهیم کرد.

چیزی که در این مملکت زیاد دیده می‌شود جشنواره است

در ادامه این نشست خبری، رسول صدر عاملی فیلمساز با اشاره به تعدد جشنواره‌های فرهنگی مختلف در کشور گفت: چیزی که در این مملکت زیاد دیده می‌شود جشنواره است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که صاحب سینما است. یکی از علت برگزاری این جشنواره ها با توجه به توانایی هنرمندان کشورمان است.

این عضو هیأت داوران تأکید کرد: این جشنواره‌ها به شرطی ارزشمند است که بتوانیم از آن حراست و حفاظت کنیم. تأثیرگذاری این جشنواره‌ها به تلاش هیئت انتخاب، داوری و خروجی آن بازمی‌گردد. درواقع این خروجی باید به گونه‌ای تأثیرگذار باشد که داور سالهای آینده با توجه به آثار برگزیده سال قبل کار خود را پیگیری کرده و ادامه دهد. تأثیرگذاری این نوع جشنواره‌ها در طول زمان مشخص می‌شود.

وی با اشاره به تغییر مدیریت‌ها و توقف جشنواره‌های سینمایی توضیح داد: ما در کیش جشنواره فیلم‌های مستند داشتیم که کامران شیردل به عنوان مستندساز پایه‌گذار آن بود؛ اما در حالیکه تبدیل به برند جهانی شده بود، با تغییر مدیریت، این جشنواره متوقف شد. اما اگر جشنواره هایی از قبیل موج تداوم پیدا کند اتفاق خوبی رقم خواهد خورد.

صدرعاملی در خصوص روال کار هیئت انتخاب نیز بیان کرد: هیئت انتخاب هنوز داوری خود را به پایان نرسانده و در سه بخش داستانی، مستند و انیمیشن قرار است کار خود را انجام دهد.

در ادامه این نشست ابوالفضل جلیلی فیلمساز و داور جشنواره عنوان کرد: یکی از مشکلات مملکت ما کمبود مدیر عاشق حوزه کاری خود است. بیشتر جشنواره‌هایی که برگزار می شوند معمولاً بی هدف است و نیازمند به یک مدیر خوب و پیگیر در این رابطه هستیم به نظر من اگر تنها برای یک بار در یک جشنواره تمام فیلم های ارسال شده به دبیرخانه نمایش داده شود اتفاق خوبی است زیرا تمام فیلمسازان امکان حضور خواهند داشت و تشویق به ساخت فیلم های بعدی می شوند.

فیلم‌هایی که تاریخ تولیدشان از دو سال پیش بوده، مدنظر برای داوری آثار قرار گرفته است

حسین مهکام عضو هیئت انتخاب این جشنواره نیز درباره تاریخ ساخت فیلم هایی که به جشنواره ارسال شده و محدودیت جشنواره در این مورد گفت: فیلم‌هایی که تاریخ تولیدشان از دو سال پیش بوده، مدنظر برای داوری آثار قرار گرفته است. یقیناً با توجه به اینکه تا 15 بهمن فرصت داریم، تعداد فیلم‌ها بسیار بیشتر خواهد شد.

مجیدرضا مصطفوی در ادامه این نشست توضیح داد: تا کنون فیلم های که توسط هیئت انتخاب بررسی شده کیفیت مطلوبی داشته و احتمال می رود فیلم هایی که از این پس برای جشنواره ارسال شود همین روند مطلوب را داشته باشند.

دبیر جشنواره موج در پایان گفت: درخصوص جوایز جشنواره نیز بیان کرد: سعی کردیم جوایز را در بخش‌های فیلمبرداری، تدوین و … به صورت جداگانه و تخصصی داشته باشیم. همچنین برای برگزاری کارگاه های تخصصی با حبیب رضایی و هادی آفریده هماهنگی هایی صورت گرفته است.

نخستین جشنواره فیلم کوتاه موج (فیلم های پند آموز)، از 6 تا 8 اسفند ماه به همت سازمان منطقه آزاد در جزیره کیش برگزار می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر از این جشنواره به نشانی www.art.kish.ir مراجعه کنید.