1

مهران مهام: سریال “ویلا” را به کارگردانی مرضیه برومند برای نوروز۹۵ تولید می‌کنیم/سیامک انصاری بازیگر نقش اول این سریال است/شرایط بازگشت رضا عطاران به تلویزیون فراهم شده/به‌زودی نشستی مشترک میان مدیران رسانه ملی و عطاران برگزار خواهیم کرد/انشاءا.. سال آینده اولین سریال عطاران بعد از هشت سال دوری از تلویزیون کلید خواهد خورد

سینماژورنال/مارتا ثناوش: مهران مهام از جمله تهیه کنندگانی است که ژانر کاریش را در مدیوم تلویزیون تعریف کرده و مانند برخی از هم‌سلکان خود نبوده که در روزهای بی پولی از تلویزیون به شبکه خانگی یا سینما برود و در زمان حل مشکلات مالی مجددا به تلویزیون بازگردد.

مهام همه این سالها در تلویزیون بوده و حین حضورش در عرصه تهیه کنندگی تلویزیون و همراهی با شریک سالهای طولانیش ایرج محمدی آثار مخاطب‌پسند فراوانی را هم تهیه کرد.

سریال “ویلا” در مرحله نگارش فیلمنامه ابتدایی

مهران مهام که مدتی است مستقلا به تهیه کنندگی می پردازد این روزها مشغول کار بر روی طرح سریالی است با عنوان “ویلا” که در صورت به نتیجه رسیدن برای نوروز95 تولید می‌شود.

مهام با اشاره به این طرح به سینماژورنال می گوید: طرحی داریم که بناست با حضور مرضیه برومند به تولید برسد. این طرح “ویلا” نام دارد که در حال نگارش فیلمنامه ابتدایی آن هستیم.

وی که پیش از این سریالهایی مانند “کتابفروشی هدهد” و “کارآگاه شمسی و دستیارش مادام” را با همکاری برومند تولید کرده، ادامه می‎‌دهد: مرضیه برومند فعلا به تنهایی بر روی سناریوی اولیه کار می کند و در صورت به نتیجه رسیدن و خلق داستانی جذاب، مقدمات تولید را فراهم خواهیم کرد.

یک روایت شیرین اجتماعی

مهام درباره درونمایه این سریال بیان می دارد: سریال یک روایت شیرین اجتماعی دارد و درست مانند کارهایی مثل “کارآگاه شمسی” یا “آرایشگاه زیبا” است که پیشتر از برومند دیده بودیم. همان نگاه رئالیستی که ترکیب شده با خلق موقعیتهای شیرین و سالم زیربنای قصه را شکل می دهد.

مرضیه برومند
مرضیه برومند

سیامک انصاری نقش اصلی سریال است

این تهیه کننده درباره گروه بازیگران سریال “ویلا” به سینماژورنال بیان می دارد: تا به فیلمنامه نهایی نرسیم وارد پروسه انتخاب بازیگر نخواهیم شد اما با سیامک انصاری برای ایفای نقش اصلی مجموعه صحبت کرده ایم و قرار و مدارمان را گذاشته ایم. احتمالا در انتخاب بازیگران، گروه همیشگی که در این سالها در کنار مرضیه برومند بوده اند نیز به ما کمک خواهند کرد.

مهران مهام پیرامون زمان آغاز پیش تولید “ویلا” می گوید: نمی توان زمان قطعی را تعیین کرد. فعلا مرضیه برومند در حال اتود زدن روی فیلمنامه اش است و منتظریم این اتودها به نتیجه ای قابل قبول برسد تا برای پیش تولید اقدام کنیم.

عطاران باید همه مدیومها را تجربه می کرد

مهام از جمله تهیه کنندگانی است که در سالهای حضور رضا عطاران در تلویزیون با وی همکاریهای خوبی را داشت و شماری از آثار تلویزیونی مطرح عطاران از جمله “خانه بدوش”، “متهم گریخت” و “ترش و شیرین” با حضور محمدی در تیم تولید، ساخته شد.

آخرین کار تلویزیونی عطاران یعنی سریال “بزنگاه” نیز با حضور مهام در تیم تهیه ساخته شد که البته حین پخش با حواشی فراوان هم روبرو شد و البته که بعد از آن حواشی، عطاران عطای کارگردانی در تلویزیون را به لقایش بخشید و به سینما رفت.

مهام اما در گفتگو با سینماژورنال از برنامه اش برای بازگرداندن عطاران به تلویزیون پرده برمی دارد.

وی با اشاره به اینکه در همه این سالهای دوری عطاران از تلویزیون روابطشان مانند قبل صمیمانه بوده بیان می دارد: عطاران رفیق قدیمی من است و اتفاقا خودم بیشتر از هر شخص دیگری کارهای سینمایی او را دنبال کرده ام چون فکر می کنم او بازیگری است که باید همه مدیومها را تجربه کند.

عطاران موافقتش را برای بازگشت به تلویزیون اعلام کرده

وی ادامه می دهد: الان عطاران در نقطه ای قرار گرفته که به نظرم تقریبا تمامی نقشهایی که می شد را در سینما تجربه کرده و می‌تواند به تلویزیون بازگشته و یک سریال خوب دیگر برای رسانه ملی بسازد. این مسأله را با خودش هم مطرح کرده ام و او نیز موافقتش را اعلام کرده است.

رضا عطاران
رضا عطاران

برگزاری نشست میان عطاران و مدیران رسانه ملی

مهرام مهام می افزاید: در حال فراهم آوردن مقدمات بازگشت رضا به تلویزیون هستم. به زودی نشستی را با حضور مدیران رسانه ملی و رضا برگزار خواهیم کرد تا عطاران به خانه اولش که تلویزیون است بازگردد.

این تهیه کننده خاطرنشان می سازد: برنامه ریزی ام این طور است که امسال نشست مشترک میان عطاران و مدیران رسانه ملی را برگزار کنیم و موافقتهای لازم برای ساخت یک سریال را بگیریم و انشاءا.. سال آینده اولین سریال عطاران بعد از هشت سال دوری از تلویزیون کلید بخورد.

عطاران و مدیری بدانند که در تلویزیون از دستمزدهای آن چنانی سینما و شبکه خانگی خبری نیست

مهام البته به نکته جالبی هم درباره محدودیتهای مالی این سالها که سدّ راه بازگشت چهره هایی چون عطاران و مدیری به تلویزیون بوده اشاره می کند. وی به سینماژورنال می گوید: در سینما و شبکه خانگی سرمایه گذارانی هستند که به عشق یک عکس یادگاری گرفتن با فلان هنرپیشه کلی هزینه می‌کنند و همین می‌شود که دستمزدهای بالایی هم به بازیگران پیشنهاد کنند.

وی ادامه می دهد: بدیهی است که در تلویزیون از چنین دستمزدهایی خبری نیست و چهره هایی چون عطاران و مدیری هم وقتی می‌خواهند در تلویزیون کار کنند باید این محدودیت را قبول کنند. چرا؟ چون آنها هر چه دارند از تلویزیون است. تلویزیون بود که شرایط رشد و اشتهار آنها را فراهم کرد و حالا آنها هم در بازگشت به تلویزیون باید شرایط مالی خاص و محدودیتهای رسانه ملی را رعایت کنند.

این تهیه کننده تأکید می کند: البته که محدودیت مالی به معنای این نیست که آنها رایگان برای رسانه ملی سریال بسازند اما باید با چارچوبهای مالی تلویزیون کنار بیایند که با شعور و درکی که در این چهره ها سراغ دارم قطعا با این مسأله کنار خواهند آمد.