1

مهدی کرم‌پور با انتقاد از جشنواره‌زدگی بیان کرد⇐به جز جشنواره‌های فجر و فیلم کوتاه بقیه جشنواره‌ها اضافی‌اند/یک عده آدم خاص و تکراری در همه این جشنواره‌ها به عنوان دبیر و کارمند حضور دارند/پولی وجود دارد که به بهانه برگزاری جشنواره‌ توسط عده‌ای خورده و بین‌شان تقسیم می‌شود/خروجی این جشنواره‌ها تنها حیف و میل کردن هزینه‌ها است/اگر جشنواره‌ای تأثیرگذاری داشته باشد به شکل مردم‌نهاد ایجاد می‌شود و نیاز به هزینه‌ دولتی نیست

سینماروزان: انتقادات به تعدد برگزاری جشنواره ها در سینمای ایران همچنان وجود دارد و از آنجا که تقریبا ماهی یکی دو جشنواره تازه هم در کشور راه افتاده یا برگزار میشود این انتقادات ادامه دارد.

به گزارش سینماروزان در هفته های اخیر دو جشنواره تازه به دایره جشنواره‌های سینمایی افزوده شده؛ یکی جشنواره ای با نام «بیطار» که با حمایت سازمان دامپزشکی برگزار خواهد شد و دیگری جشنواره ای به نام «مسیر عشق» که نام سازمانهای مختلفی از حوزه هنری تا هواپیمایی آسمان و آستان قدس به عنوان حامیان آن مطرح شده است.

این تعدد برگزاری جشنواره ها با انتقادات مهدی کرم پور کارگردان سینمای ایران مواجه شده که در گفتگو با خبرگزاری دانشگاه آزاد«آنا» به صراحت به گلایه از بریز و بپاش در این جشنواره ها پرداخته است.

مهدی کرم‌پور گفت: علت حضور جشنواره‌ای مثل جشنواره فیلم فجر به عنوان یک جشنواره دولتی روشن است. حالا ممکن است که استراتژی خود را در سال‌های گذشته گم کرده باشد و یا اینکه نحوه برگزاری آن دچار تعارضاتی شده باشد اما علت حضور آن را می‌توان فهمید در حالی که واقعا علت حضور بسیاری از این جشنواره‌ها نامشخص است.

وی ادامه داد: یعنی جز جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کوتاه تهران تقریبا باقی جشنواره‌ها در طول سال جشنواره‌های اضافه‌ای هستند که علت برگزاری آن از طرف دولت با آن بودجه‌ها نامشخص است. در این دو جشنواره که نام بردم جوشش مردمی وجود دارد. البته می‌توان درباره نحوه برگزاری آن هم بحث و نقد کرد؛ اما در مورد باقی جشنواره‌ها علت وجودی آن‌ها برای ما نامشخص است جز اینکه یک پولی وجود دارد که باید توسط یک عده‌ای خورده و بین خودشان تقسیم شود.

مهدی کرم‌پور در خصوص لزوم برگزاری و تعدد جشنواره‌های سینمایی با تاکید بر این امر که لزومی به برگزاری این همه جشنواره نیست، عنوان کرد: یک زمانی، جشنواره‌ها بر حسب نیاز مردم برگزار می‌شد و مردم آن‌ها را درست می‌کردند؛ اما در حال حاضر به قدری تعداد جشنواره‌های سینمایی زیاد شده است که ضرورت برگزاری آن را متوجه نمی‌شویم و این برایمان حیرت‌انگیز شده است.

کرم‌پور با ذکر مثالی در این زمینه بیان کرد: به عنوان مثال نیاز و ضرورتی برای برگزاری جشنواره فیلم شهر که اکنون هم در حال برگزاری است، آن همه صرف این بودجه کلان وجود ندارد. یک عده آدم خاص و تکراری در همه این جشنواره‌ها به عنوان دبیر و کارمند حضور دارند که خروجی جشنواره‌هایشان تنها حیف و میل کردن هزینه‌ها است و هیچ تاثیرگذاری فرهنگی و اجتماعی ندارد. اگر جشنواره‌ای تأثیرگذاری فرهنگی و اجتماعی داشته باشد حتما خودش به شکل مردم‌نهاد ایجاد می‌شود و نیاز به این همه هزینه‌های دولتی نیست.

وی ادامه داد: واقعا اگر چنین پول‌هایی در عرصه سینما و نهادهای دولتی مثل سازمان سینمایی، حوزه هنری، شهرداری و … وجود دارد مستقیما طی یک دستورالعمل شفاف به فیلمسازانی که می‌خواهند فیلم‌هایی با اینگونه موضوعات بسازند؛ داده شود.